Morten VJ skrev:
Er det altid nemmere at redde en baghjulsudskidning end en baghjulsudskridning
Måske når man bevidst provokere en baghjuls udskridning, men ellers ikke.
En forhjuls udskridning reddes nemmest ved speeder slip, Hvorved vægten flyttes til forhjulene og bagenden bliver lettere, og dermed har nemmere ved at slippe grebet, Hvis vi kommer alt forstærkt, så bevirker det en overstyring, der kan forsøges reddet med rattet.
Det er nok de færreste mennesker der ønsker en bil med permanent indbygget overstyring, da sikkerhedsmarginen er væsentlig mindre på såddan en.
Men self. kan man ikke overbevise en der tror han har reaktions evner som en F1 køre efter en 8 timers arbejds dag, han bliver nok først overbevist nå der skal foretages en undvigemanøvre med 80 km/t.
1-2 mm gør som sagt ikke den store forskel, men 3 og op giver en meget stor forskel.
I normal trafik vil understyring, virke som at bilen ikke følger dine ønsker.
Og overstyring som at bilen Har overtaget styringen.
På en lukket bane, har man overskuddet til at kompencere for bilens nykker.
Hvilket man ikke altid har til dagligt.
Så derfor altid de bedste dæk bag.
MVH
Morten
Det kan faktisk ikke foreklares bedre! Rigtig gode pointer du kommer med her Morten!
Jeg var faktisk selv i rigtig rigtig lang tid, tilhænger af de bedste dæk bagpå - lige indtil jeg en dag havnede i en situation hvor bagenden kom sejlende forbi fronten. Det var knap så sjovt skulle jeg lige hilse og sige.
Når først ens bagende er helt deroppe kan man lige så godt slippe rattet, for det er umuligt at redde igen.
Og med hensyn til speederslip som et godt redskab til at redde en forhlulsudskridning, kan jeg da lige i den forbindelse også nævne en metode som er lige så simpel og lige så effektiv.
Nemlig udkobling!
Hvormange har ikke prøvet her i disse vintermåndeder at forhjulene i sving meget gerne vil ligeud?!
Prøv så at koble ud, og man er lige pludselig på rettte spor igen. Det bruger jeg faktisk altid, og faktisk bruger jeg aldrig speederløft.
Men ovenstående teori omkring forhjul/baghjul, (som også passer i prakis), er jo ikke et lovkrav men blot vejledende. Så er man tilhænger af at have de bedste dæk på sine baghjul, så er det det man gør. Bare man så også er klar de eventuelle konsekvenser det kan have!