Hvad er der sket med denne turbo?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

Hvad er der sket med denne turbo?

#1 Indlæg af duckstar »

Hej turbofolk.

Techinfo: Garrett T25, monteret som ny i februar i år, kørt cirka 16.000 km. Ladetrykket har været cirka 0,8 bar max.

Se væk fra at akslen er knækket - den knækkede da vi splittede laderen ad. Den var meget svær at dreje rundt med fingerne, men kunne dreje. Indtil den blev afmonteret ladede den sådan set fint. Det er det underlige. Hvordan kan det være (olietryk ned over akslen?) og et bud på hvad der er sket med denne turbo? Det er krystaliseret olie man kan se på billederne, men hvordan dælen kan det ske?

Billede

Billede

Billede
Vh. Anders
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Hvad er der sket med denne turbo?

#2 Indlæg af HenrikGM »

duckstardeluxe skrev:Hej turbofolk.

Techinfo: Garrett T25, monteret som ny i februar i år, kørt cirka 16.000 km. Ladetrykket har været cirka 0,8 bar max.

Se væk fra at akslen er knækket - den knækkede da vi splittede laderen ad. Den var meget svær at dreje rundt med fingerne, men kunne dreje. Indtil den blev afmonteret ladede den sådan set fint. Det er det underlige. Hvordan kan det være (olietryk ned over akslen?) og et bud på hvad der er sket med denne turbo? Det er krystaliseret olie man kan se på billederne, men hvordan dælen kan det ske?
]


Forkokset olie = for høj EGT, for varm turbo+stop, eller manglende køling på et "let" hus. Var huset vandkølet, men uden vand tilsluttet?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#3 Indlæg af duckstar »

Det er lige hvad den var... et hus til vandkøling hvor "kloge" folk både herfra og andet steds, sagde det ikke var nødvendigt med vand.

Det var også hvad vi tænkte. Man lærer af sine fejl må være resultatet af det her.

PS: Der lader der afløste min "gamle" er blevet monteret med vandkøling.
Vh. Anders
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#4 Indlæg af grydesvamp »

jeg har kørt med min t25 turbo i omkring et lille halvt år med 0,9-1,0 bar og jeg kører uden vand på min (og ja der er forberedt til vand på møllen) og den fejler ikke det mindste.. måske et tæt pakket motorrum, rødglødende turbo og Kogende olie kunne være problemet..?
Fri bane fuld hane! :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

for det første vand (uden cirkulations pumpe mm)køler IKKE en rødglødende turbolader nævneværdigt (jo... men bare slet ikke nok til at forhindre olien i at koge/brænde fast). prøv at lyt lidt til hvad der foregår i ekspantionsbeholderen, til kølesystemet efter motor er stoppet. der kommer bobler.... fra vand der koger....så vandkølingen.... blev lidt til dampkøling! tror MÅSKE ikke problemet så meget er temperaturen? men måske olien flugtvej... læs retur... ikke har været optimal? 16000km er langt, derfor er løsningen måske flere forskellige ting? svært at dømme ud fra et par billeder taget fra næsten samme vinkel. MVH. søren
Kws
Medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Geografisk sted: Randers

#6 Indlæg af Kws »

Jeg har et rep kit til sådan en T25 hvis det har interesse.
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#7 Indlæg af duckstar »

Too late.. vi knækkede akslen da vi splittede den ad.

Laderen er blevet udskiftet med en brugt T25 der virker fint..
Vh. Anders
Kws
Medlem
Indlæg: 131
Tilmeldt: 01 dec 2005, 20:00
Geografisk sted: Randers

#8 Indlæg af Kws »

men have den i mente at jeg har et kit hvis du får lyst til at renover den..

hvordan kan i knække akslen ?? glemte i at det er fransk gevind?? mener en 13 top passer på den trekant der sidder ved turbinehuset's, skovlhjul og så en mange kantet 8'er til kompressor huset's skovl hjul.

og så er det en god idé at varme den med en varmepistol. da de mange gange har fået logtite skrue sikring fra fabrikken.
Damborg
Medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Kontakt:

#9 Indlæg af Damborg »

Kws skrev: glemte i at det er fransk gevind??



Mener du Links Gevind.?

Fransk gevind er det ikke bare nogle rigtige grove træbolte.??
Senest rettet af Damborg 27 okt 2006, 23:35, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#10 Indlæg af klyfax »

Fransk gevind, er så vidt jeg ved da træbolte som Damborg sagde...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar