Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
lov og ret (hvad angår tryk) http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=11596 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | grydesvamp [ 18 feb 2005, 18:57 ] |
Titel: | lov og ret (hvad angår tryk) |
well kom lige til at sankke lidt med en ven i dag som IKKE mente det er ulovligt at montere tryk på min bil selvom det hele er fusket sammen. det drejer sig om en lada 1200s med 55hp std. pt har den 75hp men hvis vi tager grundlag i de 55 hp er det så lovligt at ha tryk på hvis jeg altså er under støj grænsen 20% grænsen og emmisions kravene? grunden til at jeg spørger er bare at jeg ikke vil sætte en stor intercooler uden foran på bilen hvis jeg ikke må køre med tryk (den vil jo skrige til panserne "kom og ta' mig!") så hvis nogen der har forstand på paragrafferne lige vil smide et par vise ord så jeg kan sove trygt igen.. mvh rasmus |
Forfatter: | svan [ 18 feb 2005, 22:53 ] |
Titel: | lada med tryk |
Ak ja! så kører møllen igen! Først og fremmest har du allerede overskredet 20% med dine 75 hk, dvs du kan godt få den synet med de 75 hk MEN det kræver at du får foretaget de nødvendige tests på bilen bla støj og emission og dernæst skal du kunne dokumentere at bilen kan holde til den øgede effekt, det kan gøres ved at finde en større model med de 75 hk (laves det?) og der skal du så sikre dig at at bremser og undervogn er identiske. Du skal være opmærksom på at SBI altid ser trykladning med brug af wastegate som en konsekvent overskridning af 20% og derfor er det faktisk umuligt at få det synet medmindre du har fået foretaget disse målinger og det er altså en pebret affære. Den nemmeste måde at få den synet på er at finde en turbo hjemme i bunken uden Wastegate den skal have en størrelse og et trim som giver dig lige under 20% effektforøgelse og derefter kører du ud og får lavet en rullefeltsmåling som du tager med til syn så skulle det kunne lade sig gøre, i synshallen be'r du om at få det skrevet som en servicebemærkning at den er synet med turbo, da det er under 20% kan du ikke få en ny registrerings attest med "turbolader eftermonteret" men en synsrapport med servicebemærkningen burde kunne lukke munden på de fleste betjente og så kunne du jo "komme til" at montere den anden turbo igen og en ordentlig ladeluftkøler. HUSK NU AT DET IKKE ER LOVLIGT MED TURBO HELLER IKKE SELVOM DET ER UNDER 20% FØR SBI HAR GODKENDT DET mvh svan |
Forfatter: | grydesvamp [ 19 feb 2005, 11:17 ] |
Titel: | |
nice med hurtigt svar tak for det, nu kan jeg sove roligt igen. mente også helt bestemt der var noget bøvl med sbi og trykmen nu er problemet jo bare at jeg ikke har en turbo uden wg og den sider jo bygget på turboen hvilket giver nogle problemer! men så må jeg bare pille lortet af når jeg skal til syn.. |
Forfatter: | Nolan [ 20 feb 2005, 17:15 ] |
Titel: | |
Hey svan..... Det der med WG, gælder altså kun for kompressorer - der står udtrykkeligt "kompressor uden wastegate" i fstyrs regler om den sag. Trykladning med turbo falder ALTID under 20% reglen. Mvh Nolan |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 22 feb 2005, 13:19 ] |
Titel: | |
Nolan skrev: Hey svan.....
Det der med WG, gælder altså kun for kompressorer - der står udtrykkeligt "kompressor uden wastegate" i fstyrs regler om den sag. Trykladning med turbo falder ALTID under 20% reglen. Mvh Nolan Hmm.... en kompressor med WG hvordan havde du tænke dig at det skulle virke ? |
Forfatter: | Havneren [ 22 feb 2005, 20:41 ] |
Titel: | |
Jo... WG lukker jo bare udstødningsgassen forbi kompressoren! Hvorfor kunne man ikke forestille sig en trykreguleringsventil på en kompressor som lukker det overskydende luft tilbage til indsugningen? Kunne dette ikke betegnes som en WG - ladetryksstyring? v/h christian |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 22 feb 2005, 21:46 ] |
Titel: | |
hmm... jo det kunne det vel.... men jeg tror jeg ville montere et andet remhjul på min kompressor hvis det sådan at den lavede for meget tryk..... men det andet er nok muligt |
Forfatter: | Nolan [ 23 feb 2005, 12:56 ] |
Titel: | |
Sorry - det var kompressor med WG, men det ændrer ikke på, at turbo ALTID falder for 20% reglen. http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap07.pdf Side 22 (afsnit 7.6) nederste trediedel: Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader, kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver under 20% effektforøgelse ved ændringen. /Nolan[/i] |
Forfatter: | grydesvamp [ 23 feb 2005, 15:50 ] |
Titel: | |
fatter ikke helt det "fagsprog" men betyder det at hvis jeg får udskrift på co2 og rullefeldt's test som viser under 20% flere hp og co2 som også er i orden så kan jeg godt få synet slæden? skal siges bilen er fra 88! |
Forfatter: | lqs [ 23 feb 2005, 16:53 ] |
Titel: | |
NEJ! MVH. søren |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |