Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 11:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
lqs skrev:
sandsynligvis ingen ting... min lejer bruger den... hun er forresten BLONDINE! MVH. søren

Hvad gør hun så, når vinduet står HELT åbent, radiatoren heller ikke kan skrues mere, og hun stadig ikke er tilfreds med temperaturen???
Bruger den femte hjernecelle, og går til sin udlejer??? :wink:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Jeg tror vores gæst har misforstået noget omkring den her lovgivning... Det han siger er nemlig at hvis man monterer en kompressor på en bil så kan de ikke kræve dokumentation for gasserne fordi det ikke er en konstruktiv ændring (og så er årgangen på bilen nemlig ligegyldig). Alle de her dokumentationer munder nemlig ud i om der er foretaget en konstruktiv ændring. Normalt anses ALT hvad der ikke er originalt som konstrugtiv ændring... Hvis man har færdselsstyrelsens defination på en konstruktiv ændring og hvis der står i denne at kompressor samt indsprøjtning montering IKKE anses for at være konstruktiv ændring så ville jeg MEGET gerne se det! Yderst interressant papir!

Bland nu ikke WG og BOV sammen. De har overhovedet ikke samme funktion og opgave på en motor. BOV er ikke nævnt i nogen lovtekst og er der med FULDT lovlig. At man så kan bygge en bov om så den i sagens natur kan bestemme ladetrykket er sagen komplet uvedkommende. Man ville også bare kunne sætte et mindre hjul på kompressoren og hvor er vi så henne?

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Nej nej og atter nej.

Tror ikke helt i forstår mig...

F.eks er det ikke konstruktiv ændring at montere kæmpe dobbel karburatorer på en bil der er født med indsprøjtning. MEN hvis bilen efterfølgene ikke kan overholde de givne krav til forurening må man pille lortet af igen! Det er sgu almen viden..

Det jeg prøver at sige er at jeg har fået et brev fra Statens Bilinspektions tekniske afdeling hvori der står at kompressorladning IKKE anses som en konstruktiv ændring såfremt der IKKE er monteret en Wastegate. Dog skulle jeg være opmærksom på at forureningsnieauet for min bil stadig er overholdt og at bremserne passer til ombygningen. OG hvis det er en bil fra efter 1984 gælder 20% reglen i denne henseende naturligvis.

Ud over det fik jeg også at vide at ALT trykladning ikke ses som overskridelse af 20% reglen, da kompressorladning uden brug af wastegate ikke går under denne kategori.

Men som sagt det er noget jeg har tænkt mig at afprøve i praksis her i løbet af foråret. Og jeg tager brevet med til synshallen i tilfælde af at de stiller sig på bagben.

mvh
Rubse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Ja, godt så.....

Dvs. intet nyt under solen:

Citat:
Dog skulle jeg være opmærksom på at forureningsnieauet for min bil stadig er overholdt og at bremserne passer til ombygningen. OG hvis det er en bil fra efter 1984 gælder 20% reglen i denne henseende naturligvis.

Det er jo almindeligt kendt, at der til biler fra før '84 ikke stilles krav om forureningstest. Det gør der derimod for biler efter dette år, hvorfor trykladning (uanset om det er kompressor eller turbo) er umulig eller ihvertfald MEGET dyrt at få synet og godkendt.
Ydermere stilles der krav om dokumentation af bilens egnethed til den givne effektforøgelse, såfremt denne ligger over de 20% (eller er opnået vha. turbo eller kompressor med WG).

Jeg tror du tolker det stykke papir du har modtaget en smule for optimistisk - de har ikke lovet dig noget, der ikke står i f-styr reglerne.

Men held og lykke med projektet alligevel - tror bare du må sande at en sådan trykladet bil skal "ombygges" til syn.

/Nolan

Titel:
Medlem

"Bland nu ikke WG og BOV sammen. De har overhovedet ikke samme funktion og opgave på en motor"

Da man startede med trykladning på en benzinmotor,var det faktisk en BOV som styrede trykket,der var ikke nogen WG,man havde en BOV til at sidde på tryksiden,men ikke med vakum på ,også en fjeder der bestemte trykket,
Altså den lukkede trykket ud,når det kom til det forud indstillede tryk på fjederen,
Det bliver stadig brugt på racere for at være sikke på at man ikke smadere motoren,hvis den fek.s kommer over 2,5bar,så lukker den det overskydende tryk ud i det fri.

Titel:
Moderator

al den ballade stammer kun fra en definition på hvad en BOV er.

Normalt (present day) er en BOV en vacuumstyret ventil, men i tidernes morgen refererede en BOV til en simpel overtryksventil. Egentligt identisk med nutidens BOV, men uden vacuumtilslutningen og i race sammenhæng med et fast justeret og kalibreret åbningstryk. Næsten altid dikteret at et reglement, feks i CART serien.

