Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 sep 2006, 19:58 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 apr 2005, 08:57
Indlæg: 46
Geografisk sted: Fyn
Hvad er forskellen på disse to typer sort jern? Hvilken er bedst til en turbo-manifold?

Hvor køber I andre rør-bøjninger henne?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2006, 16:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hvad jeg lige kan slå op så må man formode at st 37 som du kalder det enten er St 37.2 eller St 37.3 og har en flydespænding på 235N/mm og er et konstruktionsstål hvor St 35.8 er kedelrørstål med flydespændning på 225N/mm

ved ikke lige hvad der er bedst men ville nok gå efter kedelrørstål da det har en lidt lavere flydegrænse og nok dermed kan "give" sig mere istedet for at revne men der må være nogle manifold byggere der har prøvet og kan give en bedre vejledning...

køber metal hos www.lmg.dk (også fordi min far arbejder der %'er :D )

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 sep 2006, 17:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tinasmartin skrev:
hvad jeg lige kan slå op så må man formode at st 37 som du kalder det enten er St 37.2 eller St 37.3 og har en flydespænding på 235N/mm og er et konstruktionsstål hvor St 35.8 er kedelrørstål med flydespændning på 225N/mm

ved ikke lige hvad der er bedst men ville nok gå efter kedelrørstål da det har en lidt lavere flydegrænse og nok dermed kan "give" sig mere istedet for at revne men der må være nogle manifold byggere der har prøvet og kan give en bedre vejledning...

køber metal hos www.lmg.dk (også fordi min far arbejder der %'er :D )


Flydespændingen er sjældent interessant.

De fleste kan lave en manifold, så den kan bære turboen. Det interessante her er primært svejsbarheden(revnede manifolde er meget tit pga tvivlsomme svejsninger!), og materialtet skalningstemperatur.

Herefter kan man så begynde at se på styrken v. feks 600grader.

Reelt er alm kvalitetsrørbøjninger rigeligt til brugen, MEN de holder ikke evigt da gastemperaturen er på, eller over skalningstemperaturen.
Rustfrit er bedre, men sværere at svejse, medmindre man er rimeligt kørende med en TIG svejser.
Rigtigt godt er feks en rustfri 321, men jeg har aldrigt set dette udbudt som bøjninger, så der er det HELT forfra.

I praksis: Alm sort rør og bøjninger rækker langt men pas på. Rør kommer nogle gange fra nogle meget billige producenter.(bevare of CHINA!)

En højtydende hverdagsbil, hvor manifolden skal holde mange år: Rustfrit 304, og svejs med baggas, og brug en mand der er VANT til at svejse rør med baggas. Rigtigt lavet holder den bilen ud. Forkert svejst ikke 50km.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team