Der er nogle klubber, deriblandt hms, der har investeret i et sæt vejeceller og hvor klubbens medlemmer kan låne dem uden beregning. Det er ikke billigt at skulle investere i et sæt (4 stk) da de billigste ligger omkring 8k
og omkring den perfekte ballence så er 50/50 ikke nødvendigvis den perfekte fordeling... det kommer i stor grad an på hvad du har tænkt dig at benytte din bil til ... har du tænkt dig at du kun skulle bruge bilen til 402m og hvis det er en fwd'er så er det snarre 99/1 du søger da vægten på dine baghjul ikke er andet end vægt du skal slæbe hele vejen ned af de 402m ... mens vægt over forhjulene til en hvis grad giver dig øget grip i vejbanen (under alle omstændigheder er vægt noget du bør undgå)
men hvis du har tænkt dig at udforske din bils grænser på en bane så begynder det pludeseligt at blive mere indviklet da der både er acceleration on deacceleration (nedbremsning) at skulle bekymre sig om ... under acceleration vil en del af bilens vægt blive overført til baghjulene og under deacceleration (nedbremsning) vil en del blive overført til forhjulene .. så der er desværre ikke en fast regel der siger at du til bane og i en rwd bil skal gå efter 60/40 - 55/45 da det ville være for nemt ... det hele kommer an på din bil aksel afstande og undervognsopsætning... jo "hårdere" en undervogn du har des mindre "weight-transfer" vi der forekomme ...
men hvis du starter med at sætte en rwd op til ca 50 / 50 og så tager et par omgange på en bane så vil du nok hurtigt kunne få en fornemmelse af om du kunne bruge noget mere vægt på forvognen eller over bagakslen .. det hele er en ballance i bilen og melle bilen og dig ... nogle kan godt lide en løs bagende hvor bilen er lidt mere livlig og andere syntes den er ustyrlig... samtidigt bør du også ekspementere med dæktryk (og hvis du har mulighed for det dæk/ dækcompound)
Et eksempel på opsætning er Tom K og co. der ved Lemans kunne "nøjes" med lidt mindre downforce på den bagerste vinge ... deres bil har helt sikkert været mere besværlig at køre end det engelske teams vogn hvor de havde valgt mere downforce... men de sled deres dæk mindre og kunne køre et par ekstra omgange per stint så det var en strategi der endte med at de løb med sejeren
ps. hvis mit svar er lidt forvirende så er det nok fordi jeg pt. har været vågen i 25 timer... ja.ja jeg kan sove når jeg bliver gammel... men bare så du/I ved det så er jeg på vej igennem københavns myldertrafik igen i morgen (om 8½ time) så er i advaret