Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Er der mere end en slags 1050 motor? .. for det er til sådan en ikk'? Har minimalt styr Fiats motorfamilier, selv om jeg engang var ejer af en Seat licens bygget 127'er, årgang 1973. :wink:

....For dem her da 160.000psi bolte på lager til Fiat plejlstænger:
www.scuderiatopolino.com/English%20Part ... 20site.htm (rul et stykke ned på siden)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Stevns
Kender den godt :-)
Men de bolte han har er kun til de motorer der er baseret på den gamle motor i stil med 903ccm'eren og deres plejlestænger er ikke samlet på samme måde som i min motor - æv
Min er med gennemgående bolte og en møtrik i bunden, de andre er med gevind i plejlestangen så bolten skrues i nede fra.

Titel:
Moderator

Brisse skrev:
Det var en standard højstryke bolt fra fiat, dog med en lidt speciel udformning af hovedet, syrken ligger omkring 90-100.000 PSI mod ARP'ens 200.000.
En hver anden højstyrkebolt kan sikkert gøre det, ARP var bare dem jeg umiddelbart kunne finde mest info omkring.

Ok, du tabte din tidligere bolt, men hvorfor? Havde det noget med bolten at gøre, eller var det mishandling af de oprindelige bolte?

Du vil ikke længere bruge de std bolte som producenten foreskriver; fint nok, og du har en ide om hvad dine std bolte er for noget.

Gør følgende:
Køb std 10.9 bolte til din samling, eller hvis du vil være sikker; 12.9. Begge er væsentligt over dine std bolte iflg dine egne opgivelser, så begge er en upgrade. Husk møtrikken her!

Køb generelt ikke stærkere bolte end du skal bruge. Overvej om du kan få dem med fingeving, tænk på smøring og momenttilspænding med det aktuelle gevind/kvalitet du vælger.

Husk at få tjekket at øjet i plejlstangen stadigt er rundt efter du har spændt det op med en betydelig større kraft end oem...

Mange ting at huske hvis det skal være bedre end oem...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Ok, du tabte din tidligere bolt, men hvorfor? Havde det noget med bolten at gøre, eller var det mishandling af de oprindelige bolte?

Tabte og tabte... En bolt gav op og rev en del stumper med sig på vej ud gennem blokken.
De var samlet og spændt som foreskrevet men de holder ikke til 7000-8000+ RPM over længere tid.

HenrikGM skrev:
Du vil ikke længere bruge de std bolte som producenten foreskriver; fint nok, og du har en ide om hvad dine std bolte er for noget.

Gør følgende:
Køb std 10.9 bolte til din samling, eller hvis du vil være sikker; 12.9. Begge er væsentligt over dine std bolte iflg dine egne opgivelser, så begge er en upgrade. Husk møtrikken her!

Køb generelt ikke stærkere bolte end du skal bruge. Overvej om du kan få dem med fingeving, tænk på smøring og momenttilspænding med det aktuelle gevind/kvalitet du vælger.

OK, det vil jeg undersøge nærmere. De gamle er med fingevind (0,75 så vidt jeg husker) - Spørgsmålet er om det kan skaffes i løskøb?

HenrikGM skrev:
Husk at få tjekket at øjet i plejlstangen stadigt er rundt efter du har spændt det op med en betydelig større kraft end oem...

Mange ting at huske hvis det skal være bedre end oem...

Har heller aldrig regnet med det skulle være nemt (Så havde jeg nok skiftet til en mere gængs bil for mange år siden).
Mht. evt. ovalitet så ved jeg ikke hvor meget materialet kan give sig. Det er trods alt en pæn klump stål der spændes men det skal selvf. tjekkes.

Mht. tilspændingsmoment er det så noget man kan regne sig frem til med udgangs punkt i de originale boltes dimensioner hold op mod de nye?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Hvad gør andre der tuner på de motorer? Google kan da finde +130Hk/9500omdr. redline 1050'ere i 127. Jeg ville nok ikke turde begynde med noget hjemmeopfundet/utestet omkring plejlstængerne på en motor der virkeligt skal have klø. Det kan hurtigt blive en dyr og kedelig fornøjelse.

I sidste ende er der jo en stribe firmaer der lever af at lave "bulletproof" plejstænger efter opgave. Kunne tænkes det i det lange løb alligevel er den biligste løsning og den der giver mest ro i sjælen. Muligtvis kunne det tænkes der nogen af dem der på forespørgsel har en bolt løsning til dine original plejstænger, selv om det ikke lige er på listen i ARP-kataloget. Det er svært at køre hurtigt hvis man konstant sidder og holder lidt igen fordi man i baghovedet frygter et nyt BOOM under hjælmen. :)

"If you are in control, you driving to slow" ...eller noget i den stil, er et citat fra en kendt racedriver. :rock:

Titel:
Mester Medlem

Westmus skrev:
Hvad gør andre der tuner på de motorer? Google kan da finde +130Hk/9500omdr. redline 1050'ere i 127. Jeg ville nok ikke turde begynde med noget hjemmeopfundet/utestet omkring plejlstængerne på en motor der virkeligt skal have klø. Det kan hurtigt blive en dyr og kedelig fornøjelse.

Spørgsmålet er om det er 1050'eren fra A112'eren - det er en ganske anden motor. Hvis du har nogle link vil jeg gerne se dem. Kunne være man få nogle triks fra dem.

Westmus skrev:
I sidste ende er der jo en stribe firmaer der lever af at lave "bulletproof" plejstænger efter opgave. Kunne tænkes det i det lange løb alligevel er den biligste løsning og den der giver mest ro i sjælen. Muligtvis kunne det tænkes der nogen af dem der på forespørgsel har en bolt løsning til dine original plejstænger, selv om det ikke lige er på listen i ARP-kataloget. Det er svært at køre hurtigt hvis man konstant sidder og holder lidt igen fordi man i baghovedet frygter et nyt BOOM under hjælmen. :)

Nyt boom gider vi ikke igen :-) Rigtig træls at udgå på første træningsgennemkørsel :damn:

Jeg overvejer at få lavet et sæt hos http://www.rrconnectingrods.com/
Så må de originale holde de første par løb - kan jo starte med at sætte omdrejningsbegrænseren lidt lavere ind til vidre :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time