Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 okt 2007, 17:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Har en japaner, der støjer lidt i ventilerne.. rimelig meget når motoren er kold, og en smule ( men stadig tydeligt ved lav hastighed ) når den er varm.

den har kørt 100.000km, og de sidste 20.000km har været på bane ( med 10w60 castrol edge / RS olie ).

ved ikke det store ang hvordan systemet med knasten er bygget op, men ved det er med mekaniske løftere ( ikke hydrauliske ). snakkede med en kammerat der forklarede at det er nogle bøsninger på toppen af ventilstammen, der bliver slidt, og knasten så "slår" på bøsningen istedet for at glide, når den begynder at åbne for ventilerne.

Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?

jeg gætter på det er det der skaber støjen.. og det skal jo ordnes, ellers slider den vel knasten og bøsningerne rimelig hurtigt.

har i evt nogle billeder der forklarer det? eller viser det, så en ung motor-interesseret gut forstår det?

hilsen tonni.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2007, 17:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
tonnilerche skrev:
Er det korrekt at bøsningerne burde røre knasten hele vejen rundt, istedet for at kun begynde at røre knasten, når den begynder at åbne?

Nej det er forkert !!!

Du siger du har mekaniske løftere. så skal der være et ventil spillerum

Hvis du ikke har det så risikere du at dine ventiler ikke lukker helt tæt til ventilsædet, og så er der en chance for at du brænder dine ventiler, yderligt vil dit forbrændings tryk nu påvirke op langs ventilstammen hvilket heller ikke er godt

Ventilspillerummet måler du med et søgerblad, din bilfabrikant (eller tunings knastsfabrikant) har nogle data på hvad de må være,
de foreskriver også hvordan det skal måles, men fælles for alle så skal ventilen hvor du måler spillerummet selfølig være ubelasted, dvs. at ryggen af knasten skal vende imod løfteren (toppe af knasten skal vende op)

Der findes forskellige måder hvormed en mekanisk løfter kan shimses op på, der er nogen hvor brikken sidder i bunden af løfteren og så er der nogen hvor den ligger ovenpå, derudover er der nogen der bare er solide med en sleben tap i bunden og så er der dem hvor der sidder en justerskrue i (hvilket oftest er i forbindelse med at motoren har vippetøj)


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 07 okt 2007, 18:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
en god charade-kammerat har snakket om at min motor har vippetøj.

og jeg fandt engang en side der solgte ventiler til min motor. og i toppen af ventilstammen var der gevind.. det må have været således at løfteren kan skrues af / justeres.

data med ventilspillerum har jeg ( har en motormanual ).

dvs det er bare en justering af ventilspillerummet der skal til?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2007, 22:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
på en russisk kampvogn justeres ventilerne ganske simpelt med en 14,er en 17,er et lada søgeblad og en hammer ;)

hellere det at ventilerne klaprer lidt end at de går stramt for så går det som ae86 siger meget galt!

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2007, 06:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
grydesvamp skrev:
på en russisk kampvogn justeres ventilerne ganske simpelt med en 14,er en 17,er et lada søgeblad og en hammer ;)

hellere det at ventilerne klaprer lidt end at de går stramt for så går det som ae86 siger meget galt!


hehe Ladasøgeblad ? er det et andet ord for skovlblad eller fejebakke :tooth:

MVH Luske


Senest rettet af luske 08 okt 2007, 09:58, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2007, 08:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
tæt på.. det ligner en stegepande bare uden fordybning og thermospot..
og så er det 0,15mm

lidt tricky at bruge skal justeres ved kold motor men med det slør der er i justeringsmekanismen skal man måle før man spænder noget og ikke bag efter da der så kun er 0,8-0,10mm ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 08 okt 2007, 17:08 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
varm:

intake: 0.25mm +/- 0.05mm

exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...


i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?

hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2007, 17:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
af med topdekslet og chek efter hvis det kan justeres med en skrue ell lign så er du ikke helt på herrens mark ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: a
Indlæg: 08 okt 2007, 17:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
tonnilerche skrev:
varm:

intake: 0.25mm +/- 0.05mm

exhaust: 0.33 +/- 0.05mm...


i og med den har vippetøj, så er det vel bare en justering der skal til?

hvordan vil de se ud hvis de er udskiftningsklare? nogle tegn?


Hvis den er med vippetøj er de aldrig udskiftnings klare, kun hvis den har gået 1 mill km. Det der skal til hvis det er slidt er en planslibning, så holder det 100-200k km igen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 17 jan 2008, 20:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
hiver lige en gammel tråd frem.


Ventilspillerummet, er det mellemrummet mellem vippearm og ventil, eller vippearm og knast?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team