HenrikGM skrev:
Ok, du tabte din tidligere bolt, men hvorfor? Havde det noget med bolten at gøre, eller var det mishandling af de oprindelige bolte?
Tabte og tabte... En bolt gav op og rev en del stumper med sig på vej ud gennem blokken.
De var samlet og spændt som foreskrevet men de holder ikke til 7000-8000+ RPM over længere tid.
HenrikGM skrev:
Du vil ikke længere bruge de std bolte som producenten foreskriver; fint nok, og du har en ide om hvad dine std bolte er for noget.
Gør følgende:
Køb std 10.9 bolte til din samling, eller hvis du vil være sikker; 12.9. Begge er væsentligt over dine std bolte iflg dine egne opgivelser, så begge er en upgrade. Husk møtrikken her!
Køb generelt ikke stærkere bolte end du skal bruge. Overvej om du kan få dem med fingeving, tænk på smøring og momenttilspænding med det aktuelle gevind/kvalitet du vælger.
OK, det vil jeg undersøge nærmere. De gamle er med fingevind (0,75 så vidt jeg husker) - Spørgsmålet er om det kan skaffes i løskøb?
HenrikGM skrev:
Husk at få tjekket at øjet i plejlstangen stadigt er rundt efter du har spændt det op med en betydelig større kraft end oem...
Mange ting at huske hvis det skal være bedre end oem...
Har heller aldrig regnet med det skulle være nemt (Så havde jeg nok skiftet til en mere gængs bil for mange år siden).
Mht. evt. ovalitet så ved jeg ikke hvor meget materialet kan give sig. Det er trods alt en pæn klump stål der spændes men det skal selvf. tjekkes.
Mht. tilspændingsmoment er det så noget man kan regne sig frem til med udgangs punkt i de originale boltes dimensioner hold op mod de nye?
_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...