Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 04:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 jan 2006, 03:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
Hej, det blir nok en lang historie det her... :( men hvis ikke andre kunne bekræfte historien ville jeg nok mene at jeg er blevet vanvittig...

Jeg har været ude og investere i en "ny" bil. valget faldt på en citroen ax, som tingene ser ud nu aner jeg ikke hvad model det er, bilen er fra 89 og har komplet gt/ sport bagskærme, kofangere osv. købte bilen i den tro at der lå en pug 106 1,4 motor og gearkasse i, men det har så vist sig kun at være en 1,1. der er komplet 106 undervogn, bremser og interriør inkl. instrumentbræt, så det er en rigtig lille bastard jeg har fået fingre i. motoren har for øvrigt singlepoint indsprøjtning, og et kvalificeret gæt er at det er pug ledningsnet der er lagt over i.

jeg købte bilen i søndags og kom hjem med den kl. 11 om aftenen. allerede mandag morgen ville bilen ikke starte. :evil:
havde godt lagt mærke til at bilen føltes som om den kørte lidt magert på vej hjem, men tænkte at det jo nok var et mindre problem der var til at løse. et hurtigt overblik viste at der var rigeligt gnist.

lige siden har den KUN kunne starte om aftenen. de andre dage har jeg jo så skruet på den, og jeg tænkte at det jo måtte være noget jeg havde pillet ved, men hele dagen i dag ( d. 13 ) har jeg slet ikke pillet ved motoren. den ville ikke starte i morges. en god ven der arbejder ved citroen havde lånt en gammel fejl-udlæser med hjem, og sandelig om ikke bilen igen kunne starte ved en halv 5 tiden!?! der var ingen fejl på den overhovedet selvfølgelig, alt andet havde jo også været for nemt ik.

ting jeg har gjort indtil nu:

1. det er kontrolleret at der kommer benz op til sprøjt enheden.
2. styre boks og selve sprøjt enheden er skiftet fra en ax der holdt
hos den lokale hugger, lige så meget for at have lidt årgang og
model at gå efter.
3. temp. sencoren er skiftet fra samme bil, og bilen kører faktisk en
smule bedre efter det, så det er nok den jeg har kunne mærke
på vej hjem med bilen.

jeg havde faktisk købt det komplette motor-ledningsnet fra hugger-bilen, men da jeg skulle til at montere det fandt jeg ud af at det ikke var det same. :( men jeg ved ikke om det er fordi det er et pug ledningsnet der sidder på eller om det er et årgangsspørgsmål, da donorbilen er den nyere model, mener at de skifter i 92.
hele vejen igennem forløbet har bilen lige startet og så gået ud når den fik en "snaps" ned i hullet. så det må jo 100% være et benz. problem, men hvaf h******e skulle det lige være der gør at den ikke kan starte før sidst på eftermiddagen eller om aftenen? eneste ting der på nogen måde kunne vække opsigt da vi havde tester på var at tændingen avancerede 33 grader i tomgang hvilket jeg syntes lyder lidt voldsomt, men det kan jo ikke stilles, og der er ikke bankesensor på.

i morgen er planen at skifte ødp og map følerne, når nu de alligevel er blevet købt kan jeg jo lige så godt prøve... og så se om jeg kan låne et benz. tryks ur. jeg har bare ingen anelse om hvad den skal ha af tryk.

bilen er rigtig flot, og jeg er glad for den. den kører pisse godt, altså når den kører... smider lige et billede af den op, i håbet om at nogle genkender den og kan hjælpe mig med mere info om bilen.


bilen er købt i området omkring fuglebjerg (smokecity)

Billede

Billede

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2006, 04:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 482
Geografisk sted: Nordvestjylland
Måske en defekt benzinpumpe relæ, eller tændings modul, det har jeg oplevet en del gange på de franske biler ax, 106. Evt smid en tråd på www.hi-speed.dk der er mange derinde der har styr på det franske bilværk :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2006, 05:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
jeg har godt tænkt tanken med pumpen. at den måske godt kan levere mængden, men ikke trykket. men hvordan det så har noget med tidspunktet at gøre kan jeg ikke regne ud...
tændspolerne ser ikke ud til at være problemet. testeren sagde gode værdier, og hvis den lige får en snaps starter den også op med det samme, men dør så ud når det benz er brugt.

har prøvet at oprette en profil på hi-speed, men nu kan jeg ikke få lov at logge ind på den. har oprettet en profil på pugs.dk og prøver at smide tråden derind en gang.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2006, 09:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Indlæg: 323
Geografisk sted: kbh
hm - er der forskel på barometertryk morgen / aften?? :?

_________________
RS-


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2006, 17:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Fundamental fejlfinding er faktisk ikke så svært :wink: :

Når du nu næste gang næsten har vredet nøglen i stykker, og malket batteriet totalt, og bilen stadig er død som en sild, så prøv at gå om bagved bilen og brug næsen.
Lugter der kraftigt af benzin??? I så fald er det jo ikke benzinmangel, der er årsag til at øsen ikke starter.
Faktisk vil man kunne lugte benzin efter ganske få (< 20) sekunders startforsøg.....

Dernæst kontrollerer man, at der er en god gnist: Af med tændledningen, som går fra tændspolen og over til strømfordeleren, sæt et prøvetændrør på "fordeler-enden", og lad starteren rotere lystigt.
Husk også at kontrollere for gnist EFTER strømfordeleren.

Det er først, hvis bilen BÅDE lugter af benzin OG der også er god og kraftig gnist, at fejlfindingen bliver tricky. Men i disse tilfælde er det jo klart, at gnisten "blot" kommer på det forkerte tidspunkt, og så må man jo fejlfinde derfra.

Slavter: Nu har jeg læst dit indlæg mere end TO gange (ja, jeg er dygtig... :lol: ) og jeg kan stadig ikke finde ud af, hvad du egentlig har forsøgt for at få liv i bilen??

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2006, 20:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror ikke på en tidsstyret periodisk fejl i bilen.
AKA den ikke vil starte mellem 7.00 og 17.00.
Men kun fra kl 17.00 til 7.00.
Der må være noget i de nærmeste omgivelser, der forstyrrer enten din motorstyring, eller start spærre.
Prøv at starte den i morgen formiddag og se om den kan.
Hvis den kan og ikke vil mandag formiddag, så er det frem med sølvpapiret, og en ledning til stel.
Forresten er dårlige stelsamlinger et kendt fenomen på disse franske biler.
de ligger begravet inde i ledningsnettet, og er svære at finde, men de har ingen tidsstyring indbygget.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2006, 22:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
ha ha, havde nu heller ikke regnet med at sælger havde indbygget et tænd/ sluk ur for at drille mig...

men det jeg ikke kan regne ud er hvad forskellen er på morgen aften.
f. eks. i går var vejret rimeligt ens morgen og aften, og jeg ved forskellen er der et sted, kan bare ikke få øje på den. det er sikkert pisse simpelt, men jeg har åbenbart stirret mig blind på det.

grunden til at den ikke vil starte er 100% benzinmangel. så den grundlæggende fejlsøgning er dækket.

med hensyn til fejlsøgning er jeg uddannet mekaniker, sikkert til stor forundring for nogle, og absolut ikke en garanti for at jeg ikke kan have overset noget. :wink:

jeg vil mene at en dårlig stel vil give nogle verdier i indsprøjtningen der BURDE blive gemt, og der var ingen fejl på den.¨

ingen allarm eller startespærre, ikke endnu i hvert fald, for det kan jo åbenbart ikke undværres...

og transitfar skal ikke være ked af at han ikke kan læse hvad jeg skriver, du er ikke allene tror jeg... hvis du syntes at det her er sort, så skal du se når jeg prøver at udfolde mig på engelsk! :shock:

skal prøve at lave en liste i nogenlunde rækkefølge over hvad jeg har gjort.

1. konstateret at den ikke kunne starte, og brugt en halv time på
besværgelser jeg slet ikke kan stave til... :evil:

2. tændrør ud og kigge efter gnist. der er dis anlæg på, og der er meget
fin gnist, kunne med det samme se at tændrørene ikke ser ret gamle
ud, og at den ændre starter omd. når jeg fjerner tændrøret, så en
eller anden form for comp. er der jo på, og derved "konstateret" at
tandremmen stadig er med.

3. af med benz. slangen, og konstaterer at der kommer pænt meget,
lader det meste løbe ned i spjældet, og vupti, motoren starter, men
går ud igen med det samme når den har brugt den mængde jeg
smider i den.

4. det er jo så her at jeg er kommet til den konklussion at det er
indsprøjtningen den er gal med, og da der åbenbart er en lille tendens
til at indsprøjtningsventilen kan hænge, er det afsted til den lokale
hugger og finde en ventil. kan kun finde en fra en pug 405 der passer
på, og jeg blev enig med mig selv om at den jo nok ikke ville gå
optimalt, men at det da var et forsøg værd, men ak... ingen forskel. :(

5. da den lokale hugger er rimelig at handle, ISÆR hvis man husker at
komme og betale for det man henter, så tager jeg på jagt. på det her
tidspunkt aner jeg overhovedet ikke hvad sprøjt der sidder på bilen...
har jo købt bilen som en pug 1,4 ombygning, den er muligvis en gt
med 1,4 og jeg har konstateret at det er en 1,1 der ligger i.

