Oktan 95 Dynamic, vpower... vs oktan 98
Redaktør: Moderatorer
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
Oktan 95 Dynamic, vpower... vs oktan 98
Læste er har været lidt indlæg om benzin og oktan. Til jer der konsekvent kører på 98 oktan, så prøv når jeres tank er flad og gi den en tank af Q8 dynamic. Der er en markant forskel på respons og spool up tid. Jeg har bedst erfaringer med Q8´s
Jeg vil tro at der er lavet en sammenblanding så den har en hurtigere brænd tid, dvs. forbrændingen sker hurtigere. En høj RPM racer motor vil også bruget sådanne benzin som f.eks. en F1 motor med 19.000 rpm så er der ikke meget tid til at få antændt benzinen og få noget ud af forbrændingen inden der kommer en ny protion ind i cylinderen.
Jeg kan stadig kører 1.5 bar med Q8 dynamic, selv om det kun er 95 oktan, men så heller ikke mere
Nogle der har prøvet det selv ?
Jeg vil tro at der er lavet en sammenblanding så den har en hurtigere brænd tid, dvs. forbrændingen sker hurtigere. En høj RPM racer motor vil også bruget sådanne benzin som f.eks. en F1 motor med 19.000 rpm så er der ikke meget tid til at få antændt benzinen og få noget ud af forbrændingen inden der kommer en ny protion ind i cylinderen.
Jeg kan stadig kører 1.5 bar med Q8 dynamic, selv om det kun er 95 oktan, men så heller ikke mere
Nogle der har prøvet det selv ?
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
dynamit findes også i flyende form, og kaldes nitroglycerin.
Og det der en blanding av det med sprit, som TF dragsterne kører på.
Angående designer 95 oktan benzin aka den dyre 95 oktan. Så har jeg prøvet den uden opsigtsvækkende resultater, kun at tegnebogen føles lettere efter en optankning
MVh
Morten
Og det der en blanding av det med sprit, som TF dragsterne kører på.
Angående designer 95 oktan benzin aka den dyre 95 oktan. Så har jeg prøvet den uden opsigtsvækkende resultater, kun at tegnebogen føles lettere efter en optankning
MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
Jeg kunne forestille mig at det hjælper bedst på en motor med større boring end slaglængde da den nemmere får brændt hele blandingen i den store cylinder.
Hvad siger boring/slag i sådan en volvo fætter ?
Hvad siger boring/slag i sådan en volvo fætter ?
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Helt klart over kvadradisk.
Mener at den er 96 boring*80mm slaglængde.
Men den opfører sig som en gammel underkvadradisk engelsk motor, dvs. godt med bundtræk.
Jeg vil som en sidebemærkning sige at vejr forholdene har langt større indflydelse på min motor, end dyr/ billig benzin har.
MVH
Morten
Mener at den er 96 boring*80mm slaglængde.
Men den opfører sig som en gammel underkvadradisk engelsk motor, dvs. godt med bundtræk.
Jeg vil som en sidebemærkning sige at vejr forholdene har langt større indflydelse på min motor, end dyr/ billig benzin har.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
Ved ikke om det er typen af benzin ell om det er tankene, men min std. panda med tænding der står efter gehør tændingsbanker når jeg tanker benzin hos jet, ikke når jeg tanker kvali... en af mine venner har en ascona der er rigtig godt pumpet i comp. og den tændingsbankede også da han havde fyldt 98 på fra dk i nakskov, og ikke med tilsvarende fra hydro 
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Slavteren skrev:Ved ikke om det er typen af benzin ell om det er tankene, men min std. panda med tænding der står efter gehør tændingsbanker når jeg tanker benzin hos jet, ikke når jeg tanker kvali... en af mine venner har en ascona der er rigtig godt pumpet i comp. og den tændingsbankede også da han havde fyldt 98 på fra dk i nakskov, og ikke med tilsvarende fra hydro
Der ER forskel på benzinkvaliteterne, det er bare ikke på ret mange motorer, at det kan mærkes.
Læste også et sted om en nyere bil, som kørte mærkbart længere på 92 oktan end på den fabriksanbefalede 95 oktan, fordi motorstyringen via sin bankesensor forstillede tændingen til mere økonomisk kørsel (føreren kørte altid "soft"
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
LasseW skrev:Har luret lidt rundt på nettet
Lidt om flamme hastigheder
Dynamit = 6,940 m/s
Petan gas = 1,680 m/s
Benzin 0.34 m/s
Opskriften må så være 10L benzin + 1kg Dynamit = god 402 meter tid
De flammehastigheder er jo naturligvis i stillestående luft v. atmosfæretryk......
De forhold bliver en smule anerledes når stemplet kommer tæt på topstykket, og "vindhastighederne" i forbrændingskammeret ryger langt over orkan.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Jeg har nu i flere år sagt, at en kontrolleret forbrænding i en motor skete med en flammefronthastighed på ca 30 m/s, og at man ved tændingsbanken havde en "rigtig" eksplosionsmotor med flammehastigheder over ca 300 m/s.
Jeg vil hellere end gerne rettes, hvis dette er forkert, Lasse´s tal for benzinflammefronthastighed er jo kun 1/10 af det, som jeg erindrer som den korrekte værdi.
Måske er forskel på, om værdierne er opgivet for atmosfærisk tryk, eller om det handler om et forbrændingskammer i en Otto-motor?? (En Otto-motor er en motor med styret tænding, altså en tændrørsmotor
)
Jeg HADER, når en fysiklærer siger "eksplosionsmotor", (underuddannede stakkel) om en almindelig benzinmotor...
Jeg vil hellere end gerne rettes, hvis dette er forkert, Lasse´s tal for benzinflammefronthastighed er jo kun 1/10 af det, som jeg erindrer som den korrekte værdi.
Måske er forskel på, om værdierne er opgivet for atmosfærisk tryk, eller om det handler om et forbrændingskammer i en Otto-motor?? (En Otto-motor er en motor med styret tænding, altså en tændrørsmotor
Jeg HADER, når en fysiklærer siger "eksplosionsmotor", (underuddannede stakkel) om en almindelig benzinmotor...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..