Powerforum
http://powerforum.dk/

leje i gearkasse
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=16222
Side 1 af 5

Forfatter:  mikRST [ 09 jul 2006, 08:44 ]
Titel:  leje i gearkasse

Hej

I min gearkasse på min ford rs turbo har jeg et leje som sidder lige løst nok så når jeg har kørt nogle måneder går det i stykker og æder hovede akselen det er jeg ved at være lidt træt af. Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kan få det sat ordenligt fast i gearkassen. Jeg har taget et billede og makeret det med en rød pil. kan man få en bøsning man presser lejet ned sammen med eller noget.

håber der er nogen der kan hjælpe.

hilsen mikael

Vedhæftede filer:
DSC00001.JPG
DSC00001.JPG [ 173.85 KiB | Vist 2789 gange ]

Forfatter:  Morten VJ [ 09 jul 2006, 09:00 ]
Titel: 

Dette produkt burde klare problemet.
Loctite® 638 - Fastgørelse, maksimal styrke

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 09 jul 2006, 09:01 ]
Titel: 

Det er masser af muligheder.


Du kan svejse hullet op, og bearbejde det op til originale mål, og montere nyt leje.

Du kan bearbejde hullet op, montere en lille tynd stålring og sætte lejet i denne ring.

Du kan bruge cowboymetoden og lime et leje i med locttite.

Du kan finde et leje i overstørrelse og bearbejde hullet op og montere det større leje.

Du kan tage lejet i overstørrelse og få det slebet ned så det passer dit specialhul.

Man kan stukke hullets kant med en hammer(forsigtigt!) hvorved hullet bliver mindre og _kan_ komme til at passe.

Man kan finde et nyt dæksel.

Man kan finde en ny gearkasse.....?

Alle løsninger er praktisk gennemførlige, men involverer jo forskellige slags indsatser, og tilsvarende bøvl. Det er jo en vurdering du skal lave.
Ikke alle løsninger er lige "rigtige" set ud fra et håndværksmæssigt synspunkt.

Forfatter:  klyfax [ 09 jul 2006, 10:00 ]
Titel: 

Har ikke prøvet dette men ved mange gør det. Og det skulle virke...

Giv det noget Quick Metal fra Loctite hele vejen rundt, den skal have mere en rigeligt, lad det tørre helt!!! Slib det så det passer til lejet. Giv det tre korner prikke rundt i hullet. Og hvis du ville være 100% sikker så giv det noget Loctite lejesikring. Hvis du tager den hel stærke lejesikring kan du være sikker på at du nok kommer til at varme lejet ud, hvis du altså kommer til at skifte det igen...

PS Quick Metal har samme hårdhed som alu. når det er tørt!!! Hvis ikke den er hårdere...

Forfatter:  mikRST [ 09 jul 2006, 10:37 ]
Titel: 

takker for svarene.

ps hvor kan jeg købe loctite henne.

Forfatter:  HenrikGM [ 09 jul 2006, 10:47 ]
Titel: 

Man kan jo stille sig selv det spørgsmål: Hvorfor gik lejepasningen til første gang?

Hvis det er pga svag konstruktion, så kan det ikke reddes med limløsningen, men blot forlænge levetiden lidt.

Kørnerprikkerne er ren narrfisse. Lejet _mærker_ som om det går stramt i og pasningen er umiddelbart godt, men så snart der kommer last på, så splatter toppene af kørnerprikkerne ud, og lejet er præcist ligeså løst som det altid har været. Bærefladen eksisterer ikke pga kørnerprikkerne!!

Forfatter:  klyfax [ 09 jul 2006, 13:34 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Man kan jo stille sig selv det spørgsmål: Hvorfor gik lejepasningen til første gang?

Hvis det er pga svag konstruktion, så kan det ikke reddes med limløsningen, men blot forlænge levetiden lidt.

Kørnerprikkerne er ren narrfisse. Lejet _mærker_ som om det går stramt i og pasningen er umiddelbart godt, men så snart der kommer last på, så splatter toppene af kørnerprikkerne ud, og lejet er præcist ligeså løst som det altid har været. Bærefladen eksisterer ikke pga kørnerprikkerne!!


Quick Metal er ikke lim, men det nærmerste du kommer flydene metal... Og som sagt for det samme hårdhed som alu.

I øvrigt, hvad griber best om ting? En glat overflade eller en glat overflade med 3 kørnerprikker??? Husk nu at nå man nu banker en kørnerprik så flytter man matrialen ud af, og ikke ned af... Det forskærker de "tænder" man nu har lavet med prikket... Ved også kun at det holder i traktorer's gearkasse, og her snakker vi altså om 400 nm på motoren og en ned gearing der er satans høj...

Forfatter:  HenrikGM [ 09 jul 2006, 16:00 ]
Titel: 

klyfax skrev:
[I øvrigt, hvad griber best om ting? En glat overflade eller en glat overflade med 3 kørnerprikker??? Husk nu at nå man nu banker en kørnerprik så flytter man matrialen ud af, og ikke ned af... Det forskærker de "tænder" man nu har lavet med prikket... Ved også kun at det holder i traktorer's gearkasse, og her snakker vi altså om 400 nm på motoren og en ned gearing der er satans høj...



Hvad der griber bedst om ting?
Jo, du har ret, det gør den GLATTE OVERFLADE :wink: . Fuskerløsningerne med kørnerprikkerne er...fusk, og holder ikke i længden. Det er under alle omstædigheder en ringere løsning end da det var nyt. MEGET ringere.

Det er som du selv nævner en løsning som bønder og traktormekanikkere tyer til i en snæver vending, fordi de dels ikke aner en skid om lejeteknik, og dels blot skal have lortet kørende asap.
Samme manglende kendskab er nok årsag til at mange monterer lejer med en HAMMER.....

Jeg ved godt lidt om hvordan en kørner fungerer ;-)
Om så den flyttede materialet om på den modsatte side af diameteren, så ændrer det ikke en skid på at lejepasningens bæreevne ikke er tilstede.
Teorien om "tænder" i aluminium til at holde på en lejeyderring med en hårdhed uendeligt mange gange hårdere end aluet er som at forsøge at lave en sav af en vingummibamse.

Første gang der er last på din kørnerprik-befængte overflade overstiger du flydegrænsen for aluet, og kørnerprikken laver en elegant plastisk deformation, og så bærer den ikke længere på dine fine "bisser", og vupti er tolerancen præcist som før nogen ødelage pasningen med kørnerprikker.

Kørnerprikkerne tjener alene det formål at give en god fornemmelse når man slår(!) lejet i. Om ikke andet så tror man ihvertfald at man har afhjulpet problemet. Reelt er problemet løst lige indtil der kommer last på lejet, hvorefter det er det samme som tidligere.

Forfatter:  klyfax [ 09 jul 2006, 17:48 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
[I øvrigt, hvad griber best om ting? En glat overflade eller en glat overflade med 3 kørnerprikker??? Husk nu at nå man nu banker en kørnerprik så flytter man matrialen ud af, og ikke ned af... Det forskærker de "tænder" man nu har lavet med prikket... Ved også kun at det holder i traktorer's gearkasse, og her snakker vi altså om 400 nm på motoren og en ned gearing der er satans høj...



Hvad der griber bedst om ting?
Jo, du har ret, det gør den GLATTE OVERFLADE :wink: . Fuskerløsningerne med kørnerprikkerne er...fusk, og holder ikke i længden. Det er under alle omstædigheder en ringere løsning end da det var nyt. MEGET ringere.

Det er som du selv nævner en løsning som bønder og traktormekanikkere tyer til i en snæver vending, fordi de dels ikke aner en skid om lejeteknik, og dels blot skal have lortet kørende asap.
Samme manglende kendskab er nok årsag til at mange monterer lejer med en HAMMER.....

Jeg ved godt lidt om hvordan en kørner fungerer ;-)
Om så den flyttede materialet om på den modsatte side af diameteren, så ændrer det ikke en skid på at lejepasningens bæreevne ikke er tilstede.
Teorien om "tænder" i aluminium til at holde på en lejeyderring med en hårdhed uendeligt mange gange hårdere end aluet er som at forsøge at lave en sav af en vingummibamse.

Første gang der er last på din kørnerprik-befængte overflade overstiger du flydegrænsen for aluet, og kørnerprikken laver en elegant plastisk deformation, og så bærer den ikke længere på dine fine "bisser", og vupti er tolerancen præcist som før nogen ødelage pasningen med kørnerprikker.

Kørnerprikkerne tjener alene det formål at give en god fornemmelse når man slår(!) lejet i. Om ikke andet så tror man ihvertfald at man har afhjulpet problemet. Reelt er problemet løst lige indtil der kommer last på lejet, hvorefter det er det samme som tidligere.


Det eneste jeg kan sige er at det virker, men om det er lejesikring der virker eller kørnerprikkerne det ved jeg ikke.

Angående lejeteknik, hvad er der så at vide??? Det skal smøres godt, nå det skal bankes i skal man overfører slaget til hele lejet... Resten kommer an på dit valg af leje...

Ved nærmere eftertanke gider jeg ikke diskutere det her. Jeg ved at det jeg skrev før virker, med eller uden kørnerprikker... Det var også kun et forslag så mikRST havde noget at prøve...

Men hvad ved jeg, jeg er bare en landbrugsmaskinmekaniker, der har det med at tye til ting der i en snæver vending virker, fordi bønder ikke vil betale flere mill for en ny gearkasse. Vi ved ikke noget om lejeteknik, men hvad gør det når det vi laver alligevel holder :?:

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 09 jul 2006, 18:14 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Angående lejeteknik, hvad er der så at vide??? Det skal smøres godt, nå det skal bankes i skal man overfører slaget til hele lejet... Resten kommer an på dit valg af leje...


Man krymper et leje på/i :shock:

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/