Så man skal passe morderligt på med hvad man monterer, og især hvordan det er monteret. Der er intet defineret i FS, hverken hvordan en WG eller for den sags skyld nogen anden ventil skal virke før det går.
Har feks en BOV en tilpas justeret fjeder, og en kontraventil i vacuumtilslutningen så kan den have samme funktion som en WG. Spørgsmålet er så hvorvidt SBI vil acceptere en BOV på en kompressorbil eller ej. Den er ganske rigtigt ikke nævnt nogen steder, men de definerer hellerikke hvad en WG egentligt er på en kompressor. Sat på en spids kan sprængblik, eller den overtryksventil du(skassa) nævner for sikkerheds skyld måske defineres som en WG af en emsig synsmand.

Den eneste måde man kan undgå den problematik er ganske enkelt helt at undlade et ventilarrangement.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nolan skrev:
Ja, godt så.....

Dvs. intet nyt under solen:
/Nolan

Nej faktisk ikke, men det der irriterede mig OG det som gjorde jeg tog kontakt til dem var at når jeg spurgte om det var muligt fik jeg alle mulige underlige svar. Især den med nej nej det kan du ikke for du kan ikke syne din bil med kompressor eller turbo uden at have en emmisionstest med. :shock:

Nå okay...

Nu ved jeg det så og jeg ved hvordan den fra SBI og FS skal tolkes. JEG tolker den nu korrekt. Det var bare det jeg ville frem til, den korrekte fortolkning, så folk ikke længere skulle spises af med "noget man har hørt" eller "sådan forstår jeg det". :wink:

Problemet med tuning og trykladning på biler nyere end fra 1984 er stadig det samme, medmindre naturligvis du stadig med eks en kompressor u wg kan holde dig indenfor CO værdierne når du bliver målt! Men der skal jo som bekendt ikke meget til på nyere biler. Dog vil jeg sige at nogle biler faktisk stadig har gode chancer for at ryge igennem nåleøjet selvom de er fra efter 84. Dog skal de bare lige regne med 20% reglen..!

Så dette indlæg er faktisk mere eller mindre til dem der tuner gamle biler "youngtimers" fra før 84!

:D men jeg håber da noget af det kan bruges alligevel :wink:

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordvestsjælland
Jeg kan ikke følge med så jeg skal lige have bekræftet:

Rubse-> Du har et papir hvor der står at kompressor-tuning ikke anses for konstruktiv ændring?

Og det betyder så at man så kan montere kompressor på sin bil og EFTER 1984, må det jo være, eller?

Eller er det noget med at hvis den overskrider 20%-reglen, så skal der dokumenteres for at bremser kan holde og så er den potte ude hvis bare den overholder co'en?

Titel:
Mester Medlem

skassa skrev:
"Bland nu ikke WG og BOV sammen. De har overhovedet ikke samme funktion og opgave på en motor"

Da man startede med trykladning på en benzinmotor,var det faktisk en BOV som styrede trykket,der var ikke nogen WG,man havde en BOV til at sidde på tryksiden,men ikke med vakum på ,også en fjeder der bestemte trykket,
Altså den lukkede trykket ud,når det kom til det forud indstillede tryk på fjederen,
Det bliver stadig brugt på racere for at være sikke på at man ikke smadere motoren,hvis den fek.s kommer over 2,5bar,så lukker den det overskydende tryk ud i det fri.

Det er meget muligt det var sådan dengang... Men jeg syntes der er MEGET forkert lige frem SELV at ulovlig gøre noget som i sagens natur ikke er spor ulovligt. Har en BOV sin vacumtilslutning er den en BOV og har funktion af en BOV... Og der med fuldt lovlig. AT man så kan tage slangen af den og den ændrer sin virkemåde er sagen og loven komplet uvedkommende! Det er jo heller ikke ulovligt at have en hammer på sig før man slår nogen i hovedet med den!

Nu virker færdselsstyrelsens side selvfølgelig ikke!!! øvvvvv... Så jeg kan ikke ligge det her ind. Men sådan som det er skrevet på f.styrs sider er jo at i forbindelse med en konstruktiv ændring skal man dokumentere en masse ting. Bla. emmisionen afhængig af årgang. Derfor er det RET interressant hvis de pludselig siger at en kompressor montering IKKE er en konstruktiv ændring og egentligt det sammen med fynt dyre kaburatorer... Lige pludselig ville RIGTIG mange ting kunne lade sig gøre da de ikke ville være konstruktiv ændringer og dermed ville rigtig mange dokumentations krav bortfalde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du mulighed for at scanne dit famøse papir der ind eller hvis det er mail så ligge det her ind så vi kan læse hvad de i virkeligheden står?

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordvestsjælland
Rubse-> Har du ikke en mail eller bedre; messenger som man kan fange dig på?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time