justering af bagbremse ventil på ford escort mk. 4

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

justering af bagbremse ventil på ford escort mk. 4

#1 Indlæg af mikRST »

Hej

Min bil blev kasseret til syn pga. at den bremsede skævt på baghjulene. Er der nogen special måde de ventiler skal stå på eller skal man bare prøve sig frem. jeg har været ved at justere på dem men nu er det helt galt med bagbremserne.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#2 Indlæg af Transitfar »

"naturligvis" er der en fabriksindstilling for ventilerne, men den kræver jo, at du køber 2 nye ventiler, siden at de gamle ventiler åbenbart regulerer anderledes end da de var nye.
Eller har der blot været skilt lidt ad omkring ventilerne..... :? ??? og man glemte at markere indstillingen :wink: ???

Men det billigste er selv at stille dem, så bilen ikke overbremser... :shock:
Det kræver nogle forsøg og nogle prøveture, men der er ingen genvej.
Men kort og godt er den ene ventil nok stået af, så prøv at stille begge ventiler først i den ene yderstilling (med tilhørende prøvetur) og dernæst i den anden yderstilling (prøvetur igen) og til sidst et sted i midten....(ja, prøvetur igen...)
Uanset hvordan, skal bagenden bremse lige, når ventilerne står ens.
Mht til prøveturene er det en god ide at finde et bremsested, hvor det går stejlt (og ligeud) nedad, husk at der ikke må være biler bagved dig :twisted: .
Venlig hilsen Lars.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#3 Indlæg af mikRST »

hej.

jeg har været ved ford og høre hvad de skal have for nye ventiler det er 1375 + moms stk. Så det vil jeg godt undgå det er sku for dyrt. jeg skal på bremse felt med den på torsdag. så må jeg jo til at rode med det det er noget nemmere når man kan justere på dem og så prøve dem på bremsefelt.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#4 Indlæg af Transitfar »

Det er jo netop det, som du skal være MEGET forsigtig med....

ALB-ventilerne virker jo netop, når bilen"dykker" med forenden, derfor SKAL der vejprøve til!!
Med bremsefeltet kan du "kun" få bilen til at bremse ens på højre og venstre baghjul, men du får jo IKKE målt bagakslens bremsekraft i forhold til den vægt, som ligger på bagakslen i bremseøjeblikket ude på landevejen.
Og hvis bilen overbremser til syn, så vil de gerne se dig igen.... :? .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
mikRST
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 27 jul 2003, 19:00
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

#5 Indlæg af mikRST »

Den blev kasseret på at den bremsede skævt på baghjulene. Så det vil jeg justere på bremsefelt så den beremser lige. Det ved at den over bremser det kan jeg godt se at det vil ikke løkkes så godt på bremse felt hehe. Tak for hjælpen
Besvar