Powerforum
http://powerforum.dk/

Bagtøj teori :-)
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=14802
Side 1 af 2

Forfatter:  Jack [ 18 jan 2006, 17:44 ]
Titel:  Bagtøj teori :-)

Davs, nogle der kan hjælpe lidt med nogle bagtøj spørgsmål...? For det første hvad hedder bagtøj på engelsk? Det næste er, jeg er støt på ord som ATB og LSD... Flere gange lsd sammen med driftbiler og sådan, er det det eneste rigtige bagtøj hvis man skal drifte? Der skal være godt med spær...!?!

Forfatter:  grydesvamp [ 18 jan 2006, 21:11 ]
Titel: 

øhh bag tøj=rear axle ? ved ikke om der findes et finere ord ?
LSD står for Limited Slip Diff'erential rettere sagt spær..

Forfatter:  s@g [ 18 jan 2006, 21:14 ]
Titel: 

Et bagtøj hedder final drive unit på engelsk.

Forfatter:  Jack [ 18 jan 2006, 21:23 ]
Titel:  ...

Cool, tak for de svar! Så må jeg jo bare have et lsd

Forfatter:  martin306xsi [ 18 jan 2006, 23:43 ]
Titel: 

Jeg kan skaffe noget LSD hvis det er? Skal det være på frimærke eller bare pulver form :lol:

Forfatter:  Gæst [ 19 jan 2006, 12:13 ]
Titel: 

lige en lille note der findes flere typer af spær differentialer.
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
(slides ved brug)


den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde
(ikke specialt egnet til motorsport da det ikke kan lide curber eller at blive brugt hårdt)


herudover er der også nogle viskouse (ikke lige efter retskrivnings ordbogen :oops: ) ikke særlig brugbart til motorsport/drift

Forfatter:  mh [ 19 jan 2006, 14:46 ]
Titel: 

Anonymous skrev:
lige en lille note der findes flere typer af spær differentialer.

den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde


også kalde ATB for Automatic Torque Biasing

Forfatter:  Jack [ 19 jan 2006, 17:34 ]
Titel: 

Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?

Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's? :-)

Forfatter:  Gæst [ 20 jan 2006, 21:31 ]
Titel: 

JackF skrev:
Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?

Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's? :-)


lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spær :wink: har engang set det på en gammel sierra til drag, på vandel

1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje

Forfatter:  Jack [ 20 jan 2006, 21:55 ]
Titel: 

Anonymous skrev:
JackF skrev:
Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?

Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's? :-)


lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spær :wink: har engang set det på en gammel sierra til drag, på vandel

1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje


Mange tak for svar... :-) Så er det jo bare et 2-way lsd man skal have :-) Du ved ikke hvor man kan læse mere om bagtøjets opbygning, altså et med spær...

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/