Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 20:11 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mange er vældigt glade for tanken om at man lige kan regne det ud, fordi en 8liters motor pumper jo det dobbelte af en 4liters(knapt en rigtig sandhed).

Det kan man sgu forholde sig til, ikke? :-)

Prøv istedet at kigge lidt på effekten motoren yder.

En 8liters diesel traktor laver typiskt ikke nær den effekt en 4liters bensinmotor laver, og det er i langt højere grad effekten der er interessant her. Glem således hvor stort slagvolumen de to motorer har, og regn mere på dieselmotorens ydelse, og bensinmotorens ydelse.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 20:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Mange er vældigt glade for tanken om at man lige kan regne det ud, fordi en 8liters motor pumper jo det dobbelte af en 4liters(knapt en rigtig sandhed).

Det kan man sgu forholde sig til, ikke? :-)

Prøv istedet at kigge lidt på effekten motoren yder.

En 8liters diesel traktor laver typiskt ikke nær den effekt en 4liters bensinmotor laver, og det er i langt højere grad effekten der er interessant her. Glem således hvor stort slagvolumen de to motorer har, og regn mere på dieselmotorens ydelse, og bensinmotorens ydelse.


8 Liter diesel i en traktor, 250-300 hk. 4 liter benzin i en person bil. 450-550 heste..., tjaa det er næsten dobbelt op... Men har det ikke noget at gøre med slagvolumen?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 21:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
En motor er definitionsmæssigt en "varmluftsmaskine". Hele funktionen beror på evnen til at varme luft op, det udvider sig, og det omsætter man til rotation+moment.

Den mængde udstødningsgas der udvikles i to bensinmotorer der yder næsten det samme er næsten ens. Tilsvarende for diesel.

En 100hk dieselmotor og en 100hk bensinmotor giver ikke pr definition den samme mængde luft, meen det er ikke helt galt. Vi har her de meget generelle briller på, reelt ER der forskel, men så bliver det langhåret at forklare, og det skal jeg forskåne dig for.

Dieselmotorer kører ofte med højere tryk end man ønsker på bensinmotorer. Det gør at turboladerne ikke er lavet helt ens.

Kendte turbofirmaer køber så en turbineside og en kompressorside der matcher det de nu vil frem til, ofte dele der ligner dieseldele til forveksling!, og samler disse til een turbo. Typiskt sætter man en større kompressorside på. Vupti har man så en raceturbo.
Lidt firkantet fortalt, men ikke helt ved siden af.

At det tilfældigvist "passer" med slagvolumen x2 er således ikke et tegn på at slagvolumen bestemmer dette, men mere et tegn på at disse dieselmotorer typiskt er lavet langsomtgående,stort volumen og rent slagvolumen/produceret HK ikke er lavet efter en høj effekt.

Formelen virker kun på "gamle" dieselmotorer. Nye som feks pug HDI kan ikke sammenlignes, men prøv så at bruge effekten istedet, så går det bedre.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 22:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2003, 18:15
Indlæg: 379
Geografisk sted: Randers
min chef´s fætter har en volvo i 200serie orginal turbo bil med en turbo fra en fh 12 volvo lastbil :lol: :lol: når den går i tomgang så står turboen
stille hvis han skyder den af fra stille stand så sker der intet i 1 2 men til aller sidst i 3 kommer der gang i den og så ender det hele i hjulspind det ser mega sjovt ud men er bestem ikke brugbart

_________________
4X4 POWER
THIS ONE IS THE BEST
FUCK THE REST
NISSAN PATROL 3.3 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2006, 00:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
når nu vi snakker om effekt diesel/benzin så er en god del af grunden til at formlen 1:2 kan bruges tilnærmet på effekten også at en diesel kører med luft overskud og det er der ingen benzinere der vil-kan godt ske der er andre der har sagt noget lignende men så har jeg misforstået.

angående den lastbil der ladede godt 4bar så tror jeg også det er absolut.

Men så er det jo at jeg tvivler på at en standart maskine bruger kompressor mappet fuldt ud. -så hvis der er lidt mere at give af og man stadig kan klemme den 1,5 -2bar over -så kan den bruge noget olie

hx 40 erens map går lige op på knapt 4 absolut men det er ikke noget problem at lade 5,5 absolut.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2006, 05:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 119
uno skrev:
hx 40 erens map går lige op på knapt 4 absolut men det er ikke noget problem at lade 5,5 absolut.



Har du et map på en Hx40 ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jul 2006, 17:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Postal DK skrev:
uno skrev:
hx 40 erens map går lige op på knapt 4 absolut men det er ikke noget problem at lade 5,5 absolut.



Har du et map på en Hx40 ?

nej ikke længre men der har været et link til et herinde men der er ikke noget i den anden ende mere.
-Så det er efter hukommelse, men jeg er temmeligt sikker på det er der max tryk ligger i mappet

Ærgeligt de ikke er så nemme at finde på nettet som garrett`s


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 70 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team