Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Jeg har sgu aldrig helt været klar over det...

Men hvis man nu har en gevindundervogn, og kører med forskellige højder, fx en højde til track days og en anden til almindelig brug, skal bilen så spores hver gang?

Nogen påstår at det intet betyder, mens andre siger det gør...

Jeg er i tvivl!

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Den skal spores for at alle vinkler passer

Titel:
Senior Medlem

cb skrev:

100% enig med CB..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Juel skrev:
cb skrev:

100% enig med CB..

100% enig med Juel. Det siger min erfaring mig også, og har selv kørt med gevind undervogn...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
En simpel sporing er ikke nok, det er en komplet udmåling, med alle vinkler der er sagen, og de originale mål, kan du kaste ud af vinduet, da du nu har ændret på geometrien.
Tuning er jo som bekendt nemt :damn: :damn:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
En firehjuls vejning til at sætte højden på fjederen.

Juster du bare højden på mål og ikke vægt, ender du med en bil som træder med forskellig vægt på alle hjulene.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Okay - tak for input!

Jeg kan godt følge tankegangen omkring vægten der nødvendigvis må være den reele rettesnor.

Men sådan foregår det jo bare ikke i virkeligheden.

Jeg har fået lavet en firehjulsudmåling på mit nye setup - og det må så være det.

Skal jeg ændre på højden, til trackdays eller anden kørsel, så bliver den ikke sporet for det. Bagefter vil den blive sat tilbage i samme højde.

Sådan må det være!

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Wankel skrev:

Juster du bare højden på mål og ikke vægt, ender du med en bil som træder med forskellig vægt på alle hjulene.

Er der nogen steder man kan få gjort det?? skal snart selv ha min gevindundervogn på.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Wankel skrev:

ja det var da lidt af et guldkorn det der , det har jeg sq aldrig spekuleret på (har dog heller aldrig kørt motorsport eller med gevindundervogn) og hvordan med vægtballancen så ?? er 50-50 optimalt til fwd eller er der nogle tommelfingerregler der ??

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Der er nogle klubber, deriblandt hms, der har investeret i et sæt vejeceller og hvor klubbens medlemmer kan låne dem uden beregning. Det er ikke billigt at skulle investere i et sæt (4 stk) da de billigste ligger omkring 8k

og omkring den perfekte ballence så er 50/50 ikke nødvendigvis den perfekte fordeling... det kommer i stor grad an på hvad du har tænkt dig at benytte din bil til ... har du tænkt dig at du kun skulle bruge bilen til 402m og hvis det er en fwd'er så er det snarre 99/1 du søger da vægten på dine baghjul ikke er andet end vægt du skal slæbe hele vejen ned af de 402m ... mens vægt over forhjulene til en hvis grad giver dig øget grip i vejbanen (under alle omstændigheder er vægt noget du bør undgå)

men hvis du har tænkt dig at udforske din bils grænser på en bane så begynder det pludeseligt at blive mere indviklet da der både er acceleration on deacceleration (nedbremsning) at skulle bekymre sig om ... under acceleration vil en del af bilens vægt blive overført til baghjulene og under deacceleration (nedbremsning) vil en del blive overført til forhjulene .. så der er desværre ikke en fast regel der siger at du til bane og i en rwd bil skal gå efter 60/40 - 55/45 da det ville være for nemt ... det hele kommer an på din bil aksel afstande og undervognsopsætning... jo "hårdere" en undervogn du har des mindre "weight-transfer" vi der forekomme ...

men hvis du starter med at sætte en rwd op til ca 50 / 50 og så tager et par omgange på en bane så vil du nok hurtigt kunne få en fornemmelse af om du kunne bruge noget mere vægt på forvognen eller over bagakslen .. det hele er en ballance i bilen og melle bilen og dig ... nogle kan godt lide en løs bagende hvor bilen er lidt mere livlig og andere syntes den er ustyrlig... samtidigt bør du også ekspementere med dæktryk (og hvis du har mulighed for det dæk/ dækcompound)

Et eksempel på opsætning er Tom K og co. der ved Lemans kunne "nøjes" med lidt mindre downforce på den bagerste vinge ... deres bil har helt sikkert været mere besværlig at køre end det engelske teams vogn hvor de havde valgt mere downforce... men de sled deres dæk mindre og kunne køre et par ekstra omgange per stint så det var en strategi der endte med at de løb med sejeren

ps. hvis mit svar er lidt forvirende så er det nok fordi jeg pt. har været vågen i 25 timer... ja.ja jeg kan sove når jeg bliver gammel... men bare så du/I ved det så er jeg på vej igennem københavns myldertrafik igen i morgen (om 8½ time) så er i advaret :up:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time