min mazda 626 ge 1.8L mangler olietryk i tomgang.
har kikket i Haynes håndbog efter er form for trykholderventil på
olietryk's pumpen men fandt ingen. før jeg skiller maskinen ad vil jeg lige høre om der er nogle gode forslag til hvor fejlen kunde ligge
Nye lejer og en ny olie pumpe så er det problem nok løst.
En tykkere olie kan også afhjælpe problemet, men er ikke en langsigtet løsning.
Dette er under forudsætning at motoren ikke har en kendt svaghed med at en bestemt komponent bryder sammen.
Men.. har du målt olietrykket???
Eller er det "bare" olietrykskontrollampen, der blinker??? I så fald kunne det jo være olietrykskontakten, der blot skal skiftes.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
1 bar burde være okay når bilen går i tomgang når den er driftsvarm.
Har haft nogle biler som kun havde 0,5 bars olietryk i driftsvarm tilstand uden det var et problem, men de havde så omkring de 3 bar når olien var kold.
Olietrykket skal generelt ikke være ret højt på en std. motor når motoren er blevet driftsvarm.
Prøv at skifte din olietrykskontakt først.
Du kan jo bare sammenligne den olietryks måling du har taget med de data der står i Haynes bogen. Så ved du da om det er galt eller ej!
problemet er ikk at olielampen men ventilerne spiller meget når den er varm. hvad med en "trykholderventil" er der ikke sådan en.
kan ikk se noget i håndbogen?