Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
rust ud af gammel gammel motor....hvordan? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=11411 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | HenrikGM [ 31 jan 2005, 15:05 ] |
Titel: | rust ud af gammel gammel motor....hvordan? |
Står med en sjov gammel motor. Motoren skal bestemt ikke smides væk, men den er egentligt moden til det. Nogen har efterladt motoren med postevand i kølekappen i gudved hvor lang tid, og i takt med at vandet er forsvundet har rusten gjort nogle gevaldigt indhug i blokken. Rusten skal altså væk. Der er tale om noget rimeligt grumt fedtet slam, der flere steder nærmest har "dannet bro" i kølekanalerne. Jeg kan ikke nå det mekaniskt, men kan lige se det med en lommelygte. Hvordan pokker kommer det ud derfra? Det gør ret så meget modstand mod at blive skyllet ud, så "tungere" grej må i stilling. Forestiller mig at bruge et kemikalie af en art, noget syre eller lign. men hvem ved konkret hvad der æder rust, uden at være livsfarligt at arbejde med? Blokken kunne jo nemt fyldes op med eet eller andet, der kunne stå i ro og mag og arbejde. Men hvad? Nogen gode ideer fra kemikyndige? PS: ingen "Flemming Let" bemærkninger om linolie, osv. |
Forfatter: | mh [ 31 jan 2005, 15:30 ] |
Titel: | |
jeg rensede engang min storebrors mini motor med en tryk pistol med cellulose fortynder det tog alt gammel maling snavs fedt ALT........ husk at gøre det i fri luft ellers koster det hovedpine |
Forfatter: | svan [ 31 jan 2005, 15:37 ] |
Titel: | rust |
Hej Henrik! saltsyre er godt mod rust men hold lige lidt øje for det kan godt nappe lidt materiale. svan |
Forfatter: | 0-100 [ 31 jan 2005, 15:53 ] |
Titel: | |
Hej Henrik I en gammel bog fandt jeg følgende: Hilsen D |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 31 jan 2005, 16:16 ] |
Titel: | |
er det så cautisk soda? |
Forfatter: | Transitfar [ 31 jan 2005, 17:33 ] |
Titel: | |
Prøv at spørge de proffe: Enten en anerkendt cylinderservice, eller en galvaniseringsvirksomhed. Begge steder kan sikkert også give et pristilbud... på en afrensning. Men jyder er jo jyder , mon ikke der er mulighed for en lille bagdørshandel et af disse steder?? http://www.krak.dk/grids/subpages/compa ... Sog&kunde= eller www.dot.dk eller www.hv.dk |
Forfatter: | HenrikGM [ 31 jan 2005, 22:34 ] |
Titel: | |
Jo, fint med at få den dyppet hos DOT, men jeg har jo nogle boringer jeg helst skulle bevare min overflade på, ellers kan det være bedøvende ligegyldigt. Een siger saltsyre, en anden siger caustisk soda...... Kan ikke forstå at begge skulle være egnede til at tage rust med, da de jo omtrent er modsætninger(omtrent.), men det kan da testes i nemhed, lidt af gangen. Men det var nemt at få DOT til at kyle den i den 60grader varme syre. Det ville kun tage nogle få minutter, så var blokken fin som ny, men desværre uden overflade i boringerne, osv. |
Forfatter: | mh [ 31 jan 2005, 22:40 ] |
Titel: | |
så må den bores op hvorfor er den så speciel affektions værdi eller hvad?? |
Forfatter: | Nolan [ 31 jan 2005, 22:54 ] |
Titel: | |
Altså, som udgangspunkt skal der syre til at tage kalk og base til at tage fedt. Jeg ville nok være lidt forsigtig med bare at dumpe den i saltsyre - prøv at gå lidt roligere til værks. Syre gør jo grimme ting ved jern. Start med Limelite WC-rens og gå til noget stærkere, hvis det ikke virker. Hvad med Jacob Holm's multimiddel ? Mvh Nolan |
Forfatter: | HenrikGM [ 01 feb 2005, 00:20 ] |
Titel: | |
tinasmartin skrev: så må den bores op
hvorfor er den så speciel affektions værdi eller hvad?? Motor fra veteranbil., derfor kan man ikke lige gøre en farlig masse med opboring, osv osv. Feks kan det ikke længere lade sig gøre at købe toppakningen til den.... |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |