tonnilerche skrev:
Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?
Nej det er forkert !!!
Du siger du har mekaniske løftere. så skal der være et ventil spillerum
Hvis du ikke har det så risikere du at dine ventiler ikke lukker helt tæt til ventilsædet, og så er der en chance for at du brænder dine ventiler, yderligt vil dit forbrændings tryk nu påvirke op langs ventilstammen hvilket heller ikke er godt
Ventilspillerummet måler du med et søgerblad, din bilfabrikant (eller tunings knastsfabrikant) har nogle data på hvad de må være,
de foreskriver også hvordan det skal måles, men fælles for alle så skal ventilen hvor du måler spillerummet selfølig være ubelasted, dvs. at ryggen af knasten skal vende imod løfteren (toppe af knasten skal vende op)
Der findes forskellige måder hvormed en mekanisk løfter kan shimses op på, der er nogen hvor brikken sidder i bunden af løfteren og så er der nogen hvor den ligger ovenpå, derudover er der nogen der bare er solide med en sleben tap i bunden og så er der dem hvor der sidder en justerskrue i (hvilket oftest er i forbindelse med at motoren har vippetøj)