Ekstra olie i støddæmpere

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

Ekstra olie i støddæmpere

#1 Indlæg af Thomas. »

Er der nogen der ved hvordan dem med den røde Toyota corolla med 2 motorer i, har fået fyldt mere olie i deres støddæmpere?
Er i nemlig i gang med en rallybi der skal ha lidt hårdere dæmpere uden det må koste for meget... :)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Olie mængden i dæmperen har ingen indflydelse på hvor hård eller blød dæmperen er, med mindre den mangler olie.
Dæmpnings effekten er helt styret af dæmperens konstruktion, og oliens viskositet.
Og egentlig er det nok det dummeste sted at spare penge når vi taler rally, og alle andre former for race.
Køb nogle billige gasdæmpere hvis vi taler en buget løsning, og skift dem relativt ofte, da de bliver belastet ud over konstruktørens vildeste fantasi.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

#3 Indlæg af Thomas. »

Men nu kører vi kun i standart klasse og det skal være møg billigt. Til næste år skal vi nemlig til at køre rallysynet... Så det skal kun holde i år.
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#4 Indlæg af Dagooz »

Mig bekendt er en støddæmper ikke lige lavet så den er til at skille ad og samle igen og det lyder noget risikabelt. Så dyre er støddæmpere jo umiddelbart heller ikke...
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

#5 Indlæg af Thomas. »

Nej det ved jeg godt de ikke er. Men det er også kun et forsøg...
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#6 Indlæg af møffe »

i "gamle" dage gjorde man det vist ofte... har hørt nogle gamle taunus gutter der hælte en anden olie i deres støddæmpere. mener der skar bunden af med en vinkelsliber, ellers borede de et hul. kan ikke hlt huske det. så hælte de olien ud og hælte motorolie i støddæmperen, og svejste hullet til igen. prøv og lad os høre om resultatet ;)
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#7 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

møffe skrev:i "gamle" dage gjorde man det vist ofte... har hørt nogle gamle taunus gutter der hælte en anden olie i deres støddæmpere. mener der skar bunden af med en vinkelsliber, ellers borede de et hul. kan ikke hlt huske det. så hælte de olien ud og hælte motorolie i støddæmperen, og svejste hullet til igen. prøv og lad os høre om resultatet ;)


Jeg ved nu ikke om det er en supergod idé at begynde med..
Da jeg arbejdede på et skibsværft, kom jeg til at ramme et hydraulikrør med tiggeren, da jeg skulle til at svejse et besværligt sted nede under motorfundamentet.. Behøver jeg at sige der stod en flot ildstråle ud :shock: :?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

#8 Indlæg af Thomas. »

Nej tror ikke det er en god ide at svejse på dem...
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#9 Indlæg af møffe »

du behøver jo heller ikke at fuldsvejse den i et hug. hvis man nu bore et hul- og hælder den gamle olie ud og måler hvormeget der er i. og så smider 10/40 i i stedet i samme mængde. og så lukke hullet igen med en svejseklat. og så holde den bil som de skal monteres på langt fra offentelige veje.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#10 Indlæg af FALFA »

Har selv brugt følgende metode på min lættere modificeret
chevrolet 1955.

1. bor hul i støddæmperen 1/6 fra toppen.
2 mm hul (obs olien er ofte under tryk og det sprøjter ud når du bore)

2. tøm for olie mål evt mængde.

3. hæld gearolie eller en anden olie der har den ønskede viskositet bevæg støddæmperen frem og tilbage så olien cirkulere.
sørg for at støddæmperen er skubbet helt sammen før næste pungt.

4. skaf et spændebånd og et stykke gummie 10X10X4mm evt. kølerslange og placer det over hullet med spændebåndet over spæ
nd godt til og monter støddæmperen igen.(tjek at spændebåndet kan være der).

følgende er kun tæstet på almindelige støddæmper altså ikke MCpearson typen.

Virker "fantastiskt" men er selvfølig en lappe løsning .

ps. min chevrolet 1955 her trukket 0,95G lateralt
Besvar