6. jeg finder en ax med 1,1 motor en generation nyere hos huggeren,
kan se at der er faldet noget tungt ned over taget på den, og at den
ikke er skadet andre steder, så der skulle være en god chance for at
motoren er fejlfri. af med box og sprøjtenhed og temp. føler, da jeg
har en lille mistanke om at den er problemet.
fordelen er at jeg nu for et forholdsvis overkommeligt beløb har et
pr-nummer (model nummer på citroen) og et stelnummer at referere
til når der skal yderligere fejlfindes. piller også motorledningsnet og
alle andre sencorer af og tager med. må så sande at ledningsnettet
ikke er helt magen til, men wtf det kostede en 50'er og en times
arbejde.

7. da bilen stadig ikke vil starte er jeg ved at miste modet, og overvejer
at smide den af ved det lokale citroen værksted for at få målt boksen
ud, men min gode ven overtaler mig til at han da bare tager
udlæseren med forbi mig til fyraften. koster gratis= mægtig fin ide...
på det tidspunk har den stået urørt hele dagen. de andre dage har jeg
pillet ved den i løbet af dagen, så der kunne problemet jo være en løs
forbindelse i et stik, men ikke i dag, og bilen starter med det samme
da han kommer. udlæser på, og der er ingen fejl lagret. starte
motoren op, og der er stadig ingenting at se. det eneste der virker lidt
suspekt er at den avancerer tændingen 33 grader, men da der ingen
mulighedder for at justere den, og der ikke er nogen bankesencor der
kan blande sig må det jo være rigtigt nok.

det er så cirke på det tidspunkt at jeg skrev den første besked herinde. forløbet er fordelt over flere dage, men kan ikke huske nøjagtig hvad dag jeg gjorde hvad. i dag har jeg så været ude og høste lidt mere, har hentet benz. pumpen da den virker ret mistænkelig i mit efterhånden lid paranoide sind. skiftede først ødp føleren i dag, da det var den sidste føler jeg manglede at udskifte. det var der meget sjov i, som f. eks. beslaget den sidder i knækkede osv.. men den blev skiftet, og ingen forskel.
nu går jeg så til pumpen, og kan se at de ledninger der sidder til pumpen er noget svagere end dem der sad på donoerbilen fra huggeren. samtidig kan jeg nu se at bilen ikke er født med sprøjt, hvilket jo hænger meget godt sammen med alderen. sætter den nye pumpe til og prøver at starte... ingenting... får så den ide at sætte stikket fra donorbilen til, og så ellers smide dem til startkablerne så jeg er sikker på at de får strøm nok, og sandelig om ikke lotet startede... desværre var klokken blevet hen ad en 3 stykker der, så tør ikke regne med noget. men kan jeg lave samme nummer i morgen tidlig må det jo være der fejlen ligger, og da en fejl der er til at rette. kan bare stadig ikke se at der burde være så meget forskel på dag/ aften...

sorry at den er lang, men hvis i har lidt input kan andre da også bruge den til at lave lidt elementær fejlsøgning efter.

venter spændt på at starte den i morgen. :roll:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2006, 20:24 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
ellers må du jo pille batteriet af i 12 timer så må den da kunne køre om dagen istedet :lol: :lol: :lol:

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2006, 20:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Bror Fusk skrev:
ellers må du jo pille batteriet af i 12 timer så må den da kunne køre om dagen istedet :lol: :lol: :lol:
Genialt... :lol:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jan 2006, 22:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
:lol: jeg havde nu mere regnet med at søge noget natarbejde når nu jeg blev rask... det gir også mere.

nu har jeg endelig fundet fejlen: bilen er ikke født med indsprøjtning, og ydermere er ledningsnettet fra motoren fra en peugeot, og så er det eller splejset sammen med ax ledningsnettet i stedet for at smide det komplette fra pug over i... :evil:

manden der har bygget den har så ikke kunne finde ledningen fra pumperelæet, så han har da bare taget den første bedste frie ledning under instrumentbordet med kl. 15. problemet er bare at der ikke er strøm på når der køres med starteren DOH! og for at gøre skaden værre er der så også et enormt spændingstab på den ledning han har brugt. så nu er der trukket en 6kvadrat ledning og lavet et ekstra relæ derom til, så jeg mangler bare at finde et ledningsdiagram så jeg kan finde den rigtige ledning at sætte det til.

udover det er tanken også stadig fra en karburator model, så når den kommer under halv tank ca og jeg drejer til højre forsvinder benz. fra pumpen, men det er jo så et luksusproblem der kan laves når der blir mere tid til det.

Det blev jo som jeg regnede med: en lille lortefejl jeg havde overset. :roll:

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team