Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Hey Gutter.

Vi er ved at rode med et flamerkit på en gammel Fiat Uno 45ie. Den kan godt skyde nogle fine flammer med det kit, men nu vil vi have mere.

Havde tænkt på at lave et hul mere i siden af enderøret, lidt før der hvor tændrøret sidder. Der vil vi så monterer et stykke kobber-rør som forstøver enten sprit eller petroleum ud i enderøret. hvorved vi så vil opnå nogle pænt store flammer. :)

Vi prøvede det sådan løst på værkstedsbordet, hvor vi havde en sprinklerpumpe som pumpede sprit gennem et kobber-rør som var klemt i enden, og lavede en fin forstøvning. det gav nogle rigtig pæne flammer.

Det bliver lavet under rimeligkontrollerede forhold, men vi har alligevel et par nervøse bagtanker:

Kan ilden ikke komme gennem dysen, og sætte ild i hele lortet?

og vil ilden kunne rende gennem udstødningen og skade udstødning/motor?

Vi har tænkt på at montere en benzin dyse, eller magnet ventil midt på kobber-røret et sted, for at undgå at ilden breder sig... Men hvilken ide er bedst?

vi laver det så ledes, at forstøvnings-maskinen og flamer-kittet tænder på samme tid, og slukker på samme tid.

Vi ved godt det er farligt, og at vi måske er en smule sindsyge... men påsken skal jo gå med et eller andet.. hehe.. :lol:

vi vil bare have nogle idéer til hvordan vi sikrer systemet en lille smule...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: tæt på kbh
Det er en almen fejlopfattelse at ilden kan gå tilbage gennem røret.
da der skal ilt til forbrenbingen kan for brendingen kun foregå der hvor brendstoffet er blandet med luft, og altså ikke tilbage igennem røret.
det eneste man MÅSKE kunne forestille sig er hvis i køre tør for brendstoffet og så suger luft ind sammen med det og opnår en brændbar blanding ud gennem kobberrøret ,men chancen for dette er så lille at der kan ses bort fra den.
held og lykke.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
FALFA skrev:
Det er en almen fejlopfattelse at ilden kan gå tilbage gennem røret.
da der skal ilt til forbrenbingen kan for brendingen kun foregå der hvor brendstoffet er blandet med luft, og altså ikke tilbage igennem røret.
det eneste man MÅSKE kunne forestille sig er hvis i køre tør for brendstoffet og så suger luft ind sammen med det og opnår en brændbar blanding ud gennem kobberrøret ,men chancen for dette er så lille at der kan ses bort fra den.
held og lykke.

Det vil jeg nu ikke give dig ret i. Ilden kan godt gå tilbage igemmen røret. Det sker ikke ret tit, men det kan ske. Det sker ved at der er et plusligt trykfald i røret mens der er ild i den anden ende. Forbrænding tilpasser sig efter trykket men kan ikke nå at tilpasse sig hurtig nok ved et trykfald. Men der da stadige er ild i spritten så "hopper" ilden ind i røret og laver et vakuum mellem ilden og afgangs røret.

Kan dog forhindres med en tilbageslags ventil, så sker der ikke noget. Og det er brugbart efter man har deaktiveret ventilen.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
følger lige lidt med på sidelinien da jeg også overvejer at bygge et sæt på min Rs 2000 jeg har holdene...

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=58347

Titel:
Senior Medlem

Dvs. at spritten kan brande uden ilt i røret,?? eller kan du forklare nærmere..????

Billede

Her køre jeg med benzin, det er der jo nok af. og har også en mulighed for ikke at forstøve det, så man kunne lægge 2 striber på vejen og de blev så antændt når man tænde for gnisten...
fotografen er lidt bagefter her og det er et scannet billede fra gammeldags papirkopi.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: dk
ild kan sagtens brænde uden luft, derfor der er tilbageslagsikring på alle større gas anlæg på fabrikker/tekniske skoler mv..

smede værkstedet i ETS har været ryddet engang fordi der gik ild gasrørene ..
brænder det kraftigt nok i dine kobberrør trækker den bare ilten ind der hvor du ville have ilden ud....
jeg ville smide en alm. indspr. dyse påå som minimum og så håbe på at den når at smelte sammen inden det går galt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

vognbjerg skrev:
ild kan sagtens brænde uden luft, derfor der er tilbageslagsikring på alle større gas anlæg på fabrikker/tekniske skoler mv..

smede værkstedet i ETS har været ryddet engang fordi der gik ild gasrørene ..
brænder det kraftigt nok i dine kobberrør trækker den bare ilten ind der hvor du ville have ilden ud....
jeg ville smide en alm. indspr. dyse påå som minimum og så håbe på at den når at smelte sammen inden det går galt.

Så gider jeg ikke forklare nærmere, for det nemlig rigtigt.

Men jeg tror dog ikke en inspr. dyse vil smelte. Ellers er det jo bare at køre med en lille mængde sprit i din beholder. Du må jo bare fylde på til en enkelt tur afgangen.

Magnusssen

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Mit nye projekt bliver at køre med en propan-brænder i udstødningen. Har en 2 kg gasflaske, med regulator på. Slangen fra regulatoren går så ned til en magnet ventil, som åbner når flamerkittet tænder...

Men kan man få en "envejs-ventil" til sådan en slange?

Jeg mener bare dette må være sikrest, da man jo yderst sjældent hører om folk på camping, hvor ilden ryger tilbage i flasken fra deres gaskomfur.

Min far arbejder med camping-vogne osv, og han mener at dette må være den sikreste metode.

Har endda en 12 volts gas-alarm som skal monteres i bagagerummet, så den kan advare mod eventuelle lækager... Det vil man jo helst undgå når man kører med 2 kg gas i bagagerummet... hehe..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

LionTamer skrev:
Mit nye projekt bliver at køre med en propan-brænder i udstødningen. Har en 2 kg gasflaske, med regulator på. Slangen fra regulatoren går så ned til en magnet ventil, som åbner når flamerkittet tænder...

Men kan man få en "envejs-ventil" til sådan en slange?

Jeg mener bare dette må være sikrest, da man jo yderst sjældent hører om folk på camping, hvor ilden ryger tilbage i flasken fra deres gaskomfur.

Min far arbejder med camping-vogne osv, og han mener at dette må være den sikreste metode.

Har endda en 12 volts gas-alarm som skal monteres i bagagerummet, så den kan advare mod eventuelle lækager... Det vil man jo helst undgå når man kører med 2 kg gas i bagagerummet... hehe..

Køb en tilbageslags-ventil. Kan fås hos alle der forhandler gasflasker og tilbehør. Den skal bare monteres lige efter flasken. Og hvis den lukker pga. tilbageslag så skifter man det der er brænd og trykker på ventilen, så køre det igen.

Magnusssen

Titel:
Senior Medlem

Det i snakker om er autogen svejseanlæg, og der forholder det sig HELT anderledes ACETYLEN besidder nogle fæle egenskaber som sprit, benzin,flaskegas ikke har, og her er det rigtigt nok at man bruger tilbageslagsventil det skyleds at acevylen kan undergå en splatning og derved udvikle høj varme og tryk (ikke en reaktion med ilt) .

http://sikkerhed.biologi.sdu.dk/saerligt_apparatur%20(2)/acetylenflasker.htm

såvidt jeg ved er det KUN på acetylen anlæg at man bruger tilbageslagsventiler,
ild slår ikke tilbage i et rør med benzin, sprit eller gas med mindre at der er ilt tilstede i røret,

Vedhæftede filer:
Filkommentar: det link virker vist ikke så her er lidt info
acetylen.jpg
acetylen.jpg [ 64.49 KiB | Vist 1709 gange ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time