Powerforum
http://powerforum.dk/

wv oliepumpe
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=14753
Side 1 af 1

Forfatter:  audi 80 1,8 turbo [ 14 jan 2006, 20:12 ]
Titel:  wv oliepumpe

hej igen


skulle der tilfældigvis være nogen som har kendskab til om det kan lade sig gøre og få en større olie pumpe til en 1,8 golf 2 gti 16v eller 8v eller G60 eller om en G60 olie pumpe er større end dem fra 8v og 16 v. kunne godt bruge en der kunne levere noget mere.

Forfatter:  Havneren [ 14 jan 2006, 23:50 ]
Titel: 

Mere mængde? Hvad skal du bruge et større flow til?

Mig bekendte er alle pumperne ens, hvad angår mængden. Om der er forskel på max trykket ved jeg ikke, men jeg tvivler meget!!! Har lige haft en fra en G60 og en almindelig 1.8 skildt ad her i sidste måned. Udmiddelbart ingen forskel - Heller ikke i gearing. Tjekkede det dog ikke så nøje.

V/h Christian

Forfatter:  Transitfar [ 15 jan 2006, 00:40 ]
Titel:  Re: wv oliepumpe

audi 80 1,8 turbo skrev:
kunne godt bruge en der kunne levere noget mere.

Hvorfor kunne du det??

Husk på, at en oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs at den leverer den mængde, den er konstrueret til at levere, og det gør den uanset modtrykket!
Derfor sidder der en olietrykskontrolventil i smørekredsløbet, som bypasser så meget olie, at trykket ikke kommer over de ca 5 bar som lejerne og motoren i det hele taget arbejder bedst ved.
Hvis din oliepumpe så ikke kan holde trykket, selv om olietrykskontrolventilen er helt lukket, så har du enten en defekt i smørekredsløbet, eller også har du sat "ekstra" smørekrævende dele på.

Forfatter:  audi 80 1,8 turbo [ 15 jan 2006, 08:56 ]
Titel:  Re: wv oliepumpe

Transitfar skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
kunne godt bruge en der kunne levere noget mere.

Hvorfor kunne du det??

Husk på, at en oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs at den leverer den mængde, den er konstrueret til at levere, og det gør den uanset modtrykket!
Derfor sidder der en olietrykskontrolventil i smørekredsløbet, som bypasser så meget olie, at trykket ikke kommer over de ca 5 bar som lejerne og motoren i det hele taget arbejder bedst ved.
Hvis din oliepumpe så ikke kan holde trykket, selv om olietrykskontrolventilen er helt lukket, så har du enten en defekt i smørekredsløbet, eller også har du sat "ekstra" smørekrævende dele på.



det er jo netop det med de extra smørekrævende dele der er problemet.
lige nu har jeg olietryk på 1.6 bar i tomgang, før jeg monterede turbo havde jeg over 2 bar i tomgang. overvejer at finde en anden turbo og sætte på men den kan jo godt risikere at ville have endnu mere olie end den jeg har på nu. derfor tænker jeg lidt i større olie pumpe.

Forfatter:  Jakob Hansen [ 15 jan 2006, 09:22 ]
Titel: 

WagenVolks :?: :wink:

Forfatter:  Havneren [ 15 jan 2006, 13:20 ]
Titel: 

1.6 bar i tomgang er nok også stadig inden for specefikationeren...

Prøv, ved 80 graders olietemperatur, at lade den rende med 2000omdr. Der siger spec. at trykket skal være 2 bar.

Det er ikke en kugleleje turbo du har på vel?

V/h Christian

Forfatter:  audi 80 1,8 turbo [ 15 jan 2006, 20:41 ]
Titel: 

Havneren skrev:
1.6 bar i tomgang er nok også stadig inden for specefikationeren...

Prøv, ved 80 graders olietemperatur, at lade den rende med 2000omdr. Der siger spec. at trykket skal være 2 bar.

Det er ikke en kugleleje turbo du har på vel?

V/h Christian


nej det er ikke en kugleleje turbo, det er bare en lille gnaldning fra en wv 1,8 t´er som ikke bruger noget særligt olie. overvejede lige at sætte en t3ér på istædet men den kunne godt tænkes at bruge en del mere olie og det går jo ud over mit tryk.

Forfatter:  Frank_Andersen [ 26 jan 2006, 22:33 ]
Titel:  Olietryk

Om du kører med 2, 1,6 eller 0,5 bar i tomgang betyder ikke noget.
Det er ikke olietrykket der holder metaldelene fra hinanden. Det er den kile af olie der dannes af omdrejningen på lejer der bærer.
Bare ikke den suger luft sker der ikke noget.
Olietrykket er noget fabrikanterne har "fastsat" som et mål eller vejledning til om motoren er slidt og bør renoveres.
Hvis du ved med dig selv at motoren og pumpen er OK indeni, og du har set at trykket er faldet lidt efter turboen er kommet på, så slap helt af.

Prøv at tænke på de gamle luftkølede NSU´er. Når de havde fået en tur på motorvejen blinkede olielampen i tomgang fra en kontakt der tændte ved 0,15-0,25 bar. Tusindvis af kilometer.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/