Sløv Escort 16V
Redaktør: Moderatorer
-
Niox
- Nyt Medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 22 sep 2005, 23:14
Sløv Escort 16V
Hej
Jeg er en folholdsvis ny bilejer på 19 som valgte en Ford escort 16V som min første bil. Er indtil videre ret godt tilfreds med den. Den kører fint og har ikke haft nogle problemer med den. Men en ting irriterer mig. Motoren kører egentligt fint. Men jeg er ret sikker på den burde trække en del mere. F.eks. når jeg kommer op omkring 110-120km/t bliver den rigtig rigtig sløv og vil nok ikke længere op end 130 hvis man giver den god tid. Går ud fra at det er meningen den skal kunne mere.. Når jeg kører i denne fart og giver den mere speeder er resultatet bare en hul brummelyd. Højere jo mere jeg trykker. Desuden ka jeg også mærke at den accelerer langsommere når den hule lyd kommer. Dvs jo mere jeg trykker jo langsommere accelerer den oppe ved de 120 stykker.
Jeg har indtil videre haft min egen lille diagnose omkring dette. Da jeg ofte hører nogle skrattelyde fra under bilen når jeg kører(specielt ved gearskift). Svært at bestemme hvor præcist d kommer fra. Men så vidt mig og en af mine venner kunne bedømme var d fra omkring første lydpotte. Lyden kom også nogenlunde frem hvis man slår virkelig hårdt på potten. Går ud fra den er lidt halvråden(selvom den nu ser ok ud, udefra) og har noget løst siddende og blokerer lidt for gennemstrømningen? Tror i dette kunne forsage dette effekttab? Lyder symptomerne som om det kunne være fordi noget blokerer i udstødningsrøret?
I så fald, hvad ville i gøre ved d?
Mvh Niox
Jeg er en folholdsvis ny bilejer på 19 som valgte en Ford escort 16V som min første bil. Er indtil videre ret godt tilfreds med den. Den kører fint og har ikke haft nogle problemer med den. Men en ting irriterer mig. Motoren kører egentligt fint. Men jeg er ret sikker på den burde trække en del mere. F.eks. når jeg kommer op omkring 110-120km/t bliver den rigtig rigtig sløv og vil nok ikke længere op end 130 hvis man giver den god tid. Går ud fra at det er meningen den skal kunne mere.. Når jeg kører i denne fart og giver den mere speeder er resultatet bare en hul brummelyd. Højere jo mere jeg trykker. Desuden ka jeg også mærke at den accelerer langsommere når den hule lyd kommer. Dvs jo mere jeg trykker jo langsommere accelerer den oppe ved de 120 stykker.
Jeg har indtil videre haft min egen lille diagnose omkring dette. Da jeg ofte hører nogle skrattelyde fra under bilen når jeg kører(specielt ved gearskift). Svært at bestemme hvor præcist d kommer fra. Men så vidt mig og en af mine venner kunne bedømme var d fra omkring første lydpotte. Lyden kom også nogenlunde frem hvis man slår virkelig hårdt på potten. Går ud fra den er lidt halvråden(selvom den nu ser ok ud, udefra) og har noget løst siddende og blokerer lidt for gennemstrømningen? Tror i dette kunne forsage dette effekttab? Lyder symptomerne som om det kunne være fordi noget blokerer i udstødningsrøret?
I så fald, hvad ville i gøre ved d?
Mvh Niox
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Det kunne godt tyde på en katalysator, som er "faldet sammen".
Det vil netop give de omtalte problemer.
Hvis du kan afmontere katalysatoren, så er det nemt at se om det er det, der er problemet. Der vil simpelthen være en masse "løst indmad", som både kan ses, og som kan rystes ud. Men afmontering af katten resulterer tit i knækkede monteringspinbolte, og af og til er katten simpelthen så tæret omkring flangerne, at det er svært at få den tæt igen ved genmontering.
I begge tilfælde er eneste løsning en anden katalysator, ny eller brugt.
Det vil netop give de omtalte problemer.
Hvis du kan afmontere katalysatoren, så er det nemt at se om det er det, der er problemet. Der vil simpelthen være en masse "løst indmad", som både kan ses, og som kan rystes ud. Men afmontering af katten resulterer tit i knækkede monteringspinbolte, og af og til er katten simpelthen så tæret omkring flangerne, at det er svært at få den tæt igen ved genmontering.
I begge tilfælde er eneste løsning en anden katalysator, ny eller brugt.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
-
dalle1
katten sidder sammen med forrør.. skil evt efter katten og bank et rør igennem katten og derved hive indvoldene ud... klik ind på www.ford-klub-danmark.dk der r en der har en komplet kat .. så har du en til syn 
-
Niox_
-
Niox_
Men foresten! Hvis jeg med vold skiller udstødningen ved samlingen efter katten og "hiver involdene ud"
Så er jeg sq lidt bange for at jeg ikke kan lukke den samling igen, da den jo så vidt jeg husker er ret rusten. Tror i det vil kunne lade sig gøre at lukke den igen? Har íkke lige adgang til svejsegrej osv. Og ka sq heller ikke finde ud af det hvis jeg havde adgang 
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Altså.....
Det er helt fint at man "bare kan slå et rør igennem kat'en og flå indvoldene ud af den.....".
MEN !
1. Du bliver nakke-skudt på stedet, hvis du ryger i en kontrol og de opdager det.
2. Du får stort set intet ud af det mht. heste/moment, hvis den ellers fungerer ok.
3. Du skal til at bøvle med rustne pinbolte hver gang du skal til syn - ja, jeg ved godt det kun er hvert 2. år men man gør det jo altid natten før man skal møde i synshallen, ikke ?
Få nu fat i en ny eller ny brugt kat istedet. Så slipper du også af med det rustne forrør. Man kan faktisk få en ny u-original til en rimelig pris.
Mvh
Nolan
Det er helt fint at man "bare kan slå et rør igennem kat'en og flå indvoldene ud af den.....".
MEN !
1. Du bliver nakke-skudt på stedet, hvis du ryger i en kontrol og de opdager det.
2. Du får stort set intet ud af det mht. heste/moment, hvis den ellers fungerer ok.
3. Du skal til at bøvle med rustne pinbolte hver gang du skal til syn - ja, jeg ved godt det kun er hvert 2. år men man gør det jo altid natten før man skal møde i synshallen, ikke ?
Få nu fat i en ny eller ny brugt kat istedet. Så slipper du også af med det rustne forrør. Man kan faktisk få en ny u-original til en rimelig pris.
Mvh
Nolan
-
Gæst
Nu var d med at flå indvoldene ud også ment som en midlertidig løsning, da den først ska synes om næsten et år. Regner med at skaffe en kat indtil da. Men tak alligevel.
Spørgsmålet står dog stadig om i tror den rustne samling kan samles igen efter jeg har skilt den ad? og passer en kat fra en escort 1.6 på min 1.8?
Mvh Niox[/quote]
Spørgsmålet står dog stadig om i tror den rustne samling kan samles igen efter jeg har skilt den ad? og passer en kat fra en escort 1.6 på min 1.8?
Mvh Niox[/quote]
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland