Powerforum
http://powerforum.dk/

Teori om effekttab ved turbo
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=15319
Side 1 af 3

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 07 mar 2006, 16:31 ]
Titel:  Teori om effekttab ved turbo

Jeg må nok hellere starte med at sige, det er rent teori, pga. en diskution.

Jeg læste et eller andet sted herinde, at en Rotrex kompresser kunne tage op til 20 kW til driften. Hvilket så førte til en diskution om hvad en turbo tager af effekt.

Hvis man nu tager en tilfældig 2,0L benziner (Ved godt man ikke kan skære alle over en kam), og sætter en turbo på, uden at forbinde trykrøret, hvad vil turboen så snuppe af effekt fra motoren?

Forfatter:  HenrikGM [ 07 mar 2006, 17:26 ]
Titel:  Re: Teori om effekttab ved turbo

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Jeg må nok hellere starte med at sige, det er rent teori, pga. en diskution.

Jeg læste et eller andet sted herinde, at en Rotrex kompresser kunne tage op til 20 kW til driften. Hvilket så førte til en diskution om hvad en turbo tager af effekt.

Hvis man nu tager en tilfældig 2,0L benziner (Ved godt man ikke kan skære alle over en kam), og sætter en turbo på, uden at forbinde trykrøret, hvad vil turboen så snuppe af effekt fra motoren?


I en ideel verden intet. Turboen er drevet af den energi du slipper ud til pipperne. Du genvinder den bare og får intet tab her.

Samme ideelle turbo vil holder ladetryk/modtryk 1:1(eller bedre) og pumpetabene vil derved være udelukkede fra regnestykket.

Sætter du ikke trykrøret fast, så er hele diskussionen inderligt meningsløs.
Svarer til at spørge om motoren taber effekt hvis du piller remmen af kompressoren.... :wink:

Forfatter:  Havneren [ 07 mar 2006, 19:08 ]
Titel: 

Hummm... Så længe der er modtryk i udstødning pga. proppen (turboen) - Så tager denne jo effekt fra motoren da stemplerne jo selvf. skal arbejde mod dette tryk når gassen skal væk. Ud over det vil cylindrene nok ikke komme af med udst.gassen helt så effektivet (der hjælper det jo lidt på det hvis modtrykke er lavere end ladetrykket).

Tabet burde være mindre for turboen bla. da der er er færre led i kæden - Rigtig mange siger jo at turboen er gratis fordi den udnytter varmen i udstgassen. Men det mener jeg dog alligevel ikke den gør helt uden af have indvirkning i uheldig retning på motoren. Jeg er klar over at nogen er af en anden opfattelse... Der er mange aspekter ind i det med forskelle med og uden turbo. I sidste ende kan et lille eksperiment jo afgøre det:

Min tanke er:
Mål på udst.gassen lige efter turboen... Nu tager man turboen af og laver et mellemstykke i stedet for og måler så udst. temperaturen igen. Samtidig med dette skal man enten regne eller måle sig frem til den masse der løber gennem udstødningen under målingen.
Nu har man så en ide om, hvor meget energi der forlader udstødningen med turbo og uden turbo.

I eksperimentet skal man lade turboen arbejde i et relevant arbejdsområde (flow/tryk), men ikke så den øger effekten på motoren. Altså kompressorhuset skal lavere sin effekt til noget andet end motoren - Ellers kommer det MEGET mere med i regnestykket.

I virkeligheden var det nok lige så nemt at hive bilen på felt og så måle der i stedet for på gasserne.

V/h Chr.

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 07 mar 2006, 20:43 ]
Titel:  Re: Teori om effekttab ved turbo

HenrikGM skrev:
Sætter du ikke trykrøret fast, så er hele diskussionen inderligt meningsløs.
Svarer til at spørge om motoren taber effekt hvis du piller remmen af kompressoren.... :wink:


Vel nærmere det modsatte - En kompresser vil da have et vist forbrug, selvom du ikke forbinder trykrøret. Eller rettere, den skal selvfølgelig trykke ind i et eller andet. Bare ikke motoren.

Det jeg mener er; at turboen må vel udgøre en slags prop i udstødningen?

