Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 04:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: wv oliepumpe
Indlæg: 14 jan 2006, 20:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
hej igen


skulle der tilfældigvis være nogen som har kendskab til om det kan lade sig gøre og få en større olie pumpe til en 1,8 golf 2 gti 16v eller 8v eller G60 eller om en G60 olie pumpe er større end dem fra 8v og 16 v. kunne godt bruge en der kunne levere noget mere.

_________________
første gear er for biler uden moment


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2006, 23:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Mere mængde? Hvad skal du bruge et større flow til?

Mig bekendte er alle pumperne ens, hvad angår mængden. Om der er forskel på max trykket ved jeg ikke, men jeg tvivler meget!!! Har lige haft en fra en G60 og en almindelig 1.8 skildt ad her i sidste måned. Udmiddelbart ingen forskel - Heller ikke i gearing. Tjekkede det dog ikke så nøje.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2006, 00:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
audi 80 1,8 turbo skrev:
kunne godt bruge en der kunne levere noget mere.

Hvorfor kunne du det??

Husk på, at en oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs at den leverer den mængde, den er konstrueret til at levere, og det gør den uanset modtrykket!
Derfor sidder der en olietrykskontrolventil i smørekredsløbet, som bypasser så meget olie, at trykket ikke kommer over de ca 5 bar som lejerne og motoren i det hele taget arbejder bedst ved.
Hvis din oliepumpe så ikke kan holde trykket, selv om olietrykskontrolventilen er helt lukket, så har du enten en defekt i smørekredsløbet, eller også har du sat "ekstra" smørekrævende dele på.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2006, 08:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Transitfar skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
kunne godt bruge en der kunne levere noget mere.

Hvorfor kunne du det??

Husk på, at en oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs at den leverer den mængde, den er konstrueret til at levere, og det gør den uanset modtrykket!
Derfor sidder der en olietrykskontrolventil i smørekredsløbet, som bypasser så meget olie, at trykket ikke kommer over de ca 5 bar som lejerne og motoren i det hele taget arbejder bedst ved.
Hvis din oliepumpe så ikke kan holde trykket, selv om olietrykskontrolventilen er helt lukket, så har du enten en defekt i smørekredsløbet, eller også har du sat "ekstra" smørekrævende dele på.



det er jo netop det med de extra smørekrævende dele der er problemet.
lige nu har jeg olietryk på 1.6 bar i tomgang, før jeg monterede turbo havde jeg over 2 bar i tomgang. overvejer at finde en anden turbo og sætte på men den kan jo godt risikere at ville have endnu mere olie end den jeg har på nu. derfor tænker jeg lidt i større olie pumpe.

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2006, 09:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Indlæg: 533
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
WagenVolks :?: :wink:

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2006, 13:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
1.6 bar i tomgang er nok også stadig inden for specefikationeren...

Prøv, ved 80 graders olietemperatur, at lade den rende med 2000omdr. Der siger spec. at trykket skal være 2 bar.

Det er ikke en kugleleje turbo du har på vel?

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2006, 20:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Havneren skrev:
1.6 bar i tomgang er nok også stadig inden for specefikationeren...

Prøv, ved 80 graders olietemperatur, at lade den rende med 2000omdr. Der siger spec. at trykket skal være 2 bar.

Det er ikke en kugleleje turbo du har på vel?

V/h Christian


nej det er ikke en kugleleje turbo, det er bare en lille gnaldning fra en wv 1,8 t´er som ikke bruger noget særligt olie. overvejede lige at sætte en t3ér på istædet men den kunne godt tænkes at bruge en del mere olie og det går jo ud over mit tryk.

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel: Olietryk
Indlæg: 26 jan 2006, 22:33 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Indlæg: 38
Geografisk sted: Byrsted Nibe
Om du kører med 2, 1,6 eller 0,5 bar i tomgang betyder ikke noget.
Det er ikke olietrykket der holder metaldelene fra hinanden. Det er den kile af olie der dannes af omdrejningen på lejer der bærer.
Bare ikke den suger luft sker der ikke noget.
Olietrykket er noget fabrikanterne har "fastsat" som et mål eller vejledning til om motoren er slidt og bør renoveres.
Hvis du ved med dig selv at motoren og pumpen er OK indeni, og du har set at trykket er faldet lidt efter turboen er kommet på, så slap helt af.

Prøv at tænke på de gamle luftkølede NSU´er. Når de havde fået en tur på motorvejen blinkede olielampen i tomgang fra en kontakt der tændte ved 0,15-0,25 bar. Tusindvis af kilometer.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team