Hvad er forskellen på disse to typer sort jern? Hvilken er bedst til en turbo-manifold?
Hvor køber I andre rør-bøjninger henne?
Forskel på st37 og 35.8 jern
Redaktør: Moderatorer
-
Vezzel 309 GTI16
- Junior Medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 09 apr 2005, 09:57
- Geografisk sted: Fyn
- Kontakt:
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
hvad jeg lige kan slå op så må man formode at st 37 som du kalder det enten er St 37.2 eller St 37.3 og har en flydespænding på 235N/mm og er et konstruktionsstål hvor St 35.8 er kedelrørstål med flydespændning på 225N/mm
ved ikke lige hvad der er bedst men ville nok gå efter kedelrørstål da det har en lidt lavere flydegrænse og nok dermed kan "give" sig mere istedet for at revne men der må være nogle manifold byggere der har prøvet og kan give en bedre vejledning...
køber metal hos www.lmg.dk (også fordi min far arbejder der %'er
)
ved ikke lige hvad der er bedst men ville nok gå efter kedelrørstål da det har en lidt lavere flydegrænse og nok dermed kan "give" sig mere istedet for at revne men der må være nogle manifold byggere der har prøvet og kan give en bedre vejledning...
køber metal hos www.lmg.dk (også fordi min far arbejder der %'er
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
tinasmartin skrev:hvad jeg lige kan slå op så må man formode at st 37 som du kalder det enten er St 37.2 eller St 37.3 og har en flydespænding på 235N/mm og er et konstruktionsstål hvor St 35.8 er kedelrørstål med flydespændning på 225N/mm
ved ikke lige hvad der er bedst men ville nok gå efter kedelrørstål da det har en lidt lavere flydegrænse og nok dermed kan "give" sig mere istedet for at revne men der må være nogle manifold byggere der har prøvet og kan give en bedre vejledning...
køber metal hos www.lmg.dk (også fordi min far arbejder der %'er)
Flydespændingen er sjældent interessant.
De fleste kan lave en manifold, så den kan bære turboen. Det interessante her er primært svejsbarheden(revnede manifolde er meget tit pga tvivlsomme svejsninger!), og materialtet skalningstemperatur.
Herefter kan man så begynde at se på styrken v. feks 600grader.
Reelt er alm kvalitetsrørbøjninger rigeligt til brugen, MEN de holder ikke evigt da gastemperaturen er på, eller over skalningstemperaturen.
Rustfrit er bedre, men sværere at svejse, medmindre man er rimeligt kørende med en TIG svejser.
Rigtigt godt er feks en rustfri 321, men jeg har aldrigt set dette udbudt som bøjninger, så der er det HELT forfra.
I praksis: Alm sort rør og bøjninger rækker langt men pas på. Rør kommer nogle gange fra nogle meget billige producenter.(bevare of CHINA!)
En højtydende hverdagsbil, hvor manifolden skal holde mange år: Rustfrit 304, og svejs med baggas, og brug en mand der er VANT til at svejse rør med baggas. Rigtigt lavet holder den bilen ud. Forkert svejst ikke 50km.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!