Volvo B230FT tomgangsbanken
: 13 nov 2005, 02:45
Hej.
Først vil jeg lige sige hej og præsentere mig selv da jeg er ny på siden. Jeg hedder Viggo Christiansen er 32 år og kommer fra Møgeltønder i det sønderjydske. Jeg har lige købt en drøm af en bil nemlig en Volvo 760 GLI med en eftermonteret B230FT motor og automatgear. Det er en dejlig bil og den egner sig fint til at trække min autotrailer og campingvogn selv om den har automatgear som dog er monteret med ekstra oliekøler.
Men der er én ting som genere mig ved bilen og det er en irriterende bankelyd ved tomgang, det lyder som om der er gået et leje men den gør det ikke under acceleration eller normal kørsel kun i tomgang. Den føles kvik (meget kvik
under accelaration. Jeg har læst "volvosnak´s" forum at det kan skyldes "defekte takhjul" hvad er det for et takthjul og hvor sidder det..??
Den har også lidt ventil-tikken ved kold motor men det siger min mekaniker er normalt så det må jeg jo stole på
Så har jeg læst og søgt en masse viden om min motor og fundet ud af at den er lavet i 3 versioner. På den første version står der kun B230FT på blokken den næste står der et "K" under nummeret og den sidste står der ingen "K" men man kan se det på datomærkningen i topstykket ved cyl. 4 og det skal være en sen ´89´er eller nyere for at være sidste model. De skulle gradvist være forbedret en del gennem tiden og den sidste skulle være den stærkeste. På min er der ingen "K" og datomærkningen siger 2-3-89 kan jeg så gå ud fra at det er den sidste version..??
Sidst men ikke mindst: Den er oprindelig med automatisk klima men alle de dele som sidder i motorrummet er afmonteret men beslag osv. er der endnu lige som betjeningsenhed og varmevekslerern i kabinen. Er der en som har kompressoren rør og hvad der ellers skal til for at få det til at virke igen til at ligge vil jeg gerne købe det.
Det var meget på en gang håber i kan hjælpe mig derude.
Mvh.
'
Viggo
Først vil jeg lige sige hej og præsentere mig selv da jeg er ny på siden. Jeg hedder Viggo Christiansen er 32 år og kommer fra Møgeltønder i det sønderjydske. Jeg har lige købt en drøm af en bil nemlig en Volvo 760 GLI med en eftermonteret B230FT motor og automatgear. Det er en dejlig bil og den egner sig fint til at trække min autotrailer og campingvogn selv om den har automatgear som dog er monteret med ekstra oliekøler.
Men der er én ting som genere mig ved bilen og det er en irriterende bankelyd ved tomgang, det lyder som om der er gået et leje men den gør det ikke under acceleration eller normal kørsel kun i tomgang. Den føles kvik (meget kvik
Den har også lidt ventil-tikken ved kold motor men det siger min mekaniker er normalt så det må jeg jo stole på
Så har jeg læst og søgt en masse viden om min motor og fundet ud af at den er lavet i 3 versioner. På den første version står der kun B230FT på blokken den næste står der et "K" under nummeret og den sidste står der ingen "K" men man kan se det på datomærkningen i topstykket ved cyl. 4 og det skal være en sen ´89´er eller nyere for at være sidste model. De skulle gradvist være forbedret en del gennem tiden og den sidste skulle være den stærkeste. På min er der ingen "K" og datomærkningen siger 2-3-89 kan jeg så gå ud fra at det er den sidste version..??
Sidst men ikke mindst: Den er oprindelig med automatisk klima men alle de dele som sidder i motorrummet er afmonteret men beslag osv. er der endnu lige som betjeningsenhed og varmevekslerern i kabinen. Er der en som har kompressoren rør og hvad der ellers skal til for at få det til at virke igen til at ligge vil jeg gerne købe det.
Det var meget på en gang håber i kan hjælpe mig derude.
Mvh.
'
Viggo