Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 12:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det er kun min egen erfaring jeg taler om her.
Og den stammer fra en ombygning nemlig min egen volvo, som har kørt med systemet i 10 måneder, og ca 8000 km.
Punkt 1 print manualen ud og læs den min 3 gange, læg din plan og læs manualen 3 gange mere.
Punkt 2 Når man syntes man har fået et indblik i benzinsiden, og gerne vil have tændingen med.
Så læs manualen til det tilhørende tændings system MSns er nok det mest veldokumenterede.
Uden at være særligt fyldestgørende.
Selv som udlært, og virkende automekanikker har indlærings kurven været stejl.
Men det var mest min egen skyld, da jeg mente at vide hvordan sensorene / givere virkede, men ingen forstand har på elektronikken der styrer dem.
Dette har givet mange interessante fejlsøgninger, der har strakt sig over flere uger, og måneder.
Den værste var en dårlig stel på printet der tog 8 måneder at få løst, men kun med hjælp udefra.
Div. forum er uundværlige da der som regel er en der gerne vil give et svar.
MEN LAD VÆRE MED AT STILLE ET SPØRGSMÅL DER KAM BESVARES VED ET KIG I MANUALEN, BE OM EN UDDYBNING AF SVARET I MANUALEN, SÅ FØLER DE DER GIVER SVARENDE IKKE AT DE SPILDER EN MASSE TID PÅ NOGET SOM MAN HAR KUNNET LÆSE SIG TIL.
At montere et MS er ikke oversvært. Det er som alle andre systemer,
det man falder på er at få motoren til at kører, og kører ordentlig.
Det er lidt som at købe et sæt doppelte weber kaburatorer, og ikke få dem dyset ordentlig ind.

Det kan være at man kan finde en der kan montere, og kører det groft ind for en rimelig sum penge.
Men hvad så bagefter,, hvis der er noget der driller. Så står man der med et styresystem man ikke forstår, og skal til at finde en der forstår det. Hvilket kan komme til at koste penge.

Det er ikke ment som en afskækkende artikkel om MS, da jeg syntes at det er et billigt system med en masse funktioner der virker, men man får ikke en skræddersyet løsning, man bliver nød til at tænke selv.
Men det gælder de fleste eftermonterede systemer som man kan montere selv.

MVH

En meget tilfreds MS bruger.

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Syntes også det er billigt og godt.Men som du også skriver er det ikke noget man bare lige gør.Har ikke læst alle de andre indlæg.Men en ting jeg syntes er dårligt og farligt er at når man ændre tændingskurve imens man kører,skal man slukke og starte bilen igen.Ellers ændre den ikke rigtig.Det gør den både med edis og strømfordeler på en toyota.
Vi kører også med en ekstra blandingsmåler når vi justere.Den der sidder i ms er for langsom.Det syntes vi,derfor kan det godt ske at andre syntes det er ok.
MVH Finn.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det med tændingen har jeg ikke oplevet, da jeg altid har justeret den offline.
Langsom blandings måler? Måske i ms, for at give nogle mere stabile værdier, der kan aflæses. Men ikke I msllv da der reagere den meget hurtigt ganske få milisekunder, så vidt jeg husker.
Det med tændingen skal afprøves med en tændings pistol.

Morten

Titel:
Moderator

Jeg har godt hørt det fra Turbomotor, men jeg kan ikke genskabe samme scenarie på scopet bare sådan lige. Præcist hvad det er der sker tør jeg ikke lige sige. Men jeg graver lidt i sagen.

Hver gang jeg ændrer vinklen, så skrider den pænt med på scopet, så jeg skal ikke kunne sige hvad problemet er. DJeg mindes hellerikke at ha hørt om det, eller læst om det på MSEFI.com

Den nævnte blandingsmåler i MT er med vilje lavet langsom.
Finn; husk på hvad der er for en sensor i tager signalet fra. Jeg ved godt at Turbomotor kører ind efter de 10 lysdioder en LM3914 kan trække, men det kan ikke afgøre om blandingsforholdet er 1:13,5, eller 1:11,5.

O2 grafen i Megatune er dæmpet, så der er tale om en mere midlet måling, og derfor reagerer den mere "sløvt". Det er spil for galleriet at have noget der reagerer vildt hurtigt med en NB sensor, især når vi er langt ude over dens arbejdsområde. Som fingerpeg er det et glimrende instrument, men jeg vil ikke give dig ret i at megatunes O2 graf er ubrugelig. Bliver det et reelt problem er det nok nærmere NB sensoren der er ubrugelig til formålet. Det vil altid være det svageste led der bestemmer resultatet, og en NB O2 sensor hører vist i denne kategori.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senest rettet af HenrikGM 10 okt 2004, 16:08, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

Vi kunne se på bankekontrol at det ikke reagerede som vi skrev i tabel.Men fandt ud af at man bare lige skulle slukke og starte bilen.Vi justere da imens vi kører.Turbomotor har lavet en bankekontrol der tænder lysdiode hvis den banker,før vi selv kunne høre det.Hehe men det er nu i MS.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Syntes også det er billigt og godt.Men som du også skriver er det ikke noget man bare lige gør.Har ikke læst alle de andre indlæg.Men en ting jeg syntes er dårligt og farligt er at når man ændre tændingskurve imens man kører,skal man slukke og starte bilen igen.Ellers ændre den ikke rigtig.Det gør den både med edis og strømfordeler på en toyota.
Vi kører også med en ekstra blandingsmåler når vi justere.Den der sidder i ms er for langsom.Det syntes vi,derfor kan det godt ske at andre syntes det er ok.
MVH Finn.
Jeg er gået helt glip af de sidste indlæg pga en mærkeli outlook.
Men m.ht. tændings justering realtime har heg kke oplevet nogel problemer når bilen står stille uden belastning, et andet er under belastning, men jg har ikke fundet nogen frivvilg dr vil sidde i motorrummet under kørsel. Men det kan ikke give nogle ændringer.
Langsomt reagerende blandingsmåler, sæt igniionsteps ned til 1, hvilker er uden betydnig vis man bruer en NB sensor da alt udover lamda 1 er ret gæt.
MS virker mn som de siger lort ind lt ud, og det gælder alle styrings systeme

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time