Powerforum
http://powerforum.dk/

Brændte udstødningsventiler.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12306
Side 1 af 2

Forfatter:  Transitfar [ 17 apr 2005, 15:03 ]
Titel:  Brændte udstødningsventiler.

I denne uge måtte jeg (igen) bedrøve en ung familie med, at bilens urolige tomgang og voldsomme benzintørst (Escort ´97 Zetec 1,8 ) skyldtes en brændt udstødningsventil (eller to).
Hver gang er spørgsmålet: Hvorfor brænder udstødningsventilerne på en moderne 16-v motor med elektronisk indsprøjtning??

Blandingen har været for mager, det kan skyldes dårlig indsprøjtningsventil eller for lavt benzintryk.
Eller ventilen er ikke blevet kølet tilstrækkeligt, hvis de står for stramt eller den hydrauliske løfter af en eller anden grund "dropper" spillerummet.

Well, den tekniske forklaring er folk som regel ligeglade med, de vil bare have en garanti for, at det ikke sker igen!!

Morten VJ skrev:
Så hvis man skifter til en større lmm så vil ecu'en pr automatik tro at den suger mindre luft ind, og dermed tilføre mindre benzin.
En meget pålidelig måde at brænde en ventil eller to på.

Hmm, den havde jeg så ikke tænkt på.
Ikke fordi der er blevet pillet ved den pågældende motor på nogen måde, men vil en fejl i LMM kunne medføre for mager blanding, uden at lambdasonden sørger for at korrigere blandingen??

Nå, kort og godt: Hvad skal man (udover de defekte ventiler.. 8) ) udskifte, for at det ikke sker igen??
Og hvilke kontroller vil I anbefale??

Forfatter:  mh [ 17 apr 2005, 17:06 ]
Titel: 

okay... de må godt nok have været varme for de er jo natrium kølet på en zetec :cry: :cry: så der skal dog en del mere til før de brænder... jeg ville skyde lambda sonden til at være def... eller evt. en revnet slange så den tager falsk luft ind det må jo også give mager blanding.. men ja det kunne være mange ting

Forfatter:  C.Sørensen [ 17 apr 2005, 18:44 ]
Titel: 

jeg har også skiftet uds ventiler på en zetec i denne uge dog med et km tal på +400000 :shock: men i sammenhæng med det snakket jeg med en ford mekaniker jeg tænkte nemlig at det var pga den overtryks ventil som man sætter i topstykkerne når der er problemer med at de ikke kan starte hvis de ikke køre ret meget så læse jeg på hans smøre seddel "han skifter selv olie " alla høyer/ thansen olie 10/40 og den skal jo køre på 5/30 så allerede der er der et problem men ham ford mekanikeren sagde at de brænder ventilerne pga den mangler en stel forbindelse til ecu'en og det medføret at lamda sonden signalet ikke bliver læst rigtig af ecu'en,
kan ikke lige huske klemme nr'et men den er fordi de brænder en stel bane af inde i ecu'en han sagde at det var løsningen på ventil problemerne

Forfatter:  Gæst [ 17 apr 2005, 21:20 ]
Titel: 

forklarringen med lampdasonden lyder ikke gangbar i mine øre. det er samsynligvis kun i tomgang og let dellast den kører closed loop. hvis der er fejl gennem længere tid burde mototstyrringen slå over i nødprogram/limp home..... det tager den ikke skade af! olie skulle helst ikke komme i berøring med ventiler... hverken dyr eller billig. MVH. søren

Forfatter:  s@g [ 20 apr 2005, 21:07 ]
Titel: 

Transitfar skrev:
skyldtes en brændt udstødningsventil


Hvordan kontrollerer man det?? Visuelt eller er der en eller anden test der kan vise det uden man behøves at tage toppen af? Har nemlig mistanke om ovenstående på min bil!

Forfatter:  Transitfar [ 20 apr 2005, 21:33 ]
Titel: 

He-he, de andre gloede også :shock: indtil de lærte fidusen :wink: .

Brug ørerne.....

Ofte drejer motoren lige et par omgange, inden den "tænder", og det er nok til at høre 3/4-dels takten.....

Evt tager du primærledningen (klemme 1) fra din tændspole, og kører så på starteren.
Prøv gerne på et par forskellige biler.
Det er _nemt_ at høre forskel på 4/4 (rask motor) og 3/4 (mangler kompression på en cylinder).
Det er netop ved starteromdrejninger at problemet er tydeligst, ved stigende omdrejninger forsvinder den urolige gang.

Hvis man er i forsøgshumør, kan man evt "erstatte" brændte ventiler ved at afmontere et tændrør, og så prøve ovennævnte.

At 3/4-dels-takten skyldes en (eller 2) brændte udstødningsventiler er kun et skud i tågen, men jeg er ret god til at skyde efter gehør... :wink:

Det bliver først rigtig sjovt den dag, hvor jeg også uden videre fortæller, hvilken cylinder det er galt med!

Forfatter:  Transitfar [ 20 apr 2005, 21:51 ]
Titel: 

Næste trin er at finde den defekte cylinder:
Tag tændledningerne af, en af gangen, og lyt til tomgangen.
Den cylinder, hvor tomgangen ikke ændrer sig, er defekt....

Forfatter:  Transitfar [ 20 apr 2005, 23:11 ]
Titel: 

Til sidst sætter man stemplet i kompressionstop (ikke udstødningstop) på den defekte cylinder.
Så skruer man sin specialfremstillede trykluftadapter i tændrørshullet, og sætter (via en reduktionsventil) ca 4-5 bar trykluft i forbrændingskammeret.
Husk: Bilen i 4´gear + håndbremsen trukket. Hvis stemplet ikke står _nøjagtig_ i top, så tørner motoren ½ omgang.. :shock:

Når så der er lidt tryk i forbrændingskammeret, så lytter man bare efter, hvorhenne luften slipper ud.

Forfatter:  mh [ 21 apr 2005, 09:02 ]
Titel: 

Transitfar skrev:
Det bliver først rigtig sjovt den dag, hvor jeg også uden videre fortæller, hvilken cylinder det er galt med!


ikke uden videre men et øre på en stor skruetrækker den plejer at virke :wink:

Forfatter:  gsi16vdk [ 04 maj 2005, 11:16 ]
Titel: 

har 1.6 zetec samme sygdom.. har nemlig lige rodet med en der gjorde mærkeligt, og skal se på den igen fredag? har haft skiftet en brændt ventil på en mondeo 1.8, men troede kun det var 1.8 der havde de fejl..
på forhånd tak

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/