Krumtapudluftning??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

Krumtapudluftning??

#1 Indlæg af s@g »

Krumtapudluftningen på min bil (sierra 2,0 OHC)er lavet forkert. I stedet for at gå i indsugningsmanifold er den ført ned i bundkaret. Har haft bilen et års tid nu og ved ikk hvor længe det har været monteret sådan! Har læst lidt om emnet i Burton Powers katalog og de symptomer de beskriver lider min bil lidt af. Kan motoren ha taget skade af det og hvis såfremt hva ska jeg være opmærksom på??
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem
Indlæg: 482
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Krumtapudluftning??

#2 Indlæg af Ole.. »

s@g skrev:Krumtapudluftningen på min bil (sierra 2,0 OHC)er lavet forkert. I stedet for at gå i indsugningsmanifold er den ført ned i bundkaret. Har haft bilen et års tid nu og ved ikk hvor længe det har været monteret sådan! Har læst lidt om emnet i Burton Powers katalog og de symptomer de beskriver lider min bil lidt af. Kan motoren ha taget skade af det og hvis såfremt hva ska jeg være opmærksom på??


Tror ikke din motor har taget direkte skade af det.. Hvilke symptomer er det du syntes din motor har?
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Krumtapudluftning??

#3 Indlæg af Transitfar »

s@g skrev:Krumtapudluftningen på min bil.... ......er den ført ned i bundkaret. ??


Undskyld at jeg har klippet groft i din tekst, men det der må du lige forklare nærmere.

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#4 Indlæg af s@g »

Burton Power tech support


Good ‘engine breathing’ is usually associated with efficient intake systems e.g. high flow air filter, a well designed manifold, etc. However, efficient ‘crankcase breathing’ is an equally important function of any engine. Even in a new engine, the combustion pressure will inevitably pass the piston rings into the crankcase. If an engine’s breathing system should become blocked or restricted, the crankcase will pressurise causing any one or more of the following problems:

1) The oil/air mix will force its way out through any other convenient exit e.g. oil seals, dipstick, filler cap, etc.

2) The efficiency of the oil control rings will be reduced creating increased oil consumption.

3) Impurities such as water vapour and acids (by products of combustion) will build up and contaminate the oil causing sludging and increased engine wear.

4) The adverse affect on the air/fuel mixture will result in starting problems and rough idling conditions.

5) As a consequence of the weakened fuel charge, detonation or ‘pinking’ will ensue. To compensate, the ignition will need retarding resulting in further power loss.

@ Ole..

Pkt 3+4

@ Transitfar

Slangen der ska gå i indsugningsmanifold er i stedet ført i slangestuds på bundkaret!
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
guest

...

#5 Indlæg af guest »

Så burde der jo blive lidt tryk i bundkarret= oliepinden hopper og = olie over det hele? :?
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

Så vidt jeg husker går afgangen fra PCV-ventilen (krumtaphusudluftningens oliecatch-dims... :wink: ) ikke til indsugningsmanifolden, men til luftfilterhuset???

Under alle omstændigheder må der jo være en tilslutning tilovers, og så er det vel ikke så svært at modificere tilbage til det oprindelige setup.
Et godt tip her er en tur til den lokale hugger, og her lure i motorrummet på en tilsvarende bil.

Evt. kan du (med varm motor) jo prøve at rykke en slange fra, således at krumtaphuset udlufter til det fri.
Ændring af tomgang og startvillighed vil vise sig med det samme. Husk at kontrollere tænding og CO.
CO vil ændre sig nedad, så du SKAL kontrollere CO, aka karburatorens tomgangsindstilling.

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#7 Indlæg af s@g »

Systemet er lavet så den suger gennem oliepåfyldningsdæksel og blæser ud gennem Positive Crankshaft Ventilation-ventil ind direkte i indsugningsmanifold. Det er sådan det er vist i to af de tre Haynes jeg har og det er osse der der er en blændet studs. Grunden til jeg ikk har modificeret tilbage er at jeg ikk rigtig ved hvor jeg kan få fat i blindprop/gummihætte til bundkarret(vil nemlig nødig pille dette af)
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

s@g skrev:Systemet er lavet så den suger gennem oliepåfyldningsdæksel og blæser ud gennem Positive Crankshaft Ventilation-ventil ind direkte i indsugningsmanifold. Det er sådan det er vist i to af de tre Haynes jeg har og det er osse der der er en blændet studs. Grunden til jeg ikk har modificeret tilbage er at jeg ikk rigtig ved hvor jeg kan få fat i blindprop/gummihætte til bundkarret(vil nemlig nødig pille dette af)


En stump slange 2 spændebånd, og en bolt/rundjern i passende størrelse.
Så er den studs blændet af, ikke særligt kønt men effektivt :D

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#9 Indlæg af s@g »

Morten VJ skrev:En stump slange 2 spændebånd, og en bolt/rundjern i passende størrelse.
Så er den studs blændet af, ikke særligt kønt men effektivt :D

MVH

Morten


Tak for det :wink: Det er osse sådan blindproppen er lavet i manifolden. Ska bare lige ha fundet de rigtige materialer. Den blændede studs i manifold er nemlig ikk samme størrelse som studs i bundkar.

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål!! Kan motoren ha taget skade :?:
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Jeg kan ikke se at motoren kan have taget skade, grundet denne modefikation.
Det der kan have taget skade er div pakninger-pakdåser, men de er relativt billige, og mere eller mindre besværlige at skifte.
Et blokeret pcv system er meget kendt på gl Volvoer. Man glemmer at skifte filtret under manifolden.
Jeg har adskildt 3 motorer af denne type uden at kunne finde nogen skader der kan relateres til et blokeret pcv system, faktisk har jeg kun fundet almindeligt slid, og ovennævnte utætte pakninger.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar