Jeg har været ude og investere i en "ny" bil. valget faldt på en citroen ax, som tingene ser ud nu aner jeg ikke hvad model det er, bilen er fra 89 og har komplet gt/ sport bagskærme, kofangere osv. købte bilen i den tro at der lå en pug 106 1,4 motor og gearkasse i, men det har så vist sig kun at være en 1,1. der er komplet 106 undervogn, bremser og interriør inkl. instrumentbræt, så det er en rigtig lille bastard jeg har fået fingre i. motoren har for øvrigt singlepoint indsprøjtning, og et kvalificeret gæt er at det er pug ledningsnet der er lagt over i.
jeg købte bilen i søndags og kom hjem med den kl. 11 om aftenen. allerede mandag morgen ville bilen ikke starte.
havde godt lagt mærke til at bilen føltes som om den kørte lidt magert på vej hjem, men tænkte at det jo nok var et mindre problem der var til at løse. et hurtigt overblik viste at der var rigeligt gnist.
lige siden har den KUN kunne starte om aftenen. de andre dage har jeg jo så skruet på den, og jeg tænkte at det jo måtte være noget jeg havde pillet ved, men hele dagen i dag ( d. 13 ) har jeg slet ikke pillet ved motoren. den ville ikke starte i morges. en god ven der arbejder ved citroen havde lånt en gammel fejl-udlæser med hjem, og sandelig om ikke bilen igen kunne starte ved en halv 5 tiden!?! der var ingen fejl på den overhovedet selvfølgelig, alt andet havde jo også været for nemt ik.
ting jeg har gjort indtil nu:
1. det er kontrolleret at der kommer benz op til sprøjt enheden.
2. styre boks og selve sprøjt enheden er skiftet fra en ax der holdt
hos den lokale hugger, lige så meget for at have lidt årgang og
model at gå efter.
3. temp. sencoren er skiftet fra samme bil, og bilen kører faktisk en
smule bedre efter det, så det er nok den jeg har kunne mærke
på vej hjem med bilen.
jeg havde faktisk købt det komplette motor-ledningsnet fra hugger-bilen, men da jeg skulle til at montere det fandt jeg ud af at det ikke var det same.
hele vejen igennem forløbet har bilen lige startet og så gået ud når den fik en "snaps" ned i hullet. så det må jo 100% være et benz. problem, men hvaf h******e skulle det lige være der gør at den ikke kan starte før sidst på eftermiddagen eller om aftenen? eneste ting der på nogen måde kunne vække opsigt da vi havde tester på var at tændingen avancerede 33 grader i tomgang hvilket jeg syntes lyder lidt voldsomt, men det kan jo ikke stilles, og der er ikke bankesensor på.
i morgen er planen at skifte ødp og map følerne, når nu de alligevel er blevet købt kan jeg jo lige så godt prøve... og så se om jeg kan låne et benz. tryks ur. jeg har bare ingen anelse om hvad den skal ha af tryk.
bilen er rigtig flot, og jeg er glad for den. den kører pisse godt, altså når den kører... smider lige et billede af den op, i håbet om at nogle genkender den og kan hjælpe mig med mere info om bilen.
bilen er købt i området omkring fuglebjerg (smokecity)