Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Formel til udregning af tryk i tank ! http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=15731 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | 2fat2fly [ 23 apr 2006, 11:37 ] |
Titel: | Formel til udregning af tryk i tank ! |
Er der nogle kloge hoveder her inde Har en firkanted tank med en endevæg på 2 x 2 m og 3m lang, hvor stort tryk har jeg på endevægen hvis jeg fylder den med vand når den ligger ned ? PS. De er ved at ænder en tank på en lastbil på job fordi der var for meget vægt på bagakslen, og kom så til at tænke på hvor meget tryk der egentlig er på sådan en endevæg i tanken |
Forfatter: | HenrikGM [ 23 apr 2006, 12:26 ] |
Titel: | |
dvs endefladen har et areal på 2x2m, er det korrekt forstået? Det vil være et tryk på 1m vandsøjle til fladens tyngdepunkt. Det er ~0,1bar, eller ~0,1kg/cm2 2x2er 200x200cm=40000cm2, og det vil give et tryk på 40000x0,1=4000kg. Som i nok har opdaget, så skal sådan en tank være afstivet, ellers bliver den tyk og fed på midten;-) Helt tosset galt går det så hvis man regner på hvordan den endevæg er belastet i tilfælde af en kraftig opbremsning.... |
Forfatter: | vognbjerg [ 23 apr 2006, 20:11 ] |
Titel: | |
næppe så stor som du frygter da der i stort set alle flydene tanke er skvulp plader så presset på endevæggen bliver næppe ret meget større end den tilstødene sektion.. derimod er der ret store belastninger på skvulp pladerne derfor må de ikke andvendes uden tilhørene afstivninger da en skvulpplade uden tilhørene afstivning kan folde en hel tank sammen til en sommerhat ved kollision mv lidt visdom fra mine år på SAMSON AGRO ( sak og samson gylle vogne ) mv |
Forfatter: | HenrikGM [ 23 apr 2006, 20:38 ] |
Titel: | |
Vi snakker vel om en fuld tank?? Derfor kan du også se bort fra skvulpepladerne, men absolut ikke fra en opbremsning Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. |
Forfatter: | Transitfar [ 24 apr 2006, 00:35 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld.
Til gengæld vil endevæggen i den anden ende vel "forsøge at holde på vandet".... Så helt så simpelt er det vel ikke alligevel. /Lars |
Forfatter: | HenrikGM [ 24 apr 2006, 17:50 ] |
Titel: | |
Transitfar skrev: HenrikGM skrev: Dødvægten fra de 12tons vand gange decelerationen skal bæres af omtalte endevæg. Skvulpeplader redder dig ikke, da tanken jo er fuld. Til gengæld vil endevæggen i den anden ende vel "forsøge at holde på vandet".... Så helt så simpelt er det vel ikke alligevel. /Lars Jo, det er det faktisk. Under opbremsning har vandet i beholderen sit tyngdepunkt placeret midt i beholderen, og da den er fuld, så vil den fremadrettede kraft alene bestå af andets masse x accellerationen. Det jeg tror du tænker på at at vandet jo stadigt vil løbe ud i bagenden hvis der var hul, men det skyldes jo alene at trykket mod endevæggen v. normale nedbremsninger stadigt er højere end atmosfæretryk plus tryk som følge af accelerationen. Så vandet kan ikke "klæbe fast" på bagvæggen. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |