Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Lidt spørgsmål ang. volvo 140-serien http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=16324 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Morten Lunde [ 20 jul 2006, 14:57 ] |
Titel: | Lidt spørgsmål ang. volvo 140-serien |
Nu har jeg fået fat på sådan en gammel svend, og der skal ske lidt forbedringer med den. Mine spørgsmål lyder som følgende: -Hvad kan drivlinien holde til af effekt? -Hvor svært/nemt er det at lægge en 240-motor i den? -Modellen er med den lange gearstang, hvad valgmuligheder er der så for at lægge en M-46 el. M-47 gearkasse i? -Hvad er en standard B20-motoren god for i holdbarhed, hvad kan den tåle? Mvh Morten |
Forfatter: | HenrikGM [ 20 jul 2006, 16:23 ] |
Titel: | Re: Lidt spørgsmål ang. volvo 140-serien |
Morten Lunde skrev: Nu har jeg fået fat på sådan en gammel svend, og der skal ske lidt forbedringer med den. Mine spørgsmål lyder som følgende:
-Hvad kan drivlinien holde til af effekt? -Hvor svært/nemt er det at lægge en 240-motor i den? -Modellen er med den lange gearstang, hvad valgmuligheder er der så for at lægge en M-46 el. M-47 gearkasse i? -Hvad er en standard B20-motoren god for i holdbarhed, hvad kan den tåle? Mvh Morten std drivlinie(ex gearkasse) kan snildt tåle 300hk og det moment der normalt hører til. ´Gummibøsninger er en sliddel! Stort set drop-in. Det kan samles af originale dele. hvis du laver plads til gearskiftet, så er det ikke noget problem, std B20 er helvedes stærk. kan ikke tage mange rpm før ventiler flyder. En slæbe-motor....Mange har smidt en turbo på. Std ventiler kan ikke holde. De er fra den tid med bly i bensinen. |
Forfatter: | Morten Lunde [ 21 jul 2006, 15:58 ] |
Titel: | |
Citat: std drivlinie(ex gearkasse) kan snildt tåle 300hk og det moment der normalt hører til. ´Gummibøsninger er en sliddel! Det lyder jo flot, men hvis nu gearkassen skulle bruges, hvor har vi en ca effektgrænse på den? Citat: std B20 er helvedes stærk. kan ikke tage mange rpm før ventiler flyder. En slæbe-motor....Mange har smidt en turbo på. Std ventiler kan ikke holde. De er fra den tid med bly i bensinen.
Man kan sige at hvis der skal turbo på, så er det med omdrejningerne lige meget. Det med ventilerne, er det fordi den kører på blyholdig, eller er der en anden grund? Som du selv siger, så har mange smidt turbo på, så hvis det det ikke er grunden, hvad er det så? Mvh Morten |
Forfatter: | svensson [ 26 jul 2006, 10:27 ] |
Titel: | |
min erfaring med motor og gearkasser er at m47 er en der ikke kan tåle noget moment den skal man ikke bruge noget tid på, m46 er bedre det svage punkt er overgear men en god gammel 4 trins er ok stærk..Motoren b20 er også ok det kommer selvfølgelig an på hvad effekt moment kroner mm det der er lidt et problem er at man har ind og udst i samme side af topstykket men motoren er ok og der kan fås gode stumper til den. hvis du vælger den type motor ligger jeg inde med nogen manifolder og andre måske brugbare ting mvh martin |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 jul 2006, 12:42 ] |
Titel: | |
Morten Lunde skrev: [ Det med ventilerne, er det fordi den kører på blyholdig, eller er der en anden grund? Som du selv siger, så har mange smidt turbo på, så hvis det det ikke er grunden, hvad er det så?
Mvh Morten Ventilerne krævede blyholdig bensin for mange mange år siden. Det skyldtes at ventilerne typisk var for ringe. Køb 4x rustfrie udstødningsventiler, eller tilsvarende kvalitetsprodukt(efter vores dages std!), så får du ikke problemet. Husk at motorkonstruktionen har nogle år på bagen, og det ventilmateriale man køber i dag som std var meget eksotisk da motoren var ny.... |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 jul 2006, 12:46 ] |
Titel: | |
svensson skrev: min erfaring med motor og gearkasser er at m47 er en der ikke kan tåle noget moment den skal man ikke bruge noget tid på, m46 er bedre det svage punkt er overgear men en god gammel 4 trins er ok stærk..
Overgearets svaghed skyldes nok at folk kører det med for lidt olietryk. Værd at interessere sig lidt for.... De M47 kasser du har ødelagt(?) var det med aluhus, eller støbejernshus? |
Forfatter: | svensson [ 26 jul 2006, 21:46 ] |
Titel: | |
Det er jeg ikke sikker på men den ene var med speedometerdrev og den anden uden, og den sidste er fra en volvo 360 den der sidder bag som i sikkert ved har i øvrigt et koblingshus i alu der er drejet det stykke så den passer på en opretstående motor, hvis der er nogen der kan bruge sådan et MVH Martin |
Forfatter: | Morten Lunde [ 27 jul 2006, 17:42 ] |
Titel: | |
Nu er det M40 gearkassen jeg gerne vil ha oplysninger på, 200/300/700/900-serien har jeg styr på. Ellers tak Det er fordi at den i starten skal køre med original-gearkassen, og det er begrænset effekt jeg kommer til at køre med nu her i første omgang. Det er sådan set bare min kommende vinterbil, men alligevel skal der ske lidt mods med den. Jeg er blevet informeret om at huller til ventiler er fræst i toppen, uden styr, derfor skal det blyholdige (eller additiv) benzin smøre ventilstammerne. Mvh Morten |
Forfatter: | Morten VJ [ 27 jul 2006, 18:44 ] |
Titel: | |
Dette er kun min mening om gearkasseholdbarheden, og her kan en M40 sidestilles med en M45 kasse. Ventil problematikken har jeg lidt mere styr på. Punkt 1 det er ikke blyet der udelukkende smør ventilstyrene, motorolien er en stor faktor. 2 Det er sædere i topstykket det går ud over og ikke nødvendigvis ventilerne. Brændte ventiler er en følgevirkning af dårlige sæder. Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer. Det sidste er egen erfaring. Hvorfor en turbo på en vinterbil. til dette brug vilde jeg helt klart foretrække noget sugetrim. MVH Morten |
Forfatter: | HenrikGM [ 28 jul 2006, 00:52 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring. Er det med RØDT ikke en stavefejl??? |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |