Powerforum
http://powerforum.dk/

Ekstra olie i støddæmpere
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12382
Side 1 af 2

Forfatter:  Thomas. [ 24 apr 2005, 20:03 ]
Titel:  Ekstra olie i støddæmpere

Er der nogen der ved hvordan dem med den røde Toyota corolla med 2 motorer i, har fået fyldt mere olie i deres støddæmpere?
Er i nemlig i gang med en rallybi der skal ha lidt hårdere dæmpere uden det må koste for meget... :)

Forfatter:  Morten VJ [ 24 apr 2005, 21:11 ]
Titel: 

Olie mængden i dæmperen har ingen indflydelse på hvor hård eller blød dæmperen er, med mindre den mangler olie.
Dæmpnings effekten er helt styret af dæmperens konstruktion, og oliens viskositet.
Og egentlig er det nok det dummeste sted at spare penge når vi taler rally, og alle andre former for race.
Køb nogle billige gasdæmpere hvis vi taler en buget løsning, og skift dem relativt ofte, da de bliver belastet ud over konstruktørens vildeste fantasi.

MVH

Morten

Forfatter:  Thomas. [ 25 apr 2005, 13:36 ]
Titel: 

Men nu kører vi kun i standart klasse og det skal være møg billigt. Til næste år skal vi nemlig til at køre rallysynet... Så det skal kun holde i år.

Forfatter:  Dagooz [ 25 apr 2005, 13:52 ]
Titel: 

Mig bekendt er en støddæmper ikke lige lavet så den er til at skille ad og samle igen og det lyder noget risikabelt. Så dyre er støddæmpere jo umiddelbart heller ikke...

Forfatter:  Thomas. [ 25 apr 2005, 14:58 ]
Titel: 

Nej det ved jeg godt de ikke er. Men det er også kun et forsøg...

Forfatter:  møffe [ 25 apr 2005, 21:34 ]
Titel: 

i "gamle" dage gjorde man det vist ofte... har hørt nogle gamle taunus gutter der hælte en anden olie i deres støddæmpere. mener der skar bunden af med en vinkelsliber, ellers borede de et hul. kan ikke hlt huske det. så hælte de olien ud og hælte motorolie i støddæmperen, og svejste hullet til igen. prøv og lad os høre om resultatet ;)

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 26 apr 2005, 12:29 ]
Titel: 

møffe skrev:
i "gamle" dage gjorde man det vist ofte... har hørt nogle gamle taunus gutter der hælte en anden olie i deres støddæmpere. mener der skar bunden af med en vinkelsliber, ellers borede de et hul. kan ikke hlt huske det. så hælte de olien ud og hælte motorolie i støddæmperen, og svejste hullet til igen. prøv og lad os høre om resultatet ;)


Jeg ved nu ikke om det er en supergod idé at begynde med..
Da jeg arbejdede på et skibsværft, kom jeg til at ramme et hydraulikrør med tiggeren, da jeg skulle til at svejse et besværligt sted nede under motorfundamentet.. Behøver jeg at sige der stod en flot ildstråle ud :shock: :?

Forfatter:  Thomas. [ 28 apr 2005, 15:18 ]
Titel: 

Nej tror ikke det er en god ide at svejse på dem...

Forfatter:  møffe [ 28 apr 2005, 18:19 ]
Titel: 

du behøver jo heller ikke at fuldsvejse den i et hug. hvis man nu bore et hul- og hælder den gamle olie ud og måler hvormeget der er i. og så smider 10/40 i i stedet i samme mængde. og så lukke hullet igen med en svejseklat. og så holde den bil som de skal monteres på langt fra offentelige veje.

Forfatter:  FALFA [ 28 apr 2005, 21:24 ]
Titel: 

Har selv brugt følgende metode på min lættere modificeret
chevrolet 1955.

1. bor hul i støddæmperen 1/6 fra toppen.
2 mm hul (obs olien er ofte under tryk og det sprøjter ud når du bore)

2. tøm for olie mål evt mængde.

3. hæld gearolie eller en anden olie der har den ønskede viskositet bevæg støddæmperen frem og tilbage så olien cirkulere.
sørg for at støddæmperen er skubbet helt sammen før næste pungt.

4. skaf et spændebånd og et stykke gummie 10X10X4mm evt. kølerslange og placer det over hullet med spændebåndet over spæ
nd godt til og monter støddæmperen igen.(tjek at spændebåndet kan være der).

følgende er kun tæstet på almindelige støddæmper altså ikke MCpearson typen.

Virker "fantastiskt" men er selvfølig en lappe løsning .

ps. min chevrolet 1955 her trukket 0,95G lateralt

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/