Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 22:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 apr 2009, 14:43 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Daihatsuen skaber sig :(

Den har over længere tid tøvet en "bitte smule" når motoren var helt kold, og man accelerede lige efter man havde skiftet gear - hvis man gav meget lidt gas var det ikke til at mærke - men bare halv pedal var nok til at man kunne mærke det.

I dag gjorde den det så kraftigere end nogensinde ( startede den i eftermiddags, så solen har stået og bagt lidt på den inden ) - det føles som om den motorbremsede i 1,5-2 sekunder, lige efter jeg lagde den i 3. gear.

Når den er kørt varm er der ingen problemer.

Har aktiveret "diagnose" på den, hvor den tjekker at diverse følere ikke er kortsluttet/helt afbrudt - det gav intet resultat.

Jeg tror ikke det er tændkabler eller tændrør da:
1) Tændrør er rimelig nye - de har kørt 25.000km ca.
2) Tændkabler er gamle, men har haft fundet de bedste ud af 3-4 bundter ved at måle ohms modstand igennem dem - holder man hånden hen over tændkabel fra spolen til fordeleren kilder det i hånden, men da problemet ikke er tilstede når den er varm så ville jeg vel udelukke dem ikke?

Diverse vakuum-slanger har jeg tjekket op på - de er aldrig skiftet, men har ikke kørt ret meget, og er ikke revnede nogle steder overhovedet - de er af ret god kvalitet originalt.

Jeg har for nylig haft AIT-føleren ( luft temp føler ) ude af indsugningen for lige at rense den - den var møget godt ind i olie.


***

Motor er lavet af alu, samt er indsugningen. Kan det være falsk luft? Når den så langsomt bliver varm, så stopper problemet, og metal udvider sig jo når det bliver varmt?

Benzinfilter er rimelig friskt.

Luftfilter er gammelt K&N indsatsfilter - jeg har fornylig vasket det, da det var fuld af diverse fluer, barnevogne og volvo'er :mrgreen:


Jo mere gas jeg giver, jo tydeligere er det at mærke at den tøver.

Det er ikke altid den tøver lige efter et gearskifte.

Jeg kører dagligt på Vpower 97 fra Shell for at udelukke at det kunne være dårlig benzin.


Fejlfinding har aldrig rigtig været min stærke side, så jeg håber i kan komme med nogle tips jeg kan bruge :)

Mvh Tonni.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 apr 2009, 14:58 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18
Indlæg: 91
tonnilerche skrev:
Daihatsuen skaber sig :(

Den har over længere tid tøvet en "bitte smule" når motoren var helt kold, og man accelerede lige efter man havde skiftet gear - hvis man gav meget lidt gas var det ikke til at mærke - men bare halv pedal var nok til at man kunne mærke det.

I dag gjorde den det så kraftigere end nogensinde ( startede den i eftermiddags, så solen har stået og bagt lidt på den inden ) - det føles som om den motorbremsede i 1,5-2 sekunder, lige efter jeg lagde den i 3. gear.

Når den er kørt varm er der ingen problemer.

Har aktiveret "diagnose" på den, hvor den tjekker at diverse følere ikke er kortsluttet/helt afbrudt - det gav intet resultat.

Jeg tror ikke det er tændkabler eller tændrør da:
1) Tændrør er rimelig nye - de har kørt 25.000km ca.
2) Tændkabler er gamle, men har haft fundet de bedste ud af 3-4 bundter ved at måle ohms modstand igennem dem - holder man hånden hen over tændkabel fra spolen til fordeleren kilder det i hånden, men da problemet ikke er tilstede når den er varm så ville jeg vel udelukke dem ikke?

Diverse vakuum-slanger har jeg tjekket op på - de er aldrig skiftet, men har ikke kørt ret meget, og er ikke revnede nogle steder overhovedet - de er af ret god kvalitet originalt.

Jeg har for nylig haft AIT-føleren ( luft temp føler ) ude af indsugningen for lige at rense den - den var møget godt ind i olie.


***

Motor er lavet af alu, samt er indsugningen. Kan det være falsk luft? Når den så langsomt bliver varm, så stopper problemet, og metal udvider sig jo når det bliver varmt?

Benzinfilter er rimelig friskt.

Luftfilter er gammelt K&N indsatsfilter - jeg har fornylig vasket det, da det var fuld af diverse fluer, barnevogne og volvo'er :mrgreen:


Jo mere gas jeg giver, jo tydeligere er det at mærke at den tøver.

Det er ikke altid den tøver lige efter et gearskifte.

Jeg kører dagligt på Vpower 97 fra Shell for at udelukke at det kunne være dårlig benzin.


Fejlfinding har aldrig rigtig været min stærke side, så jeg håber i kan komme med nogle tips jeg kan bruge :)

Mvh Tonni.


Uden at jeg vil til at spille klog for anden gang, kunne det godt lide som om den ikke får benzin nok.. altså at den vil have noget mere..

er det en kabu model ?

_________________
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2009, 15:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: Nord
Jeg ved ikke om de firebenede daihatsuerer også kører med koldstartsdyse. Den kunne godt være en mulighed


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2009, 16:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 668
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Måske kølevandstempsensoren til motorstyringen er defekt. Så den tror motoren er varm hele tiden og derved får for lidt benzin når den er kold.

_________________
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 22 apr 2009, 16:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
det er en EFi model med lambdasonde, 4 dyser, ingen "koldstartsdyse", men en on-off føler der giver mere benzin når den er kold ( altså et program i styringen ).

Jeg tror ikke det er koldstartsføleren - når den er død, og den tror at motoren er "varm" konstant, så plejer den ikke at kunne starte uden man giver gas samtidig.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 22 apr 2009, 18:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Hmm..

Hvis jeg nu ville undersøge benzintrykket når den laver det her tøven sjov.

Så er det jo bare et trykur ind på benzinlinjen.

Men SKAL det være et man køber til 400kr til "benzin" eller ka jeg bare nappe et helt almindeligt vvs manometer til 50kr fra jem&fusk?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2009, 18:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Lambda tallet ville nok være lækkert at vide under processen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2009, 19:32 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
klyfax skrev:
Lambda tallet ville nok være lækkert at vide under processen...


Hmm.. Når sonden at reagere så hurtigt? Altså, ifølge motormanualen skal den regulere 5 gange i sekundet, men kan man stole på det?


Når du siger lambda-tal, så kan jeg vel bare måle på lambdasonden ikke? Med et multimeter.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2009, 20:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
kører den med map sensor eller luftmassemåler?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2009, 21:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
michael f skrev:
kører den med map sensor eller luftmassemåler?


Den kører med MAP-sensor.

Jeg har tænkt på at teste den, men det kræver jeg har adgang til en dims der kan lave vakuum, og holde dette vakuum.

Og jeg tror ikke at mit tankespind med en støvsuger, nogle slanger, et vakuum-ur og en rulle gaffa er holdbar :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team