Powerforum
http://powerforum.dk/

T3, T4 osv...
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=13071
Side 1 af 1

Forfatter:  wukshady [ 03 jul 2005, 23:33 ]
Titel:  T3, T4 osv...

Okay, nu er jeg simpelthen nødt til at stille et spørgsmål:
Jeg ser betegnelser om turboer, såsom T25, T3, T4 osv, blive brugt i flæng herinde. Men hvad er det lige disse betegnelser dækker over?? Er det en form for standardbetegnelse for en bestemt størrelse turbo eller hvad??
Håber der er nogen der kan oplyse mig om dette mysterie.. :)

Forfatter:  HenrikGM [ 04 jul 2005, 00:21 ]
Titel: 

Det dækker egentligt over en "størrelsesserie".

T25 er den mindste af dem og T4 den største.

Men det er meget uigennemskueligt for nybegyndere....

Hertil kommer at de enkelte "serier", feks T3 fåes fra ganske små turboer til ret store.

Forfatter:  wukshady [ 04 jul 2005, 19:39 ]
Titel: 

Ok, så blev jeg da lidt klogere
Grunden til mit spørgsmål kommer af at jeg (som man måske kan udlede af min signatur) roder med noget traktortræk. Men vi er jo bare nogle bonderøve, der bare skal have en stor turbo knoklet på uden at vide så meget om de tekniske betegnelser...
Jeg skal så bruge en flange til at svejse på min manifold til min nye turbo (Holset HX40) og havde set at Daugbjerg har flanger til fornuftige priser, men kun til T25 og T3/30/35. Men Holset'en er større end det, kunne de fortælle mig i morges. Så den er vel en T4 så ?!?
Så jeg må forlade mig på at min maskinarbejder-kammerat kan nå at lave en flange til mig her i ugen, traktoren skal nemlig gerne på banen på søndag :D

Forfatter:  hYe [ 06 jul 2005, 17:49 ]
Titel: 

Det er jo en lastvognsturbo... :D
Tror nok du hellere skal få din kammerat til at lave den flange til dig..
Sådan en model som du har, rækker til en motor på 7-10L.
I samme serie(dog større end den du har), laves turboer op til 25L motor..

Forfatter:  wukshady [ 07 jul 2005, 00:43 ]
Titel: 

Ja, den kommer faktisk fra en Iveco lastbil (ukendt model)
Flangen er lavet og svejset på manifolden, så mon ikke det hele kommer til at gå op i en højere enhed, enten i morgen aften eller fredag... :D

Forfatter:  LionTamer [ 07 jul 2005, 16:11 ]
Titel: 

Lad os da høre lidt mere om den traktor der... Hvor mange bar/hk skal den smide af sig?

Forfatter:  hYe [ 07 jul 2005, 20:20 ]
Titel: 

Er det en vgt turbo?....

Forfatter:  wukshady [ 07 jul 2005, 23:54 ]
Titel: 

:arrow: LionTamer: Tjah, den burde kunne lave 3 bar og vel en 350 hk. Skal måske lige tilføje at det bare er standard-traktortræk, hvilket bl.a betyder max 2700 rpm på motor. Det er en Volvo traktor, 5,5 l række-sekser. Men hvis indsprøjtningspumpen bliver modificeret med større elementer, burde 4 bar og 400+ hk være inden for rækkevidde...


:arrow: Hye: Nu ved jeg ikke helt hvad vgt turbo betyder, men hvis du mener om den er med wastegate, så er svaret både og... Den er sådan set med wastegate, men den er blokeret så den bare lader max...


Se Volvo-traktor magen til min på nedenstående link. Her er der dog tale om en såkaldt farmklasse-traktor. Her må der modificeres lidt mere, bl.a er det tilladt at montere anden (læs: større) indsprøjtningspumpe og motoren må gå med 3200 rpm.
www.fullpull.dk/galleri/video/video.php?videoId=15

Forfatter:  hYe [ 09 jul 2005, 13:08 ]
Titel: 

VGT = Variabel Geometri Turbo.
Der skal sidde en trykluft styret "arm" til at variere hvorstort flowet skal være uden om turbinehjulet...

Forfatter:  wukshady [ 12 jul 2005, 00:04 ]
Titel: 

Okay, det er vel nærmest det der er på min turbo. Jeg troede bare det også kaldtes en wastegate. Men så har jeg da lært noget igen... :D
Men den er som sagt blokeret, så det hele går gennem turbinehjulet..

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/