Forfatter:  HenrikGM [ 07 mar 2006, 21:26 ]
Titel:  Re: Teori om effekttab ved turbo

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
HenrikGM skrev:
Sætter du ikke trykrøret fast, så er hele diskussionen inderligt meningsløs.
Svarer til at spørge om motoren taber effekt hvis du piller remmen af kompressoren.... :wink:


Vel nærmere det modsatte - En kompresser vil da have et vist forbrug, selvom du ikke forbinder trykrøret. Eller rettere, den skal selvfølgelig trykke ind i et eller andet. Bare ikke motoren.

Det jeg mener er; at turboen må vel udgøre en slags prop i udstødningen?


Ja, turboen er en prop i udstødningen, men KUN såfremt du har mindre ladetryk end modtryk. Hvis du når 1:1 der, så opfører omtalte turbomotor sig pludseligt som en ekstremt god sugemotor, og proppen er reelt væk.

Men, ja, turboen er en prop i udstødningen, men vi skal straks have knastdesign blandet med ind her. Knastakseldesignet er noget forskelligt mellem turbomotorer og kompressormotorer.

Forced induction tuning skriver næsten et helt kapitel om dette, dog er bogen efterhånden ved at være lidt outdated.

Forfatter:  Havneren [ 07 mar 2006, 23:53 ]
Titel:  Re: Teori om effekttab ved turbo

HenrikGM skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
HenrikGM skrev:
Sætter du ikke trykrøret fast, så er hele diskussionen inderligt meningsløs.
Svarer til at spørge om motoren taber effekt hvis du piller remmen af kompressoren.... :wink:


Vel nærmere det modsatte - En kompresser vil da have et vist forbrug, selvom du ikke forbinder trykrøret. Eller rettere, den skal selvfølgelig trykke ind i et eller andet. Bare ikke motoren.

Det jeg mener er; at turboen må vel udgøre en slags prop i udstødningen?


Ja, turboen er en prop i udstødningen, men KUN såfremt du har mindre ladetryk end modtryk. Hvis du når 1:1 der, så opfører omtalte turbomotor sig pludseligt som en ekstremt god sugemotor, og proppen er reelt væk.

Men, ja, turboen er en prop i udstødningen, men vi skal straks have knastdesign blandet med ind her. Knastakseldesignet er noget forskelligt mellem turbomotorer og kompressormotorer.

Forced induction tuning skriver næsten et helt kapitel om dette, dog er bogen efterhånden ved at være lidt outdated.


Jo, men Henrik - Turboen vil jo alle dage være en prop i udstødningen lige gyldigt om det er bedre end 1:1... Sammenligningsgrundlaget må jo være det at den ikke sad der. og hvis man nu regner med fri udblæsning efter turbo og i den anden situation, efter topstykke - Så er vil situationen uden turbo jo hede 1:0 med 1:x med turbo...

Men jeg syntes ellers spørgsmålet er reelt nok - Hvor meget effekt æder den turbo egentligt lige.

V/h Christian

Forfatter:  lqs [ 08 mar 2006, 07:27 ]
Titel: 

tror sgu faktisk havnemågen har ret.
prøv at tage kompressorbilen og drossel udstødningen, så den kører med lad os sige 2bar modtryk(i udstødningen ved max ydelse)....
mål effekten.... mål/regn derefter ud hvor meget kompressoren reelt bruger fra motoren.... stil de to tal op ved siden eller under hinanden.... tror bestemt det så vil være færdig med ideen om gratis energi til turboen! burde i mine øjne ikke være sværere?
MVH søren ps det der med at give krede ret bliver ikke nogen vane!

Forfatter:  Saab-Daniel [ 08 mar 2006, 08:52 ]
Titel: 

Hehe Søren, bordet fanger, og så snart Havneren ser dit indlæg, så er du på den ;)
Daniel.

Forfatter:  Havneren [ 08 mar 2006, 12:18 ]
Titel: 

Det er noteret Søren!!! Aaaa... Søren har tit givet mig ret. Har har bare aldrig indrømmet det før!

Forfatter:  SpEEEdY [ 08 mar 2006, 12:45 ]
Titel: 

Var forbi KB Autoteknik til noget rullefelt træf
Nissan Sunny GTI med 200sx motor ca18det den gav 147,5hk uden turbo og lidt omkring de 180hk med turbo

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/