Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse. http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=15748 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | Minilars [ 25 apr 2006, 14:09 ] |
Titel: | at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse. |
Jeg har set mig blind på de her tal.. er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse gearkasser der har den højeste gearing??? 1,6CL 3,58 : 1 RST 3,82 : 1 XR3I 4,27 : 1 det burde være xr3i'eren der er den højeste.. men hvis jeg tæller tænder på dem.. ser det logiske ud som om at det er 1,6cl der har den højeste gearing |
Forfatter: | Carsten 205 GTI 1,9 T [ 25 apr 2006, 19:05 ] |
Titel: | Re: at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse. |
Minilars skrev: Jeg har set mig blind på de her tal..
er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse gearkasser der har den højeste gearing??? 1,6CL 3,58 : 1 RST 3,82 : 1 XR3I 4,27 : 1 det burde være xr3i'eren der er den højeste.. men hvis jeg tæller tænder på dem.. ser det logiske ud som om at det er 1,6cl der har den højeste gearing Ikke at jeg aner en pind om gearkasser - Men når der står 3,58:1 - Må det betyde at 3,58 omgang på indgangsakslen giver 1 omgang på hjulene? Ergo, den må være den højst gearede af de nævnte. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl |
Forfatter: | fordtosserne [ 25 apr 2006, 20:30 ] |
Titel: | Re: at tyde: Final drive ratios. på en gearkasse. |
ville mene at det er xr3i en |
Forfatter: | klyfax [ 26 apr 2006, 02:35 ] |
Titel: | |
Nu er powerpage.dk udstyret med en regnemaskine der kan regne sådan noget her... Men det er nu gjort. XR3I 4,27 : 1 = 203.51 km/t 1,6CL 3,58 : 1 = 242.73 km/t Den eneste forskel er slutdrevet. Du undre dig sikkert over hvad fanden jeg laver kl halv 3 om natten, til det kan jeg kun sige. SKRUE BIL. Og holder ferie |
Forfatter: | møffe [ 26 apr 2006, 07:58 ] |
Titel: | |
en kort forklaring på tallene. det første er omgange på motoren der skal til for at lave en omgang på akslen efter gearkassen. (ret mig hvis jeg tager fejl) |
Forfatter: | klyfax [ 26 apr 2006, 08:35 ] |
Titel: | |
møffe skrev: en kort forklaring på tallene. det første er omgange på motoren der skal til for at lave en omgang på akslen efter gearkassen. (ret mig hvis jeg tager fejl)
Det er sku sådan ud når man kigger på min lille regning. |
Forfatter: | Havneren [ 26 apr 2006, 09:48 ] |
Titel: | |
MEN - Final drive, som i regner på der, er kun differentialets udveksling. Inden da har i også et gear. Står vilen i 4 gear som typisk er det ger der går mest lige igennem (1:1) så svare final drive også til total gearingen. V/h Chr |
Forfatter: | Minilars [ 26 apr 2006, 11:05 ] |
Titel: | |
Havneren skrev: MEN -
Final drive, som i regner på der, er kun differentialets udveksling. Inden da har i også et gear. Står vilen i 4 gear som typisk er det ger der går mest lige igennem (1:1) så svare final drive også til total gearingen. V/h Chr yes.. korrekt.. og i de 4 forskellige gearkasser jeg har liggende er alle gear ens. samt at 4 faktisk hedder 0,95 : 1 så det er vist meget tæt på at være lige over.. men jeg har bare ALTID fået at vide at xr3i er den højest gearet.. men så tog mine kilder åbenbart fejl.. så konklution: jo flere heste jo lavere topfart |
Forfatter: | klyfax [ 27 apr 2006, 00:51 ] |
Titel: | |
Minilars skrev: så konklution:
jo flere heste jo lavere topfart Napper den ikke bare nogle flere omdr.? |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 28 apr 2006, 09:28 ] |
Titel: | |
med fare for at der allerede er en der har svaret, svarer jeg igen. jo lavere din Final drive ratio er jo højere er gearet. eksempel... fjerde gear har en udveksling på 0,95 siger du. dvs at højgearsakslen skal dreje 0,95 omgang for at sekundær akslen drejer 1 omgang. derefter regner man finaldrive ud. 3,58 som du har som højeste gearing af dem du har skrevet. med denne gearing skal sekundær akslen dreje 3,58 omgang før diffet har været 1 gang rundt. lad os sige at du kører med 8000 rpm og en hjuldiameter på 1,810 m 8000 rpm/0,95 = 8421,05263 8421,05263/3,58 = 2352,24934 omdrejninger pr minut = 2352,24934 x 60 min = 141134,96 omdrejninger på en time 141134,96 x 1,810 = 255454,278 meter i timen 255454,278/1000 = 255,454278 km/t så den bliver pænt kvik med 8000 rpm i fieren... venlig hilsen Lasse |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |