Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Powerwrap? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12441 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | wukshady [ 29 apr 2005, 21:53 ] |
Titel: | Powerwrap? |
Jeg har lige brug for et godt råd... I denne tråd: www.powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=12356 bliver der diskuteret lidt om fordele kontra ulemper ved powerwrap. Nu har jeg jo gang i et traktortræk-projekt, hvor jeg har spekuleret på om det ville være en idé at bruge powerwrap til min udst. manifold. Sagen er jo den at motoren kun bliver belastet kortvarigt, så det burde vel ikke kunne blive et problem at manifold/turbolader bliver for varm, med revnede dele til følge?? Den fordel jeg mener at kunne få øje på, er at jeg ved at holde på varmen i manifolden burde få større effekt ud af turboladeren... Jeg er godt klar over at det ikke er den store effekt forøgelse vi taler om, men det er som bekendt de små marginaler der tæller Den anden fordel man snakker ved powerwrap, at sænke temperaturen i motorrummet, er ikke så aktuel i mit tilfælde, da der jo ikke er et decideret motorrum på en traktor. Og desuden sidder der en pænt stor blæser bag køleren som flytter en del luft forbi motoren.. Så alt i alt, kan i anbefale mig at investere i et powerwrap-kit |
Forfatter: | skou [ 29 apr 2005, 22:05 ] |
Titel: | |
traktor trækker.... hvad snakker vi om her ?? en skruet ford 5000 eller en FOX ?? |
Forfatter: | wukshady [ 29 apr 2005, 22:10 ] |
Titel: | |
Nåh ja, det hører nok med til historien... Vi snakker standard traktortræk (som det kan opleves til DM i morgen på Døllefjelle-Musse Stadion) så det er nok tættere på skruet Ford 5000 end på Fox Helt konkret er der tale om en skruet Volvo BM 810. Men dog med lidt ambitioner bag... |
Forfatter: | Morten VJ [ 30 apr 2005, 06:21 ] |
Titel: | |
Jeg har meget svært ved at se effekten af powerwrap. Da du har en klods på ca 30 kg i støbejern (udstødnings manifolden) lige inden turboen. Denne klods er lang tid om at optage varmen, og tilsvarende tid om at afgive den igen. Disse egenskabe førsøger man nu at forbedre med et tyndt lag isolerende materiale omkring rørene. I håbet om at udstødnings gassen er lidt varmere når den når turboen. Over denne korte afstand med den hastighed, og temperatur gassen har. Tror jeg ikke man kan få en målbar ændring. Resultatet ville nok blive bedre hvis turboen sad på et 2 meter langt tyndvægget stålrør. Faren for revner er ikke alene styret af om manifolden er rødglødene eller ej. Hvis dette var kriteriet så burde en manifold på en sugemotor, eller en Diesel jo aldrig revne, men det gør de jo selv uden powerwrap Powerwrap forværre bare tingene da man har sikret sig en mere uens opvarmning/nedkøling af manifolden, og dermed har introduceret nye og større spændinger i manifolden, med en større sansynlighed for revnedannelser. MVH Morten |
Forfatter: | HenrikGM [ 02 maj 2005, 23:09 ] |
Titel: | |
Jeg tror faktisk at du vil blive ganske imponeret over hvor hurtig sådan en dieselfætter kan varme sådan 30kg jern op fra "tomgangstemperatur" til rødvarm. Det kan gå så stærkt at det ser ud som om der sidder en mand med en lysdæmper og leger med knappen.! At bruge powerwrap er vist lidt spild af tid, Der er typiskt alt for meget varme at gøre med alligevel, så det er ikke noget dum ide at kunne komme af med det. Det er før set at traktortrækkere har smeltet hul i turboladeres _turbinehus_, så mere isolering er nok ikke så smart. |
Forfatter: | wukshady [ 03 maj 2005, 18:31 ] |
Titel: | |
Okay. Jeg takker for de gode svar og vælger bruge sparepengene andetsteds... |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |