Powerforum
http://powerforum.dk/

2*olie køler. Serie eller parralelt???
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12620
Side 1 af 1

Forfatter:  Lars E [ 16 maj 2005, 19:51 ]
Titel:  2*olie køler. Serie eller parralelt???

Er i gang med at flytte lidt rudt på sagerne ude i motorrummet, og så kom jeg til at tænke på hvad der gav den bedste køling???

2 ens olie kølere:

parralelt forbundet eller forbundet i serie???

Fordele og ulemper???

De bliver monteret ens i højre og venstre side i det hul der er i mellem forskærm karroseri.

Forfatter:  mh [ 16 maj 2005, 23:57 ]
Titel: 

jeg ville sætte dem i serie har en IDE om at det vil give samme effekt som en der er lige så stor som dem begge tilsammen

Forfatter:  Lars E [ 20 maj 2005, 18:07 ]
Titel: 

De rygger på i serie i højre side, det gør det hele nemere og mere enkelt.

Forfatter:  Transitfar [ 20 maj 2005, 18:30 ]
Titel: 

Rent køle-effektmæssigt må det vel være uden betydning, om de er i serie eller de er parallelkoblede.

En ulempe ved serieforbindelse kunne være: "Forstoppelse" i den ene vil medføre mindsket flow gennem begge kølere.
En ulempe ved parallel: Hvordan sikre lige stort flow (og dermed køling)gennem begge kølere??

Jeg ville nok vælge den løsning, som er mest praktisk.
Evt. kan man med nogle temp.følere kontrollere køleeffekten, det behøver jo ikke være noget fancy.

Forfatter:  Lars E [ 20 maj 2005, 18:43 ]
Titel: 

Til temp. kontrol i motorrummet bruger jeg alderrede almindelige små billige temp følere fra byggemarkedet, har en sidende ved luftfilteret og en anden som jeg flytter lidt rundt med. Hvirker ok, de reagere bare ikke så hurtigt, men det er ikke noget problem. Det eneste problem er at de ikke går til mere end 70grader (har smeltet en på den ene bremse caliber bare fordi at jeg var nyskerig)

Forfatter:  Transitfar [ 20 maj 2005, 20:51 ]
Titel: 

Jeg tænkte nu på at sætte en føler på hver indgang og på hver udgang, dermed ialt 4 følere....
I princippet kan man nøjes med at tape en 1n4148-diode på slangen, trække lidt ledning, og så måle spændingsfaldet med et digital-voltmeter fra T-hansen....
Så får man et indtryk af temperaturfaldet, og dermed af flowet, såfremt kølerne er anbragt således at de har samme luftgennemstrømning.

Forfatter:  Lars E [ 20 maj 2005, 21:51 ]
Titel: 

Transitfar skrev:
En ulempe ved serieforbindelse kunne være: "Forstoppelse" i den ene vil medføre mindsket flow gennem begge kølere.


Umidlbart vil en mindre "forstoppelse i en af kølerne ikke betyde en støre ulykke, da olietryks ventilen sider efter køleren (kun højere smøre tryk ved knastakslen), og hvad temp. angår så har jeg jo et ur i bilen som jeg holder nøje øje med, da det er den eneste indikator for motorens belastning jeg har. (en luft kølet motor svinger meget afhængi kørselsmåde og belastning) Men en total lukket/stoppet køler vil sælfølgelig slå krumtapen ihjæl. :(

Ved parralelt monteret kunne man vel også måle trykket lige inden køleren, om det var ens???

Forfatter:  Transitfar [ 20 maj 2005, 22:02 ]
Titel: 

Lars E skrev:
Ved parralelt monteret kunne man vel også måle trykket lige inden køleren, om det var ens???

Niks, trykfaldet over køleren skulle gerne være så lavt, at der skal forholdsvis avanceret måleudstyr til 8) .

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/