Powerforum
http://powerforum.dk/

Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt ?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=16441
Side 1 af 9

Forfatter:  ekelund [ 04 aug 2006, 12:50 ]
Titel:  Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt ?

Hej Alle her inde på powerpage,
Jeg har lige haft min tipo på rulletfelt men syns den har et stort tab på hjulne i forhold til hvad den har i motoren, men hvad er rimlig ?
Skal lige siges der er monteret 18" på tipoen så det trækker nok noget ned
men til the faq-

motor 70,3KW

og på hjul 52,5kw

det er et tab på 17,8Kw er det ikke et meget stort tab eller er det meget normalt ?

Mvh Daniel Ekelund

Forfatter:  lqs [ 04 aug 2006, 13:43 ]
Titel: 

det lyder af meget. men det er sikkert ikke så stort (altså tabet) i virkeligheden.... på vejen!
store fælge er som regel lig med lave dæk, det burde give lavere rullemodstand på et rullefelt..... en ting som hvilket gear man ruller i, har rigtig meget at sige, dvs det er nok mere hastigheden der gør forskellen.... altså om hjulene kører rundt med 100 eller 300kmt.... prøv at læg udskriften ind her, så er det meget nemmere at gøre sig klog på! MVH. søren

Forfatter:  Bay [ 04 aug 2006, 14:34 ]
Titel: 

Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay

Forfatter:  Havneren [ 04 aug 2006, 14:47 ]
Titel:  Re: Tabt på hjulne i forhold til i motoren hvad er rimeligt

ekelund skrev:
Hej Alle her inde på powerpage,
Jeg har lige haft min tipo på rulletfelt men syns den har et stort tab på hjulne i forhold til hvad den har i motoren, men hvad er rimlig ?
Skal lige siges der er monteret 18" på tipoen så det trækker nok noget ned
men til the faq-

motor 70,3KW

og på hjul 52,5kw

det er et tab på 17,8Kw er det ikke et meget stort tab eller er det meget normalt ?

Mvh Daniel Ekelund


Jeg mener ikke det er så urealistisk. Jeg har rullet og være med til at rulle mange helt standart biler og jeg syntes tit de ligger der omkring omkring - SPECIELT med kold gearkasseolie.

V/h Chr

Forfatter:  Havneren [ 04 aug 2006, 14:49 ]
Titel: 

bay skrev:
Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay


En baghjulstrækker består jo ikke af flere komponender end en forhjulstrækker - Lige bortset fra kardanakslen da. Hvis det så oven i købet er med stiv bagaksel vil jeg påstå at der måske endda går mindre tabt i en baghjulstrækker.

V/h Chr

Forfatter:  ekelund [ 04 aug 2006, 15:10 ]
Titel: 

her et billede af det.
http://www.fiatklubdanmark.dk/files/tipo_210.jpg

Forfatter:  ekelund [ 04 aug 2006, 15:11 ]
Titel: 

hvad syns i ellers om kurven det ser vel ikke ud som om der er nogle vilde dyk.

Forfatter:  klyfax [ 04 aug 2006, 15:21 ]
Titel: 

Havneren skrev:
bay skrev:
Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay


En baghjulstrækker består jo ikke af flere komponender end en forhjulstrækker - Lige bortset fra kardanakslen da. Hvis det så oven i købet er med stiv bagaksel vil jeg påstå at der måske endda går mindre tabt i en baghjulstrækker.

V/h Chr


Jeg vil så mene at en 2 meter lang kardanaksel tager rimiligt meget effekt.

Forfatter:  klyfax [ 04 aug 2006, 15:26 ]
Titel: 

Hvordan har de målt motoren?

Forfatter:  ekelund [ 04 aug 2006, 16:32 ]
Titel: 

for at være ærlig så ved jeg det ikke :( men fik ikke nogen udskrift så jeg kunne se for hver cylinder. det her var hvad jeg fik med.

Side 1 af 9 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/