Powerforum
http://powerforum.dk/

Lastbilturbo på personbil
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=16241
Side 1 af 2

Forfatter:  Morten Lunde [ 10 jul 2006, 18:49 ]
Titel:  Lastbilturbo på personbil

Jeg har lige et spørgsmål, da jeg bliver sablet ned af vennerne.
De påstår at man ikke kan kombinere de 2 ting, da motoren ikke vil kunne spoole turboen op før 5000 rpm. eller slet ikke.
Men når der nu er mange biler som netop kører med store turboer fra lastbilerne med relativt små motorer, eks. 2.0l, hvad afgør så at det kan lade sig gøre ved forholdsvis lavt omdrejningstal at der kommer ladetryk??
Det er vel meget simpelt for mange af jer, men mig og naturvidenskab er ikke helt for gode venner så hvordan?

Turbodk.dk ville vel ikke sælge de her turboer: http://www.turbodk.dk/web/web238.asp hvis ikke de kunnes bruges eller?

Mvh Morten

Forfatter:  luske [ 10 jul 2006, 19:11 ]
Titel: 

man kan vel hvad man vil :D men på en 2liters maskine vil det nok blve for stort , de 350 hk de er opgivet til er vel på den originale 12liters motor

hvis du kigger lidt på deres opgivelser så bliver det da lidt ekstremt hvis de bruges på en benziner

nappet fra http://www.turbodk.dk/web/web238.asp
GT45

Denne lader er fra en DAF lastbil med en 12 liters motor

laderen er med intern-wastegate

levere en effekt på 350 hk ved ca. 2200 omd pr.min

Laderne kan også bruges på benzinmotore der ville de kunne lave luft til mellem 700-1200 hk

jeg tror nu også mest at de er beregnet til ekstrem hård tuning af store benzinmaskiner , og jo der vil jo nok være en del tøven (for ikke at sige absolut zero spoolup ved små omdrejninger) men det ses jo tit fx tunede Supraer hvor der er monteret en stor lader frem for de 2 små fabriksmonterede

MVH Luske

Forfatter:  Kim Frederiksen [ 10 jul 2006, 20:11 ]
Titel: 

en GT40 lader passer godt til en 2,5 liters motor der skal lave omkring 500 hk... ja du får noget tøven men når først blæseren er igang skal der holdes fast i bagruden for at den ikke bliver efterladt!! :twisted:

Forfatter:  HenrikGM [ 10 jul 2006, 20:20 ]
Titel:  Re: Lastbilturbo på personbil

Morten Lunde skrev:
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg bliver sablet ned af vennerne.
De påstår at man ikke kan kombinere de 2 ting, da motoren ikke vil kunne spoole turboen op før 5000 rpm. eller slet ikke.
Men når der nu er mange biler som netop kører med store turboer fra lastbilerne med relativt små motorer, eks. 2.0l, hvad afgør så at det kan lade sig gøre ved forholdsvis lavt omdrejningstal at der kommer ladetryk??
Det er vel meget simpelt for mange af jer, men mig og naturvidenskab er ikke helt for gode venner så hvordan?

Turbodk.dk ville vel ikke sælge de her turboer: http://www.turbodk.dk/web/web238.asp hvis ikke de kunnes bruges eller?

Mvh Morten


Ved dine venner at der findes små lastbiler? ;-)

Din effekt hvor motoren kører som sugemotor er meget afgørende for hvor stor en turbo du kan sætte på.

Der kører bensinmotorer med turboer STØRRE end hvad du kan finde på en scandinavisk lastbil, så det kan naturligvist sagtens lade sig gøre.

Kig på de aktuelle dimensioner, så vil du jo se at mange små lastbiler har turboer der er fint velegnede til mellemstore bensinmotorer, som feks din volvo.

Forfatter:  klyfax [ 10 jul 2006, 21:43 ]
Titel:  Re: Lastbilturbo på personbil

HenrikGM skrev:
Morten Lunde skrev:
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg bliver sablet ned af vennerne.
De påstår at man ikke kan kombinere de 2 ting, da motoren ikke vil kunne spoole turboen op før 5000 rpm. eller slet ikke.
Men når der nu er mange biler som netop kører med store turboer fra lastbilerne med relativt små motorer, eks. 2.0l, hvad afgør så at det kan lade sig gøre ved forholdsvis lavt omdrejningstal at der kommer ladetryk??
Det er vel meget simpelt for mange af jer, men mig og naturvidenskab er ikke helt for gode venner så hvordan?

Turbodk.dk ville vel ikke sælge de her turboer: http://www.turbodk.dk/web/web238.asp hvis ikke de kunnes bruges eller?

Mvh Morten


Ved dine venner at der findes små lastbiler? ;-)

Din effekt hvor motoren kører som sugemotor er meget afgørende for hvor stor en turbo du kan sætte på.

Der kører bensinmotorer med turboer STØRRE end hvad du kan finde på en scandinavisk lastbil, så det kan naturligvist sagtens lade sig gøre.

Kig på de aktuelle dimensioner, så vil du jo se at mange små lastbiler har turboer der er fint velegnede til mellemstore bensinmotorer, som feks din volvo.


Hehe, jeg ved fra traktortrækker folket at de sætter turboerne i serie... Altså den første bliver blæst af udst. men den blæser så den næste turbo op... Tager sin tid at spole op, men så vidt jeg ved virker det vidst...

Forfatter:  Torben Paw [ 10 jul 2006, 23:27 ]
Titel: 

på min gamle iveco bil gik der for nylig en magnetventilen der styrer de variable "vanes" i turboen, den har ikke wastegate sådan et uhyre*.....

nå men efter den var skiftet kørte han et testprogram på den

og på den bærbare der var koblet til lastbilen kunne man følge med i nogen forskellige værdier

så kun lige at den lavede max tryk på 4,3bar ved 1900 omdrejninger! og her spandt turboen med 44000 omdr

det passede ca med 1 bar for hver 10000omdr turboen tog...

men alligevel lidt fedt når hytten er tippet og han trykker kør program og bilen selv starter (der var ikke engang nøgle i) kører programmet og slukker igen og viser 3 grafer som alle var inden for de tilladte værdier

Forfatter:  uno [ 11 jul 2006, 08:26 ]
Titel: 

Torben Paw skrev:
på min gamle iveco bil gik der for nylig en magnetventilen der styrer de variable "vanes" i turboen, den har ikke wastegate sådan et uhyre*.....

nå men efter den var skiftet kørte han et testprogram på den

og på den bærbare der var koblet til lastbilen kunne man følge med i nogen forskellige værdier

så kun lige at den lavede max tryk på 4,3bar ved 1900 omdrejninger! og her spandt turboen med 44000 omdr

det passede ca med 1 bar for hver 10000omdr turboen tog...

men alligevel lidt fedt når hytten er tippet og han trykker kør program og bilen selv starter (der var ikke engang nøgle i) kører programmet og slukker igen og viser 3 grafer som alle var inden for de tilladte værdier


hej Paw det er da noget der lydr fornuftigt..4,3bar på en standart maskine.
kunne godt tænke mig at høre lidt motorstørrelse og turbo mummer..-det lyder jo som noget der kunne være helt rigtigt til traktoren :twisted:

Forfatter:  lqs [ 13 jul 2006, 06:40 ]
Titel: 

de 4,3 bar er sandsynligvis absolut tryk. dvs. 3,3bar ladetryk.
ang. gt 45 så bliver det meget svært at lave noget der ligner ÆRLIGE 1200hk på en benzin motor med sådan en.
ladere fra 6-8 liters lastbiler er tit velegnede til 2 liters benzin motorer med 250-400hk.......
hver gang man ser en gejlet speciallader, HKS eller andet bling bling... så er det i praksis, tit blot lastbils dele stykket lidt anderledes sammen!
MVH. søren stor forbruger/samler af LKW/TRAKTOR ladere...

Forfatter:  Morten Lunde [ 13 jul 2006, 19:34 ]
Titel: 

Ja, man spørger som man ved, det er bare at når man ser mindre motorer med større turboer, så må det vel kune lade sig gøre.
Nu er jeg slet ikke ude efter noget så stort som vi snakker her, men det er rart at vide hvad man skal forholde sig når man skal til at opgradere engang.
Nu vi er ved det, hvorfor siger man at når turboen kommer fra en 8 liters diesel så passe den godt over på en 4 liters benziner? ALtså hvorfor er det lige det halve??
Ja så meget ved jeg om det :?

Mvh Morten

Forfatter:  klyfax [ 13 jul 2006, 19:46 ]
Titel: 

Morten Lunde skrev:
Ja, man spørger som man ved, det er bare at når man ser mindre motorer med større turboer, så må det vel kune lade sig gøre.
Nu er jeg slet ikke ude efter noget så stort som vi snakker her, men det er rart at vide hvad man skal forholde sig når man skal til at opgradere engang.
Nu vi er ved det, hvorfor siger man at når turboen kommer fra en 8 liters diesel så passe den godt over på en 4 liters benziner? ALtså hvorfor er det lige det halve??
Ja så meget ved jeg om det :?

Mvh Morten


Fordi en diesel laver mere mængde der skal i gennem din turbo. Så kan den spole en turbo højere op i omdr. Kan ikke rigtig forklare det bedre, men det er der sikkert nogle andre der kan...
Og så tager en diesel kun 4-5000 omdr/min.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/