Rustfri turbomanifold

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Rustfri turbomanifold

#1 Indlæg af Cos4x4 »

Jeg ville høre om nogen har et godt råd til hvor tyk flangen mindst skal være på en rustfri bananmanifold til en turbomotor?
Der skete jo det at ham jeg købte den af i sin tid, nærmest tog røven på mig ved at tage 2200 kr. for noget som var defekt på forhånd. Jeg har så siden hen inden jeg monterede den ofret penge på en planslibning af flangerne og div. modifikationer hos en maskinarbejder. Men uden held, den blev i hvert fald meget hurtigt helt svæv og deform af varmen pga. af det dårlige arbejde. Så nu skal jeg have lavet en ny, da jeg tror det vil give en del bedre flow end der er i den originale.
Vedhæftede filer
Turbomanifold (Large).jpg
Turbomanifold (Large).jpg (42.69 KiB) Vist 3327 gange
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

Re: Rustfri turbomanifold

#2 Indlæg af Andy »

Jimmy Elkjær skrev:Jeg ville høre om nogen har et godt råd til hvor tyk flangen mindst skal være på en rustfri bananmanifold til en turbomotor?
Der skete jo det at ham jeg købte den af i sin tid, nærmest tog røven på mig ved at tage 2200 kr. for noget som var defekt på forhånd. Jeg har så siden hen inden jeg monterede den ofret penge på en planslibning af flangerne og div. modifikationer hos en maskinarbejder. Men uden held, den blev i hvert fald meget hurtigt helt svæv og deform af varmen pga. af det dårlige arbejde. Så nu skal jeg have lavet en ny, da jeg tror det vil give en del bedre flow end der er i den originale.


Hvis jeg var dig ville jeg lave den i sort jern, rustfri leder varmen væk meget hurtigere end sort jern = mindre temp i turboen og lavere ladertyk, og det har det med at slå sig....

Mvh

andy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Rustfri turbomanifold

#3 Indlæg af HenrikGM »

Andy skrev:[Hvis jeg var dig ville jeg lave den i sort jern, rustfri leder varmen væk meget hurtigere end sort jern = mindre temp i turboen og lavere ladertyk, og det har det med at slå sig....

Mvh

andy



Mon ikke det er helt forkert...Faktisk lige modsat endda. :wink:


2200dkr for en rustfri manifold, er _meget_ billigt. Også FOR billigt. Svært at se hvordan et kvalitetsprodukt kan laves til de penge. Har du ikke bare fået hvad du betalte for?

En rigtigt konstrueret manifold har plads til at give sig, og trækker så ikke flangerne skæve....Flangen skal være meget meget tyk for at "holde" en forkert lavet manifold plan, i praksis ikke realistisk. Derfor har udformningen af rørerne en del at sige.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Re: Rustfri turbomanifold

#4 Indlæg af Cos4x4 »

HenrikGM skrev:
Andy skrev:[Hvis jeg var dig ville jeg lave den i sort jern, rustfri leder varmen væk meget hurtigere end sort jern = mindre temp i turboen og lavere ladertyk, og det har det med at slå sig....

Mvh

andy



Mon ikke det er helt forkert...Faktisk lige modsat endda. :wink:


2200dkr for en rustfri manifold, er _meget_ billigt. Også FOR billigt. Svært at se hvordan et kvalitetsprodukt kan laves til de penge. Har du ikke bare fået hvad du betalte for?

En rigtigt konstrueret manifold har plads til at give sig, og trækker så ikke flangerne skæve....Flangen skal være meget meget tyk for at "holde" en forkert lavet manifold plan, i praksis ikke realistisk. Derfor har udformningen af rørerne en del at sige.


Hmm tja jo det er da billigt, men nu stolede jeg jo på ham jeg købte den af, så regnede da med at jeg ikke ville blive snydt. Den var da også ovre for at blive lavet om hos konstruktøren men det blev det overhovedet ikke bedre af. Tværtimod desværre... Så jeg endte med at ofre en del penge og endnu mere tid på noget værre skrammel der aldrig kom til at virke. Har dog ikke beklaget mig over det.

Men når du siger der skal være plads til at rørene skal kunne give sig, hvad mener du så helt præcist med det? Skal rørene være lidt længere eller hvordan?
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: Rustfri turbomanifold

#5 Indlæg af John Sahl »

Jeg er heller ikke i tvivl om at du hellere skulle få lavet den nye i alm sort jern. Der er jo ikke den vilde plads der omme bagved.. Men sørg for at få fjernet alle spændinger i metallet efter den er lavet klar, lige som den så vidt jeg husker også skal udglødes ordentligt for at sikre turboen..

Og jeg er også sikker på der er noget at vinde i forhold til standardmanifolden, så det er egentligt bare at gå i gang. Du kan jo faktisk sagtens selv lave den, du har både værktøjet og talentet til det!

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

Re: Rustfri turbomanifold

#6 Indlæg af Andy »

HenrikGM skrev:Mon ikke det er helt forkert...Faktisk lige modsat endda. :wink:


2200dkr for en rustfri manifold, er _meget_ billigt. Også FOR billigt. Svært at se hvordan et kvalitetsprodukt kan laves til de penge. Har du ikke bare fået hvad du betalte for?

En rigtigt konstrueret manifold har plads til at give sig, og trækker så ikke flangerne skæve....Flangen skal være meget meget tyk for at "holde" en forkert lavet manifold plan, i praksis ikke realistisk. Derfor har udformningen af rørerne en del at sige.


er vi ikke enige om at rustfri leder varme hurtigere end sort jern???

Mvh

Andy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Rustfri turbomanifold

#7 Indlæg af HenrikGM »

Andy skrev:[
er vi ikke enige om at rustfri leder varme hurtigere end sort jern???

Mvh

Andy



Nej, det er vi ikke. Slå varmeledningskoeeficienten op.... :idea:

Jeg opfordrer dig her(ikke for at provokere dig, eller virke overlegen) til at tage et kig på metallers termiske egenskaber. Fysiske tabeller, og lign. indeholder disse data. Flere steder på nettet rummer gode oplysninger om samme emne. første hit i google giver dette(meget nyttigt for forståelsen!) :http://hypertextbook.com/physics/thermal/conduction/
:reading:

Vi er dog meget enige om at det er en voldsom udbredt misforståelse at rustfrit skulle lede varme bedre end sort jern. Det har reelt intet hold i virkeligheden. Håber det forklarer lidt? :up:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#8 Indlæg af klyfax »

Altså når de helt store drenge tuner, laver de dem også i rustfrit, fordi det holder bedre på varmen og indsugning i alu for at det er hurtigere at køle ned, så vidt jeg ved. Ret mig endelig hvis det er forkert...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

Re: Rustfri turbomanifold

#9 Indlæg af Andy »

HenrikGM skrev:
Nej, det er vi ikke. Slå varmeledningskoeeficienten op.... :idea:

Jeg opfordrer dig her(ikke for at provokere dig, eller virke overlegen) til at tage et kig på metallers termiske egenskaber. Fysiske tabeller, og lign. indeholder disse data. Flere steder på nettet rummer gode oplysninger om samme emne. første hit i google giver dette(meget nyttigt for forståelsen!) :http://hypertextbook.com/physics/thermal/conduction/
:reading:

Vi er dog meget enige om at det er en voldsom udbredt misforståelse at rustfrit skulle lede varme bedre end sort jern. Det har reelt intet hold i virkeligheden. Håber det forklarer lidt? :up:


Nu er jeg ikke den store læser :reading: :grin: men jeg vil da kikke lidt på det.. :gnaek:

Men jeg vil gerne give dig ret, jeg har en fornemelse af du og andre har noget erfaring med det.....

Jeg tror det jeg tænker på er at på en tractor puller bruger man ikke rustfri, men måske er det pga. den høje temperatur (ca. 900-1000 grader) måske vil det slå sig????


Mvh

Andy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Rustfri turbomanifold

#10 Indlæg af HenrikGM »

Andy skrev:[
Jeg tror det jeg tænker på er at på en tractor puller bruger man ikke rustfri, men måske er det pga. den høje temperatur (ca. 900-1000 grader) måske vil det slå sig????


Mvh

Andy


Måske traktortrækkerne bruger sorte fittings fordi de er billige, fordi de er nemme at svejse, og fordi mange af dem(endnu)ikke har forstået at det ikke er TRYK, men FLOW de skal gå efter.
I traktortræk sporten er det ret udbredt at man "bare kan skrue op for trykket" efter devisen "mere tryk=flere hk"

Men der bliver flere og flere der tager sig tiden til at lave en rigtig manifold, istedet for at svejse 6 flanger på siden af et 80x80 RHS rør med en turbo i den ene ende :damn:

Interessant nok ser man ingen af de rigtigt håbløse manifolds i toppen....I toppen kører de med deciderede bananmanifolds, ala en "racermotor". Måske nogen har set at det er FLOW, ikke TRYK det hele handler om....

Rustfrit stål er et meget bedre materiale til en manifold der skal holde længe. Begrebet "holde længe" er sjældent brugt i traktortræk. Konklusionen er vist ligetil.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar