Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
undervogn http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=15750 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Nørlund [ 25 apr 2006, 17:17 ] |
Titel: | undervogn |
Hej Jeg har kigget lidt på nogle nye undervogne til min BMW E30. Men ved sgu ikke helt hvad der er bedst. Har kigget på en gevindundervogn med hårdhedsjustering af dæmper. Den anden er en GAZ undervogn, den er bare ikke højdejusterbar, men det er jo sådan set også lige gyldigt, da man nok kun justere den ned én gang, ikke? Hvad ville I vælge? Der er jo også en væsentlig prisforskel. |
Forfatter: | uno [ 26 apr 2006, 16:37 ] |
Titel: | |
det er jo op til hvad din brug af bilen er. hvis du bruger bilen til pendlervogn 50km hver vej men stadig gerne vil have mugligheden for at ligge den ned til vejen til et køre kursus eller lign. skal du kunne justere den men kører du ikke længre end at du kan tåle den er hård til daglig er der jo ikke grund til at betale ekstra. den højde justerbare er nok den der giver de bedste køreegenskaber-mest sporty. jeg roder selv rundt i at jeg vil have nogle sportsstøddæmpere men ikke vil betale for en fuld justerbar.. så er det træls at have en så ualmindelig vogn som min |
Forfatter: | Ferrari Killer [ 26 apr 2006, 17:11 ] |
Titel: | |
uno skrev: så er det træls at have en så ualmindelig vogn som min
Hvad har du da for en vogn? En Uno? |
Forfatter: | uno [ 26 apr 2006, 19:32 ] |
Titel: | |
[/quote] Hvad har du da for en vogn? En Uno?[/quote] nej det er en mitsubishi e39a Galant 4wd jeg har ledt i mange timer på nettet for at finde nogle sportsstøddæmpere alà gule koni. I usa kan jeg købe kyb agx hele vejen rundt men har ikke fundet dem i europa og den pakke jeg havde lavet med dæmpere og bremsere ville koste 500$ i fragt.. rigeligt |
Forfatter: | Nørlund [ 26 apr 2006, 22:19 ] |
Titel: | |
uno skrev: det er jo op til hvad din brug af bilen er.
hvis du bruger bilen til pendlervogn 50km hver vej men stadig gerne vil have mugligheden for at ligge den ned til vejen til et køre kursus eller lign. skal du kunne justere den men kører du ikke længre end at du kan tåle den er hård til daglig er der jo ikke grund til at betale ekstra. den højde justerbare er nok den der giver de bedste køreegenskaber-mest sporty. jeg roder selv rundt i at jeg vil have nogle sportsstøddæmpere men ikke vil betale for en fuld justerbar.. så er det træls at have en så ualmindelig vogn som min Bilen bliver kun brugt om sommeren til at cruise lidt i og til trackdays, 1/4 mile etc. Min kammie har købt en weitec hårdhedsjusterbar gevindundervogn til sin fabia, og det må man sige virker meget godt. Men det var jo det om hårdhedsjusterbare dæmpere sammen med sænkningsfjedre, kunne gøre det ud for en gevindundervogn? |
Forfatter: | John Sahl [ 28 apr 2006, 06:41 ] |
Titel: | |
Nørlund skrev: Men det var jo det om hårdhedsjusterbare dæmpere sammen med sænkningsfjedre, kunne gøre det ud for en gevindundervogn?
Nej, for det ER jo ingen gevindundervogn, du kan jo ikke justere højden på den med mindre du skærer ringe af fjedrene eller propper noget i for at gøre dem "længere".. |
Forfatter: | Nørlund [ 28 apr 2006, 11:49 ] |
Titel: | |
John Sahl skrev: Nørlund skrev: Men det var jo det om hårdhedsjusterbare dæmpere sammen med sænkningsfjedre, kunne gøre det ud for en gevindundervogn? Nej, for det ER jo ingen gevindundervogn, du kan jo ikke justere højden på den med mindre du skærer ringe af fjedrene eller propper noget i for at gøre dem "længere".. Det er heller ikke så vigtig at den er højdejusterbar. Bilen kommer ned og stå hvor den skal stå, og så er det dét. Jeg er mere interesseret i at få den bedste hårdhedsjusterbare undervogn. |
Forfatter: | Wildert [ 28 apr 2006, 13:41 ] |
Titel: | |
Jeg har GAZ bag på min Golf GTi til klubrally. Det er så også med gevind, men det er jo egentligt underordnet i forhold til dæmperens funktion som sådan. Umiddelbart er jeg godt tilfreds - har bl.a. hørt en del bøvl om at hårdhedsjusterbar er et vidt begreb fra at man kan ikke kan mærke noget virdere forskel, til at det er noget der virkeligt gør en forskel. Jeg har naturligvis leget lidt med det på min inden jeg smed dem på, og der er RET stor forskel fra hårdest til blødest. Mine er så dem med justerknob - rigtigt nemt at have med at gøre - kan lige lægge mig ned på ryggen og lange en arm ind under bilen, så kan jeg justere dæmperen. Meget fint. Umiddelbart havde jeg lidt problemer med at der var temmeligt stor forskel på de to dæmpere i det første sæt jeg fik - men det byttede Gunnar Aaskov uden at pive. |
Forfatter: | Nørlund [ 30 apr 2006, 15:55 ] |
Titel: | |
Okay Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv. Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så. Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel. Men tak for det. |
Forfatter: | Morten VJ [ 30 apr 2006, 17:53 ] |
Titel: | |
Nørlund skrev: Okay
Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv. Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så. Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel. Men tak for det. Jeg tror du har blandet fjedre, og støddæmperenes funktion sammen. Det er fjedrene der bestemmer hårheden af under vognen. Dæmperne er principelt kun til at dæmpe fjederens naturlige resonans. Hvis du ikke havde dæmpere på en spiralfjeder, så vilde bilen hoppe som en kænguru. Men prøv at google emnet. MVH Morten |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |