Powerforum
http://powerforum.dk/

blyfri 95 vs. rød oktan 98??
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12828
Side 1 af 2

Forfatter:  s@g [ 06 jun 2005, 00:16 ]
Titel:  blyfri 95 vs. rød oktan 98??

Min bil kan køre på blyfri 95, hvis bare tænding står 6gr før top! Ellers hedder det rød oktan 98(data siger 97) hvis tænding er 10gr. Hvorfor denne forskel i tænding og oktantal?? Hva nu hvis jeg kører på blyfri 98 eller rød 95?? Kan nogen gi mig en forklaring? :? Det er en Sierra 2,0 OHC.

Forfatter:  lqs [ 06 jun 2005, 03:06 ]
Titel: 

er det en standard 2.0OHC? med hvilken motorstyrring? hvad er det du undre dig over i forbindelse med oktantal og fortænding? forstår ikke rigtigt dit spørgsmål! måske fordi jeg er s ø v n i g! MVH. søren

Forfatter:  s@g [ 06 jun 2005, 23:47 ]
Titel: 

Det er en OHC karb med ESC II motorstyring. Det jeg undrer mig over er, hvorfor den kører den ska ændres i tænding, hvis den ska ha oktan 98? Og hva så hvis jeg vil køre på blyfri 98? Eller oktan 95(rød)? Hvordan ska tændingen så stå?? Og hvorfor??

Forfatter:  Havneren [ 07 jun 2005, 00:18 ]
Titel: 

Blyfri eller ej - Det skulle ikke have indvirkning på din tænding. Blyen har jo en smørrende egenskab som ældre motorer havde brug for i deres ventil system. I dag har andre ting jo så overtaget og man har ændret materialerne i motorerne.

Det du spørger om er hvorfor en 98 oktan kan klare en større avancering end 95 oktan inden den tændingsbanker, ikke?

Forfatter:  s@g [ 07 jun 2005, 07:10 ]
Titel: 

Syns bare ik den banker de par gange jeg har prøvet blyfri 98! Som jeg forstår det nu: hvis jeg hælder 95 på (alm ell blyfri) ska den tænde på 6gr og hvis jeg hælder 98 på ska den tænde på 10gr?

Altså er det oktantallet der bestemmer tændingtidspunkt?!?

Det vil så igen sige at jeg kan køre på både alm eller blyfri med oktan 95 eller 98 når bare tændingstidspunktet er justeret derefter?

Forfatter:  mh [ 07 jun 2005, 10:11 ]
Titel: 

s@g skrev:
Det vil så sige at jeg kan køre på både alm eller blyfri med oktan 95 eller 98 når bare tændingstidspunktet er justeret derefter?


præcis oktan tallet angiver jo tændvilligheden på benzinen og derfor er man jo nød til at justere tændingen så man har mest udnyttelse af benzinen (og undgår tændingsbanken) hvis din bil SKAL kører med blyholdig benzin kan man godt kører på blyfri men du skal ca. hver 3. gang tanke en med bly så dine ventiler ikke går til... (bly'et i benzinen bruges til at smøre dine ventilstammer/styr...)

Forfatter:  Transitfar [ 07 jun 2005, 10:38 ]
Titel: 

Læs om benzin her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin.asp og her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx og her: http://www.oil-forum.dk/Pro/Benzin/MTBE ... 0MTBE.aspx

Forfatter:  Havneren [ 07 jun 2005, 22:33 ]
Titel: 

Pas på med bly benzin hvis du har lamdasonde i... Faktisk er blyholdig benzin så BANLYST.

Forfatter:  HenrikGM [ 07 jun 2005, 22:58 ]
Titel: 

Eet spørgsmål melder sig:

Hvor dælen er det i skaffer bensin med bly i henne?
:shock: :shock:

Bly har været ude af markedet i guve hvor mange år, så hvor er det mon lige i finder det bly henne?

Forfatter:  Havneren [ 07 jun 2005, 23:03 ]
Titel: 

Hvad mon det er der ødelægger sonderne i bly benzin?

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/