Fedt til hoved- og plejlstangslejer
Redaktør: Moderatorer
-
CorsaGSI
- Junior Medlem
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
- Geografisk sted: København
Fedt til hoved- og plejlstangslejer
Hej.
Er der nogen der ved, hvad man kalder det fedt, man kan smøre på hoved- og plejlstanglejer (og andre bevægelige dele), når man samler en motor? Det bruges til at smøre lejeflader indtil der kommer olietryk? Hvad hedder sådant noget i fag-sprog...og hvor kan det evt. købes (online).
Mvh.
Er der nogen der ved, hvad man kalder det fedt, man kan smøre på hoved- og plejlstanglejer (og andre bevægelige dele), når man samler en motor? Det bruges til at smøre lejeflader indtil der kommer olietryk? Hvad hedder sådant noget i fag-sprog...og hvor kan det evt. købes (online).
Mvh.
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Spørgsmålet er om det nu også gør gavn?
Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?
Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Det hedder indkørings fedt, men jeg vil nu mene at motorolie kan klare det lige så godt, når det er til krumtappen. Knasterne kunne måske godt trænge til det.
Men det bruges faktisk kun til nye ting, brugte eller slidte ting behøver det ikke...
Men det bruges faktisk kun til nye ting, brugte eller slidte ting behøver det ikke...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
CorsaGSI
- Junior Medlem
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
- Geografisk sted: København
HenrikGM skrev:Spørgsmålet er om det nu også gør gavn?
Det gør det!
HenrikGM skrev:Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?
Fordi fedtet forbliver, hvor det skal være. Det er jo ikke sikkert, man når at færdiggøre motoren på én dag. Og så er det rart, man ved, at lejerne er ordentligt beskyttet indtil der kommer olietryk! Jeg bruger det, når JEG bygger motor...at andre ikke gør det, må så være op til dem.
Mvh.
-
CorsaGSI
- Junior Medlem
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
- Geografisk sted: København
klyfax skrev:Det hedder indkørings fedt, men jeg vil nu mene at motorolie kan klare det lige så godt, når det er til krumtappen. Knasterne kunne måske godt trænge til det.
Men det bruges faktisk kun til nye ting, brugte eller slidte ting behøver det ikke...
Nu er det så også nye ting, der bliver monteret (krumtap + hoved- og plejlstangslejer, knaster osv.).
Hvis det bare kaldes indkørings fedt, så må jeg prøve at google lidt og se, hvad jeg kan finde.
Mvh.
- Bakke
- Junior Medlem
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: 07 jul 2005, 22:15
- Geografisk sted: Store heddinge. Sjælland
Re: Fedt til hoved- og plejlstangslejer
CorsaGSI skrev:Hej.
Er der nogen der ved, hvad man kalder det fedt, man kan smøre på hoved- og plejlstanglejer (og andre bevægelige dele), når man samler en motor? Det bruges til at smøre lejeflader indtil der kommer olietryk? Hvad hedder sådant noget i fag-sprog...og hvor kan det evt. købes (online).
Mvh.
Det hedder Nulon.
mener det kan fås hos Næstved cylinder service.
Bakke
Ford Sierra Turbo
Rover 214 Si
Suzuki SJ410
Ford Sierra Turbo
Rover 214 Si
Suzuki SJ410
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
CorsaGSI skrev:HenrikGM skrev:Spørgsmålet er om det nu også gør gavn?
Det gør det!HenrikGM skrev:Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?
Fordi fedtet forbliver, hvor det skal være. Det er jo ikke sikkert, man når at færdiggøre motoren på én dag. Og så er det rart, man ved, at lejerne er ordentligt beskyttet indtil der kommer olietryk! Jeg bruger det, når JEG bygger motor...at andre ikke gør det, må så være op til dem.
Mvh.
Jeg kan kun sige hvad jeg bruger.
Alm. motorolie til lejer og sempler, og måske fedt til knasten.
Hvis jeg må tillade at spørge hvad gør du når bilen har stået stille i en uge.
Splitter motoren og fedter lejerne ind igen
Men hvis det får dig til at sove mere roligt om natten, ved at fedte div motordele ind ved samling, så fred være med det.
I min verden er det en unødvendig ekstraudgift, og en potentiel forurenings kilde.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html