Kommenter en effektkurve

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
MP 306 GTI

Re: Kommenter en effektkurve

#11 Indlæg af MP 306 GTI »

NMB1022 skrev:
Første gang bilen blev chippet havde den et stort hul i effekt og moment kurven som næsten forsvandt efter chipningen, men efter portning af manifoldet er det satme vendt tilbage :? Vi snakker jo et fald på 15nm!! det er sku en del

Hvordan har du portet manifolden? Hvilken form og størrelse har tragtene i indsugningen nu?

Efter en lidt aggresiv portning på 306 GTI motor (tragte helt væk) havde jeg samme oplevelse som dig. Og ja - det er ret belastende i normal brug.
Mvh
Martin Pedersen
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Geografisk sted: Jyllinge

#12 Indlæg af nmb1022 »

Tragtene er helt væk, præcis som aggergård siger. Dog er rørene lave tragteformet i enden
Har set portninger fra brian306gti der beholder lidt af tragtene, men har ikke prøvet et manifold magen til.
Har snakket med brian om at jeg ville lave et manifold magen til dem han laver, i glasfiber for at se resultatet.
Bliver det godt kommer kulfiber på tale.
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
MP 306 GTI

#13 Indlæg af MP 306 GTI »

Jeg er lidt forvirret over, hvad der er en optimal portning af 306 GTI manifolden. Umiddelbart er det vist almindeligt accepteret, at tragtmundningen skal være hævet over plenumgulvet for at en manifold er optimal - men det mener Agergaard tilsyneladende ikke?

Jeg talte med AR-racing om problemet for et par uger siden og han vil gerne flowmåle eksempler på de forskellige teorier - jeg vender tilbage med resultatet, hvis det bliver til noget.

Det lyder ellers spændende med hjemmelavet manifold - måske med et større plenum og optimale tragte?
Mvh
Martin Pedersen
møffe

#14 Indlæg af møffe »

lige en anden ting hvor for har din bil ikke mere moment??? den skulle da gerne ligge 210-220nm har en kammi med en RS2000 med 160hk og 210nm. og det er bare med K&N og en anden uds. nu ved jeg godt at den har 86x86 boring slag. og jeg kan ikke huske hvad citroen køre med. men det er ikke kun din bil at et moment fald er et problem . det har jeg faktisk set på mange biler efterhånden. altid i den lave del af kurven. hvad med justerbare knast hjul. mon ikke sådan nogle kan gøre lidt. da jeg tror at det har noget at gøre med knast timiningen.
martin306xsi
Mester Medlem
Geografisk sted: Roskilde

#15 Indlæg af martin306xsi »

møffe skrev:lige en anden ting hvor for har din bil ikke mere moment??? den skulle da gerne ligge 210-220nm har en kammi med en RS2000 med 160hk og 210nm. og det er bare med K&N og en anden uds. nu ved jeg godt at den har 86x86 boring slag. og jeg kan ikke huske hvad citroen køre med. men det er ikke kun din bil at et moment fald er et problem . det har jeg faktisk set på mange biler efterhånden. altid i den lave del af kurven. hvad med justerbare knast hjul. mon ikke sådan nogle kan gøre lidt. da jeg tror at det har noget at gøre med knast timiningen.

Når du tuner med knaster mindster du noget af Nm´erne, Michael´s bil er en omdr. bil! Bilen er chippet (dov ikke efter portning af manifold) og knaster er justeret på de justerbare hjul ved chipning, men der er nok lidt mere at komme efter vis han optimere chippen! Mener faktisk at den også kører med 86x86!
Mvh Martin
Morten VJ
Mester Medlem
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#16 Indlæg af Morten VJ »

møffe skrev:lige en anden ting hvor for har din bil ikke mere moment??? den skulle da gerne ligge 210-220nm har en kammi med en RS2000 med 160hk og 210nm. og det er bare med K&N og en anden uds. nu ved jeg godt at den har 86x86 boring slag. og jeg kan ikke huske hvad citroen køre med. men det er ikke kun din bil at et moment fald er et problem . det har jeg faktisk set på mange biler efterhånden. altid i den lave del af kurven. hvad med justerbare knast hjul. mon ikke sådan nogle kan gøre lidt. da jeg tror at det har noget at gøre med knast timiningen.

At sammenligne effekt udskrifter fra forskellige rullefelter, er at påstå at en elefant er en mus.
Ingen felter målr ens , og slet ikke med 10-15 nm nøjaktighed, da der er så mange variabler der kan skrues på..
Dykt i kurven er reelt nok, ogstammr fra en uheldig sammensætning af længde og diameter fra manifolden. Den puster benzin/luft ud, istedet for ati indhalere blandingen.
Det foefindes også på doppelt kaburatorer, hvor de spytter tlbage.
Der 3 løsninger på dette problem skift knast, eler manifold. Hvilke er lig en effektformindskelse, giv motoren mere benz, og evnt. mere fortænding, Hvilket går ud over økonomien, men fremmer kørbarheden.
Det er et valg mellem pest eller kolera, og knast indstillingen har meget lidt at sige mht. dykket, det kan højest flytte det til et ere acceptabelt område.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Geografisk sted: Jyllinge

#17 Indlæg af nmb1022 »

Knasterne er heller ikke justeret ind :wink:
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Besvar