Ethanol e85 / biobrændsel

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Ethanol e85 / biobrændsel

#1 Indlæg af jens »

Der står i nyhederne i dag at dk vil til at fremstille det om 5-10 år. Lyder spændende da det skulle svare til 104 oktan ifølge svenske sider. Det vil kunne muliggøre 20% mere effekt. Desværre større brændstofforbrug pågrund af anderledes forbrænding men det skulle til gengæld være tilsvarende billigere.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Ethanol e85 / biobrændsel

#2 Indlæg af HenrikGM »

jens skrev:Der står i nyhederne i dag at dk vil til at fremstille det om 5-10 år. Lyder spændende da det skulle svare til 104 oktan ifølge svenske sider. Det vil kunne muliggøre 20% mere effekt. Desværre større brændstofforbrug pågrund af anderledes forbrænding men det skulle til gengæld være tilsvarende billigere.


Det er tilgengæld ikke helt billigt at ombygge til E85 drift. Dyserne skal være betydeligt større, pumperne skal op i størrelse, og ikke alle typer gummipakninger i et normalt bensinsystem kan tåle E85 igennem længere tid.

Men, der er da potentiale i det.

Som reglerne for tuning er skrevet idag, så har enddog meget svært ved at se hvordan man skal lave plads til egentlige ombygninger til E85 på eksisterende biler, uden at man skal til at gradbøje reglerne og alligevel tillade chipning og serisøe modifikationer af motorernes indsprøjtningssystem, mereffekt eller ej.

Bliver spændende.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#3 Indlæg af jens »

Nyere biler er selvfølgelig udelukket med mindre man køber et færdig kit til at bolte på. Nu tænkte jeg mere på min gamle bil fra 67. Jeg har en benzinpumpe der giver 360 l t og 8 48 lbs dyser. Min motor har kun 8.5:1 i kompression nu men hvis jeg køber et sæt alu topper skal jeg skifte stempler for at undgå at få 12.5:1 i kompression.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

så mangler der bare en erklæring fra bilproducentens repræsentant i DK, og en nu reg. attest på bilen! det bliver ikke bare lige.... slet ikke hvis det både skal være lovligt og efter de regler der gælder idag.
ang muligheden for 20% mere effekt, så er det nok lidt højt sat?
billigere? ja.... men kun hvis afgiften sænkes eller helt tages bort....ellers bliver det ikke billigere! MVH. søren
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#5 Indlæg af s@g »

jens skrev:Nyere biler er selvfølgelig udelukket


Læste i FDM´s blad om e85 brændstof. En af Volvos(Ford)nye motore stiller sig selv efter om der hældes blyfri 95 eller e85 på tanken. De kører med den type brændstof i Sverige. Link til FDM´s Artikel: http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2005/22-25.pdf
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#6 Indlæg af jens »

Saab 9-5 yder 20% mere på e85 da den kan lade mere uden at tændbanke
150 hk på 95 og 180 på e85. En norsk 6 cylindret bmw med 10:1 komp kan lade 1.3 bar og yder 450 hk mod normalt 1 bar på 95. Når social demokratiske sverige kan finde ud af at sætte prisen ned så det svarer til det øgede forbrug kan danmark vel også.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

de omtalte ydelser, skyldes nok ikke kun at man går fra 97-98 til 104 oktan.... tror jeg! SAAB har udviklet motoren/motorstyring speciel til e85. måske det er derfor, de hade et par milliader i underskud sidste år? bemærk i øvrigt at BMWen er turboladet, og hjemmelavet....
ang. afgiften... prøv at regn lidt på beløbet, pengene skal så bare komme et andet sted fra! tror bare aldrig det kommer til at ske i DK, DESVÆRRE! MVH. søren
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#8 Indlæg af JBO »

Alt hvad der har med biler og gører i lille danmark er fy fy og koster ikke gratis :cry:
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#9 Indlæg af jens »

Motorstyringen har bare 2 indstillinger den kan vælge imellem det kan man også lave med ms bare ikke automatisk. Hvis bare danskerne kunne tage sig sammen kunne de garanteret fremstille e85 billigere end benzin som de køber fra udlandet og dermed stadig få deres skide afgift alligevel. Alle de marker de brakligger med tilskud for derefter at købe varerne i sydlige eu lande kunne de lige så godt udnytte til noget fornuftigt og dermed spare brakligningsomkostningerne.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

jens skrev:Motorstyringen har bare 2 indstillinger den kan vælge imellem det kan man også lave med ms bare ikke automatisk. Hvis bare danskerne kunne tage sig sammen kunne de garanteret fremstille e85 billigere end benzin som de køber fra udlandet og dermed stadig få deres skide afgift alligevel. Alle de marker de brakligger med tilskud for derefter at købe varerne i sydlige eu lande kunne de lige så godt udnytte til noget fornuftigt og dermed spare brakligningsomkostningerne.


Jamen, så tag dig dog sammen, og begynd at producere ethanolen, hvis det nu også er så fed en forretning. Er du ikke dansker??
:!:

Der er stor forskel mellem de to brændstoffer, og jeg vil vædde på at der er fikset lidt mere på bla volvos E85motor end blot lige en hurtig softwareændring. Omtalte BMW er vist ikke ligefrem en produktionsmotor.

Og jeg tror det bliver lige voldsomt nok at dyrke afgrøder til ethanolproduktion på brakmarker. Nu ved jeg ikke om du har set hvad en hektar dansk landbrugsjord er værd i dag, men den skal _VIRKELIGT_ kunne producere noget ethanol, før det bare løber rundt.

Det bliver ikke de første 5år at produktionsprisen på en liter ethanol er konkurrencedygtig med bensin. Det er sådan i verden, at hvis det ikke kan betale sig, så gør man det ikke. Kun nogle få græsrødder, og de store virksomheder der ser en reklamefidus+udvikling i at eksperimentere med dette GØR det rent faktisk. Det bliver ikke fuldskala før bensinen er langt dyrere, eller at staten fordelsbehandler E85 og pumper tilskud i produktionen. Og nu nævner du jo selv den "skide afgift".....Da tilskud og afgift er tæt forbundet, så skal pengene altså ind, uanset om de kommer fra bensin, eller ethanolafgift. Da ethanolen nok er noget dyrere at producere, kører kortere pr. km, og afgiften stadigt skal ind, ja, så skal du altså til frivilligt at betale mere pr. kørt km, før det bliver aktuelt at lave i fuldskala. Bensinen koster pt. 9,83/liter, og hvem vil give mere??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar