Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Krumtapudluftning?? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12197 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | s@g [ 05 apr 2005, 23:33 ] |
Titel: | Krumtapudluftning?? |
Krumtapudluftningen på min bil (sierra 2,0 OHC)er lavet forkert. I stedet for at gå i indsugningsmanifold er den ført ned i bundkaret. Har haft bilen et års tid nu og ved ikk hvor længe det har været monteret sådan! Har læst lidt om emnet i Burton Powers katalog og de symptomer de beskriver lider min bil lidt af. Kan motoren ha taget skade af det og hvis såfremt hva ska jeg være opmærksom på?? |
Forfatter: | Ole.. [ 06 apr 2005, 00:22 ] |
Titel: | Re: Krumtapudluftning?? |
s@g skrev: Krumtapudluftningen på min bil (sierra 2,0 OHC)er lavet forkert. I stedet for at gå i indsugningsmanifold er den ført ned i bundkaret. Har haft bilen et års tid nu og ved ikk hvor længe det har været monteret sådan! Har læst lidt om emnet i Burton Powers katalog og de symptomer de beskriver lider min bil lidt af. Kan motoren ha taget skade af det og hvis såfremt hva ska jeg være opmærksom på??
Tror ikke din motor har taget direkte skade af det.. Hvilke symptomer er det du syntes din motor har? |
Forfatter: | Transitfar [ 06 apr 2005, 05:55 ] |
Titel: | Re: Krumtapudluftning?? |
s@g skrev: Krumtapudluftningen på min bil.... ......er den ført ned i bundkaret. ??
Undskyld at jeg har klippet groft i din tekst, men det der må du lige forklare nærmere. VH Lars |
Forfatter: | s@g [ 06 apr 2005, 22:09 ] |
Titel: | |
Citat: Burton Power tech support
Good ‘engine breathing’ is usually associated with efficient intake systems e.g. high flow air filter, a well designed manifold, etc. However, efficient ‘crankcase breathing’ is an equally important function of any engine. Even in a new engine, the combustion pressure will inevitably pass the piston rings into the crankcase. If an engine’s breathing system should become blocked or restricted, the crankcase will pressurise causing any one or more of the following problems: 1) The oil/air mix will force its way out through any other convenient exit e.g. oil seals, dipstick, filler cap, etc. 2) The efficiency of the oil control rings will be reduced creating increased oil consumption. 3) Impurities such as water vapour and acids (by products of combustion) will build up and contaminate the oil causing sludging and increased engine wear. 4) The adverse affect on the air/fuel mixture will result in starting problems and rough idling conditions. 5) As a consequence of the weakened fuel charge, detonation or ‘pinking’ will ensue. To compensate, the ignition will need retarding resulting in further power loss. @ Ole.. Pkt 3+4 @ Transitfar Slangen der ska gå i indsugningsmanifold er i stedet ført i slangestuds på bundkaret! |
Forfatter: | guest [ 07 apr 2005, 16:06 ] |
Titel: | ... |
Så burde der jo blive lidt tryk i bundkarret= oliepinden hopper og = olie over det hele? |
Forfatter: | Transitfar [ 07 apr 2005, 17:23 ] |
Titel: | |
Så vidt jeg husker går afgangen fra PCV-ventilen (krumtaphusudluftningens oliecatch-dims... ) ikke til indsugningsmanifolden, men til luftfilterhuset??? Under alle omstændigheder må der jo være en tilslutning tilovers, og så er det vel ikke så svært at modificere tilbage til det oprindelige setup. Et godt tip her er en tur til den lokale hugger, og her lure i motorrummet på en tilsvarende bil. Evt. kan du (med varm motor) jo prøve at rykke en slange fra, således at krumtaphuset udlufter til det fri. Ændring af tomgang og startvillighed vil vise sig med det samme. Husk at kontrollere tænding og CO. CO vil ændre sig nedad, så du SKAL kontrollere CO, aka karburatorens tomgangsindstilling. VH Lars |
Forfatter: | s@g [ 07 apr 2005, 23:09 ] |
Titel: | |
Systemet er lavet så den suger gennem oliepåfyldningsdæksel og blæser ud gennem Positive Crankshaft Ventilation-ventil ind direkte i indsugningsmanifold. Det er sådan det er vist i to af de tre Haynes jeg har og det er osse der der er en blændet studs. Grunden til jeg ikk har modificeret tilbage er at jeg ikk rigtig ved hvor jeg kan få fat i blindprop/gummihætte til bundkarret(vil nemlig nødig pille dette af) |
Forfatter: | Morten VJ [ 10 apr 2005, 13:18 ] |
Titel: | |
s@g skrev: Systemet er lavet så den suger gennem oliepåfyldningsdæksel og blæser ud gennem Positive Crankshaft Ventilation-ventil ind direkte i indsugningsmanifold. Det er sådan det er vist i to af de tre Haynes jeg har og det er osse der der er en blændet studs. Grunden til jeg ikk har modificeret tilbage er at jeg ikk rigtig ved hvor jeg kan få fat i blindprop/gummihætte til bundkarret(vil nemlig nødig pille dette af)
En stump slange 2 spændebånd, og en bolt/rundjern i passende størrelse. Så er den studs blændet af, ikke særligt kønt men effektivt MVH Morten |
Forfatter: | s@g [ 10 apr 2005, 21:04 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: En stump slange 2 spændebånd, og en bolt/rundjern i passende størrelse.
Så er den studs blændet af, ikke særligt kønt men effektivt MVH Morten Tak for det Det er osse sådan blindproppen er lavet i manifolden. Ska bare lige ha fundet de rigtige materialer. Den blændede studs i manifold er nemlig ikk samme størrelse som studs i bundkar. Men tilbage til det oprindelige spørgsmål!! Kan motoren ha taget skade |
Forfatter: | Morten VJ [ 10 apr 2005, 21:22 ] |
Titel: | |
Jeg kan ikke se at motoren kan have taget skade, grundet denne modefikation. Det der kan have taget skade er div pakninger-pakdåser, men de er relativt billige, og mere eller mindre besværlige at skifte. Et blokeret pcv system er meget kendt på gl Volvoer. Man glemmer at skifte filtret under manifolden. Jeg har adskildt 3 motorer af denne type uden at kunne finde nogen skader der kan relateres til et blokeret pcv system, faktisk har jeg kun fundet almindeligt slid, og ovennævnte utætte pakninger. MVH Morten |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |