mangler olietryk

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
rogengell
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 maj 2005, 08:30

mangler olietryk

#1 Indlæg af rogengell »

min mazda 626 ge 1.8L mangler olietryk i tomgang.
har kikket i Haynes håndbog efter er form for trykholderventil på
olietryk's pumpen men fandt ingen. før jeg skiller maskinen ad vil jeg lige høre om der er nogle gode forslag til hvor fejlen kunde ligge :roll:
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Nye lejer og en ny olie pumpe så er det problem nok løst.
En tykkere olie kan også afhjælpe problemet, men er ikke en langsigtet løsning.
Dette er under forudsætning at motoren ikke har en kendt svaghed med at en bestemt komponent bryder sammen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

Men.. har du målt olietrykket???
Eller er det "bare" olietrykskontrollampen, der blinker??? I så fald kunne det jo være olietrykskontakten, der blot skal skiftes.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
rogengell
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 maj 2005, 08:30

#4 Indlæg af rogengell »

har haft manometer på men kan ikk huske hvad det viste.
hvad skal der være af tryk i bar.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

rogengell skrev:hvad skal der være af tryk i bar.
Det kan du læse i Haynes.... :wink:
Mener, at det er ca 2,5 - 3 bar i tomgang, og så max 5 ved fx 4000 rpm

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
rogengell
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 maj 2005, 08:30

#6 Indlæg af rogengell »

har lige prøvet der var ca 1 bar når den er varm. men der var 3 bar da jeg startede altså i kold tilstand.
der er castrol gtx 15/40 olie på.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#7 Indlæg af Saab-Daniel »

Jeg ved at min skal levere 2.7 bar's tryk ved 2000 rpm, hvis det hjælper dig noget.
Daniel
saab 900 T8
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
Bay
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13 apr 2005, 20:17
Geografisk sted: Rødkærsbro

#8 Indlæg af Bay »

Hej!

1 bar burde være okay når bilen går i tomgang når den er driftsvarm.

Har haft nogle biler som kun havde 0,5 bars olietryk i driftsvarm tilstand uden det var et problem, men de havde så omkring de 3 bar når olien var kold.
Olietrykket skal generelt ikke være ret højt på en std. motor når motoren er blevet driftsvarm.

Prøv at skifte din olietrykskontakt først.
Du kan jo bare sammenligne den olietryks måling du har taget med de data der står i Haynes bogen. Så ved du da om det er galt eller ej!

Mvh Bay
Brugeravatar
rogengell
Nyt Medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 maj 2005, 08:30

#9 Indlæg af rogengell »

problemet er ikk at olielampen men ventilerne spiller meget når den er varm. hvad med en "trykholderventil" er der ikke sådan en.
kan ikk se noget i håndbogen?
Besvar