Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Dele erfaring med at bore huller i bremseskiver? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=12038 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Alf [ 23 mar 2005, 17:04 ] |
Titel: | Dele erfaring med at bore huller i bremseskiver? |
Hej er der nogen der vil dele noget erfering med at bore huller / fræse riller i bremseskiver? Ville høre om det er nødvendig at Varmebehandle bremseskiverne efter man har boret huller i dem? For at sikkere sig for at de ikke ville springe eller revne. [img]http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16166 Hilsen ALF[/img] |
Forfatter: | ford p7 biturbo [ 23 mar 2005, 17:39 ] |
Titel: | Re: Dele erfaring med at bore huller i bremseskiver? |
Alf skrev: Hej er der nogen der vil dele noget erfering med at bore huller / fræse riller i bremseskiver? Ville høre om det er nødvendig at Varmebehandle bremseskiverne efter man har boret huller i dem? For at sikkere sig for at de ikke ville springe eller revne.
[img]http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16166 Hilsen ALF[/img] Det tror jeg ikke er nødvendigt, men det kommer selvfølgelig an på hvor hårdt du bearbejder dem. de skal måske lige drejes af men kender mange der har lavet det uden problemer. skal nok lige nævnes at det ikke bliver lavet i en søjleboremaskine ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 23 mar 2005, 18:30 ] |
Titel: | |
Jeg ville vende problematikke om. Jubi nu har jeg lige købt nye skiver til dytten meget billigt ![]() men de skal ligne meget dyrere sports skiver fra et anerkendt fabrikat. ![]() Mit simple spørgsmål er har du problemer med varme bremser, så betal for kvaliteten. Hvis ikke hvorfor så bekymre sig. Jeg har set flere hjemmeborede siver med dårligt resultat. Punkt 1 de kommer i ubalance. Og 2 der er stor fare for revnedannelser omkring hullerne. Glem det eller køb de skiver der koster, et hjemmefusket løsning er ikke gangarbar på landevejen spec ikke når det gælder bremser. ![]() MVH Morten |
Forfatter: | mh [ 23 mar 2005, 18:41 ] |
Titel: | |
må her også holde mig til morten for det er et af de steder hvor man ikke skal leje gør det selv bore-shag det vil blive dyre at skulle købe nye calipre nav skiver og klodser på ny fordi de vil revne/flække så det er nok nemmere at du siger hvilken bil du har så kan nogen måske finde nogle billige sports skiver istedet... |
Forfatter: | ALF [ 24 mar 2005, 11:35 ] |
Titel: | |
Det er fordi jeg har lavet mange bremseskiver til en masse venner på den måde! Jeg har selvføgelig lavet dem i en CNC-fræser, da jeg står ved en hele tiden på mit abj. Og derfor ville jeg høre om der var nogen der havde haft problemer med det? www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16166 |
Forfatter: | Pappa the Kid [ 24 mar 2005, 13:46 ] |
Titel: | |
det ser ellers ret stabilt ud det du har lavet! (hvis du har lavet de bramser der er på bilgalleri(link)) Men hvis du har lavet en del af dem er det vel dig der kan fortælle os om der er problemer med det!` ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 24 mar 2005, 19:57 ] |
Titel: | |
Pappa the Kid skrev: det ser ellers ret stabilt ud det du har lavet! (hvis du har lavet de bramser
der er på bilgalleri(link)) Men hvis du har lavet en del af dem er det vel dig der kan fortælle os om der er problemer med det!` ![]() De alvorlige problemer viser sig førs når skiven eksplodere ved en nedbremsning fra over 200 km/t. Og hvor mange er i stand til at reklamere som en engel ![]() Det er næmest den værst tænkelige modefikation jeg kan komme i tanke om. Så medmindre man stiller op til DFB med totalt overdrevent areodynamik, og kun er ude efter looket. så køb den rigtige vare. Du dine venner/ kæreste elle hvem der ellers er i bilen, og de uskyldige der er i projektilets bane hvis skiven eksplodere vil takke dig, ![]() Hvis du investere i de rigtige skiver, og ikke en hjemmeboret variant. Ikke for at jeg er tilfreds med mine bremser, men da div tilsyn ikke tillader en ombygning til større, nøjes jeg med lovlige/godkendte skiver, og noget hårdere bremseklodser. men tilfældige huller eller spor aldrig i liver. MVH Morten |
Forfatter: | ALF [ 26 mar 2005, 19:36 ] |
Titel: | |
Jeg kan ik forstå hvorfor det skal være så stort et problem med de skiver? Da jeg har lavt dem i en god kvalitet, det er jo "brembo bremseskiver". Jeg kan ikke se hvad forskellen er for dem jeg har lavt, til dem man kan købe? Jeg kan ikke forstille mig, at den kvalitet de rigtig skiver er lavt af, er meget anderledes end dem jeg har lavet. |
Forfatter: | Transitfar [ 26 mar 2005, 20:03 ] |
Titel: | |
Hej Alf.... Ja, det er meget flot, det du viser på billederne. Jeg ville sgu være glad, hvis jeg kunne danne sådan noget... ![]() Men desv. er det jo ikke kun udseendet, som afgør kvaliteten. Og mht bremseskiver er det heller ikke nok med mål, tolerencer, kast, finish osv for at opnå "Brembo"-kvalitet. Der _ER_ forskel på materialer, det må du da også have mærket i dit daglige arbejde???? Og ikke blot er der forskel på materialerne (også indenfor støbejern), men der er ISÆR forskel på varmebehandlingen, og dermed på skørheden. Bremseskiver er en kritisk komponent, og jeg ville ikke turde eksperimentere med et ukendt materiale. Måske kunne vi lokke Henrik GM på banen og fortælle lidt mere om materialer, kulstofindhold, materialespændinger, varmebehandling osv??? ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 mar 2005, 21:27 ] |
Titel: | |
Transitfar skrev: Bremseskiver er en kritisk komponent, og jeg ville ikke turde eksperimentere med et ukendt materiale.
Måske kunne vi lokke Henrik GM på banen og fortælle lidt mere om materialer, kulstofindhold, materialespændinger, varmebehandling osv??? ![]() Jo, du kan såmen godt lokke med mig ![]() Rent ud sagt, så mener jeg det er fuldstændigt vanvittigt, og aldeles uforsvarligt at begynde at "fikse" bremseskiver med huller, spor, og hvad man ellers kan finde på, alene for at give "look" af en dyrere komponent. Sælger (producent) skal nok lige huske på at det nok ikke er så fedt at sælge en bremseskive til en der kører galt netop pga bremseskiverne! Der findes et hav af forskellige materialer til at lave bremseskiver af, og tilsvarende med belægningerne. Jeg kunne nok bruge et par minutter på at dissikere bare et par af materialerne, men gider egentligt ikke da jeg finder disse hjemmegjorte "pornoskiver" ret så ubrugelige, og temmeligt uansvarligt. Støbegods til bremseskiver til biler er ganske billigt materiale,(langt de fleste biler!) og ikke særligt stærkt. Til sammenligning er bremseskiver til MC af _langt_ højere kvalitet. Men, den hurtigste og nemmeste måde at danne sig et indtryk af materialets beskaffenhed, er at tage en automatkørner, og "slå" en kørnerprik i alm. jern, en bilskive, og en MC skive, og se forskellen. Prøv dernæst at slibe i samme materiale med en båndpudser, og vurder farven på gnisterne. En erfaren smed kan læse en del oplysninger om materialet ved at se på gnisterne, og ved at vurdere på slibebåndets bid i godset. Men diskussionen er spild af tid. Det er stadigvæk aldeles livsfarligt af fikse sine egne pornobremseskiver. Forestil dig at skiverne i bag udvikler en revne, og skiven eksploderer v. +200kmt....Det vil sikkert resultere i en baghjulsblokade, og hvad er odds for at man slipper godt fra det med god fart i kanen?? IMO absolut ikke værd at forsøge. Så hellere køre +250km/t(ægte) i en 15år gammel toyota, med originale bremser! Ihvertfald mere forsvarligt end skære tilfældige riller med vinkelsliberen, og bore et par huller med håndboremaskinen, hvilket jeg sidestiller med OEM skiver modificeret til "pornolook" i CNC maskiner. Så er det vist sagt så det kan forståes. ![]() |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |