Powerforum
http://powerforum.dk/

Olietryk på RST
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=14037
Side 1 af 3

Forfatter:  Danny S. [ 18 okt 2005, 18:49 ]
Titel:  Olietryk på RST

Min olielampe begynder at lyse hvis jeg har givet bilen en spand kul, og den trækker heller ikke som den skal. Har lige skiftet plejlejer da jeg troede det var dem det var galt med, det har ikke rigtigt hjulpet, olien er også skiftet iøvrigt. Problemet er opstået efter jeg har skiftet topstykke, men det kan da ikke være toppen det er galt med når alle hullerne ved bla. knast er fine og uden skidt og møg i dem. Bilen tikker kun hvis jeg givet den noget havre, altså den er lydløs når jeg kører pænt. Kan det være oliepumpen der lige pludselig skulle være gået træt eller hvad kan det være? :(

Forfatter:  mh [ 18 okt 2005, 18:52 ]
Titel: 

der kan sagtens være kommet en ridse i pumpen hvis der er noget der er gået galt ved topstykke udskiftningen så der er kommet skidt i oliereturen eller lign... hvilken olie har du hældt på den... og har du kontroleret de nye plejelejer med plast-gauge så du er sikker på at de er korrekte

den raslen du kan høre når du giver den gas kunne sagtens på en CVH være tændings banken så pas på med det til du har fundet fejlen for det skal den jo selvf. ikke sige

Forfatter:  Danny S. [ 18 okt 2005, 18:58 ]
Titel: 

Det tikken fra toppen fra løfterne man kan høre efter den har fået fløde, det er ikke samtidig den tikker. Olien er den jeg altid bruger(får den gratis nemlig), det er en 10/40 Classic way fra Statoil, og den plejer at være ganske god. Du nævner plastgauge, hvad er det egentlig? Størelsen på lejerne er standard som dem der sad i før iøvrigt.

Forfatter:  Danny S. [ 18 okt 2005, 19:04 ]
Titel: 

Det er iøvrigt også meget underligt at når man stopper bilen og lytter ude i motorrummet kan man høre tydeligt at det kun er EN ventil løfter der tikker, nemlig den til indsugning på Cylinder 4, meget underligt :(

Forfatter:  Transitfar [ 18 okt 2005, 20:46 ]
Titel: 

Danny S. skrev:
Det er iøvrigt også meget underligt at når man stopper bilen og lytter ude i motorrummet kan man høre tydeligt at det kun er EN ventil løfter der tikker, nemlig den til indsugning på Cylinder 4, meget underligt :(

Prøv da at skifte den løfter.... :?
Sådan een kan være defekt på flere måder, bl.a. har jeg set flere som simpelthen var slidt igennem :shock: på knastfladen.
Det forklarer også det manglende olietryk.

Forfatter:  Danny S. [ 18 okt 2005, 20:49 ]
Titel: 

Den er næsten helt ny den løfter, så jeg fatter ikke at olielampen lyser og at den ikke rigtig vil trække, den lader fint med tryk hvad angår turbo, men kører ikke optimalt, og den er heller ikke glad for at jeg giver den noget at leve af. Måske det "nye" topstykke ikke er så godt aligevel måske, ved at knasten har kørt ca. 115.000km med løftere der ikke har kørt mere end små 2.000km(ved godt at man ikke kun skal skifte løfterne, men jeg kunne ikke holde den tikken og klikken ud der var før skiftet), måske der hvor knasten sidder er slidt, ved det simpelthen ikke :(

Forfatter:  Shelby 500 [ 18 okt 2005, 21:59 ]
Titel: 

er det et "stage" et ellerandet topstykke, portet, anden knast??? - jeg ville med det samme skifte den løfter der tikker - og tjekke knast lejeoverfald - cvh toppen har pr. design dårlig smøring på cyl 4.

sax fra pumaracing:

I alluded briefly to the CVH cam wear problem in the introduction. As this crops up so often on newsgroups and emails I'll expand on the matter. The CVH cam is lubricated by the oil that drips through little brass bushes next to the rockers. Even this limited supply can disappear if the bushes clog with carbon due to infrequent oil changes and cheap oil. Also the valve spring is extremely stiff compared to other engine designs. It generates a load at full lift of 220 lbs compared say to 125 lbs for a Pinto or Mini engine, 150 lbs for an MGB. This high spring load is necessary to control the heavy rocker and lifter and still only allows about 6,700 rpm before valve float starts. To compound the matter, Ford didn't use the best available material for the camshafts. "Chill cast" camshafts last several times longer than the induction hardened material used in the CVH.

Cam wear is therefore a fact of life with the CVH. Most other types of engine show little or no cam wear in normal use and if wear does start then it tends to accelerate exponentially leading to rapid failure. Standard CVH cams wear steadily from the moment they are fitted. I've never stripped a medium mileage road CVH engine that didn't have considerable wear on the lobes and lifters. The problem is worst on cylinder 4 next to the fuel pump lobe. This is nothing to do with the urban myth about cylinder 4 being furthest from the oil pump. Whoever started that one wasn't the world's deepest thinker. The oil supply runs up through the block between cylinders 2 & 3 so in fact cylinder 1 is as far from the pump as cylinder 4 despite being right above it. In fact there is a design fault in the engine which means that the cam lobes on number 4 are not properly positioned relative to the lifter bores.

Cam wear starts to take place about half way up the lobe. It then leads to dishing of the lifter base and loss of material over the cam nose. As the lifters dish, a sharp lip is created round the base of the lifter which means they often won't withdraw through the lifter bore. If this occurs then under no circumstances try to graunch the old lifters out with a pair of pliers. You'll score the lifter bores and ruin the oil pressure to the lifters. Raise the lifters until they are clear of the cam lobes, remove the cam and then push the lifters into the head and get them out through the distributor housing bore. Check every lifter bore for wear. On neglected engines the bores can wear and this means the head is scrap. Take a lifter and turn it upside down so you aren't inserting the lip into the bore - better still use a new lifter if you have one. It should just slide into the bore with no appreciable rock. Copyright David Baker and Puma Race Engines

There is NO, I repeat NO point in fitting new lifters to an old cam in the hope of fixing a noisy engine. The new lifters will be reduced to scrap by the worn cam lobes within minutes of starting the engine. Replace everything, clean the brass lubrication bushes and if the head is really badly clagged up (which they tend to be) then remove the head and have it chemically cleaned to remove all carbon deposits from the oilways. Then fit and run the new cam and lifters in properly - use plenty of cam lube on the lobes and lifter bases and don't let the engine idle for the first 15/20 minutes - keep the revs at around 2000 which gives the cam a chance to bed in and work harden. Change the oil and filter too (flush the engine out as well if you want to do the job properly) - all that material that wore off the old cam lobes is down in the sump gradually wrecking the crank bearings and oil pump.

Fix a worn cam problem properly and you'll get as good a life out of the new one as you did from the original. Get it wrong, leave the oilways blocked, fail to use cam lube or run in properly and you'll be doing the job for a second time within weeks.


/L

Forfatter:  Danny Salling [ 18 okt 2005, 23:49 ]
Titel: 

Du nævner knastlejeoverfald, hvad er det for en størelse, har ikke lige hørt det før :oops:

Forfatter:  Jakob Hansen [ 19 okt 2005, 09:31 ]
Titel: 

Danny, jeg har et RST topstykke du kan købe hvis der er. 1100 kr.

Forfatter:  Shelby 500 [ 19 okt 2005, 13:00 ]
Titel: 

knastlejeroverfald - de steder på knasten der virker som leje - ved godt der ikke er direkte lejer på en knast-....

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/