Er i nemlig i gang med en rallybi der skal ha lidt hårdere dæmpere uden det må koste for meget...
Ekstra olie i støddæmpere
Redaktør: Moderatorer
- Thomas.
- Medlem
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
- Geografisk sted: Danmark
Ekstra olie i støddæmpere
Er der nogen der ved hvordan dem med den røde Toyota corolla med 2 motorer i, har fået fyldt mere olie i deres støddæmpere?
Er i nemlig i gang med en rallybi der skal ha lidt hårdere dæmpere uden det må koste for meget...
Er i nemlig i gang med en rallybi der skal ha lidt hårdere dæmpere uden det må koste for meget...
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Olie mængden i dæmperen har ingen indflydelse på hvor hård eller blød dæmperen er, med mindre den mangler olie.
Dæmpnings effekten er helt styret af dæmperens konstruktion, og oliens viskositet.
Og egentlig er det nok det dummeste sted at spare penge når vi taler rally, og alle andre former for race.
Køb nogle billige gasdæmpere hvis vi taler en buget løsning, og skift dem relativt ofte, da de bliver belastet ud over konstruktørens vildeste fantasi.
MVH
Morten
Dæmpnings effekten er helt styret af dæmperens konstruktion, og oliens viskositet.
Og egentlig er det nok det dummeste sted at spare penge når vi taler rally, og alle andre former for race.
Køb nogle billige gasdæmpere hvis vi taler en buget løsning, og skift dem relativt ofte, da de bliver belastet ud over konstruktørens vildeste fantasi.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Thomas.
- Medlem
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
- Geografisk sted: Danmark
-
Dagooz
- Senior Medlem
- Indlæg: 450
- Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
- Geografisk sted: Vejle
- Thomas.
- Medlem
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
- Geografisk sted: Danmark
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
i "gamle" dage gjorde man det vist ofte... har hørt nogle gamle taunus gutter der hælte en anden olie i deres støddæmpere. mener der skar bunden af med en vinkelsliber, ellers borede de et hul. kan ikke hlt huske det. så hælte de olien ud og hælte motorolie i støddæmperen, og svejste hullet til igen. prøv og lad os høre om resultatet 
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
møffe skrev:i "gamle" dage gjorde man det vist ofte... har hørt nogle gamle taunus gutter der hælte en anden olie i deres støddæmpere. mener der skar bunden af med en vinkelsliber, ellers borede de et hul. kan ikke hlt huske det. så hælte de olien ud og hælte motorolie i støddæmperen, og svejste hullet til igen. prøv og lad os høre om resultatet
Jeg ved nu ikke om det er en supergod idé at begynde med..
Da jeg arbejdede på et skibsværft, kom jeg til at ramme et hydraulikrør med tiggeren, da jeg skulle til at svejse et besværligt sted nede under motorfundamentet.. Behøver jeg at sige der stod en flot ildstråle ud
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
- Thomas.
- Medlem
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
- Geografisk sted: Danmark
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
du behøver jo heller ikke at fuldsvejse den i et hug. hvis man nu bore et hul- og hælder den gamle olie ud og måler hvormeget der er i. og så smider 10/40 i i stedet i samme mængde. og så lukke hullet igen med en svejseklat. og så holde den bil som de skal monteres på langt fra offentelige veje.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
Har selv brugt følgende metode på min lættere modificeret
chevrolet 1955.
1. bor hul i støddæmperen 1/6 fra toppen.
2 mm hul (obs olien er ofte under tryk og det sprøjter ud når du bore)
2. tøm for olie mål evt mængde.
3. hæld gearolie eller en anden olie der har den ønskede viskositet bevæg støddæmperen frem og tilbage så olien cirkulere.
sørg for at støddæmperen er skubbet helt sammen før næste pungt.
4. skaf et spændebånd og et stykke gummie 10X10X4mm evt. kølerslange og placer det over hullet med spændebåndet over spæ
nd godt til og monter støddæmperen igen.(tjek at spændebåndet kan være der).
følgende er kun tæstet på almindelige støddæmper altså ikke MCpearson typen.
Virker "fantastiskt" men er selvfølig en lappe løsning .
ps. min chevrolet 1955 her trukket 0,95G lateralt
chevrolet 1955.
1. bor hul i støddæmperen 1/6 fra toppen.
2 mm hul (obs olien er ofte under tryk og det sprøjter ud når du bore)
2. tøm for olie mål evt mængde.
3. hæld gearolie eller en anden olie der har den ønskede viskositet bevæg støddæmperen frem og tilbage så olien cirkulere.
sørg for at støddæmperen er skubbet helt sammen før næste pungt.
4. skaf et spændebånd og et stykke gummie 10X10X4mm evt. kølerslange og placer det over hullet med spændebåndet over spæ
nd godt til og monter støddæmperen igen.(tjek at spændebåndet kan være der).
følgende er kun tæstet på almindelige støddæmper altså ikke MCpearson typen.
Virker "fantastiskt" men er selvfølig en lappe løsning .
ps. min chevrolet 1955 her trukket 0,95G lateralt