Powerforum
http://powerforum.dk/

Honing?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=16001
Side 1 af 2

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 02 jun 2006, 19:23 ]
Titel:  Honing?

Hej Folkens..

Jeg har lige et simpelt spørgsmål. Har set forummet lidt igennem og vil lige have noget på det rene.
Kunne forstå på et andet indlæg at man godt kunne "budget-hone" med noget sandpapir i korn 400? For jeg står faktisk og skal have skiftet nogle stempelringe her i weekenden, og vil da prøve den metode hvis den da er ok. Motoren er en Volvo B23E..

Mvh. Dennis

Forfatter:  Morten VJ [ 02 jun 2006, 20:19 ]
Titel: 

Jeg personligt ville bare smide dem i , uden nogen form for bearbejdning af cylinderne.
Hvis det kun er ringe vi taler om.
skrønen om at ringene kræver en form for rughed i cyl. væggene giver jeg ikke meget for.
Man honer kun cylindre fordi overfladen efter en boring er alt for grov, og den efterfølgende honing er faktisk en fin polering.

Men mit erfarings grundlag er ikke særligt stort, da jeg kun har lavet 2 motorer på denne måde.
Den ene kørte 60.000 km uden problemer, og den anden har vel kørt ca 100 km i dag.

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 02 jun 2006, 20:29 ]
Titel: 

Okay, så tror jeg bare de bliver kastet i, for det er kun de 3 ringe de får. Men det var netop denne skrøne med honingen jeg havde i tankerne. Kan huske at jeg for noget tid siden skulle lave en motorrenovering, og der sagde min mester også at det slet ikke var nødvendigt at hone..

Jeg tænkte på at når nu mit projekt er færdigt. Om der så er en lille tilkørselsperiode? For stemplerne får ringe, toppen får anden knast, slebet ventiler osv. Eller er det bare ud og køre så at sige? havde selv en idé om at der skulle være en lille tilkørselsperiode på ca. en 1000km..

Dennis

Forfatter:  klyfax [ 02 jun 2006, 22:24 ]
Titel: 

Find en rigtig god motorolie, som er god ved kold og varm motor og på med nogle nye filter hele vejen rundt. Fyld noget octane boost og lidt benzin rense sjov i tanken, for bedre forbrænding af benzinen og bedre køling af stempler og ventiler og rensning da den nok soder lidt til pga. det her.

Din motor skal stå på 2000 - 3000 omdr. (for at sikre olietryk over det hele) i ca. ½ til 1 time, ubelastet!!! Husk at blive ved bilen så den ikke koger over! Tænd evt. varmeapperet på fuld skrald!
Der efter køre man ordenligt (INDET SJOV!!!!) 500 - 1000 km. Derefter ny olie og nyt oliefilter. Så burde den være "slidt" ind.

Dette er en metode som mange tuningsværksteder anbefaler.

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 03 jun 2006, 07:31 ]
Titel: 

Klyfax>> Tak skal du have!!!

Forfatter:  vognbjerg [ 05 jun 2006, 04:04 ]
Titel: 

honing´s primære formål er nu altså at give overfladen på cyll. væggen den korrekte ruhed så oliefilmen kan hænge i ..
sekundær er at afrette evt. ovalitet samt vendekratere

Forfatter:  uno [ 05 jun 2006, 09:07 ]
Titel: 

Når man kan købe en honer til boremaskinen til 150,- er det ikke der jeg vil spare de sidste kroner...
DEt er korrekt at honingen primært er for at olien kan hænge i.

Forfatter:  vognbjerg [ 05 jun 2006, 17:51 ]
Titel: 

uno skrev:
Når man kan købe en honer til boremaskinen til 150,- er det ikke der jeg vil spare de sidste kroner...
DEt er korrekt at honingen primært er for at olien kan hænge i.


og man kan jo altid spørge herinde hvis man har glemt at der skal krydshones og at sporene skal være på CA 25-30grader ellers slider du et sæt ringe op i løbet af 20k km

Forfatter:  klyfax [ 05 jun 2006, 21:00 ]
Titel: 

Hmm meget godt jeg ikke har samlet min motor i nu, havde nemlig ikke tænkt mig at gøre det... De der honings ting er de til at finde hos f.kes. Biltema?

Forfatter:  david [ 06 jun 2006, 10:08 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Hmm meget godt jeg ikke har samlet min motor i nu, havde nemlig ikke tænkt mig at gøre det... De der honings ting er de til at finde hos f.kes. Biltema?

Ja

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/