Fedt til hoved- og plejlstangslejer

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

Fedt til hoved- og plejlstangslejer

#1 Indlæg af CorsaGSI »

Hej.

Er der nogen der ved, hvad man kalder det fedt, man kan smøre på hoved- og plejlstanglejer (og andre bevægelige dele), når man samler en motor? Det bruges til at smøre lejeflader indtil der kommer olietryk? Hvad hedder sådant noget i fag-sprog...og hvor kan det evt. købes (online).

Mvh.
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#2 Indlæg af DorkVonWaterfall »

ved ikke hvad det hedder på dansk, men engelsk "Pre-lube"
pffftttt......
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

#3 Indlæg af CorsaGSI »

Men et dansk navn og evt. en forhandler ville være godt :-)

Sidst fik jeg lidt i en pose hos et cylinderservice, men jeg vil godt have min egen "bøtte" :-)

Mvh.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Spørgsmålet er om det nu også gør gavn?

Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Det hedder indkørings fedt, men jeg vil nu mene at motorolie kan klare det lige så godt, når det er til krumtappen. Knasterne kunne måske godt trænge til det.

Men det bruges faktisk kun til nye ting, brugte eller slidte ting behøver det ikke...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

#6 Indlæg af CorsaGSI »

HenrikGM skrev:Spørgsmålet er om det nu også gør gavn?


Det gør det!

HenrikGM skrev:Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?


Fordi fedtet forbliver, hvor det skal være. Det er jo ikke sikkert, man når at færdiggøre motoren på én dag. Og så er det rart, man ved, at lejerne er ordentligt beskyttet indtil der kommer olietryk! Jeg bruger det, når JEG bygger motor...at andre ikke gør det, må så være op til dem.

Mvh.
CorsaGSI
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
Geografisk sted: København

#7 Indlæg af CorsaGSI »

klyfax skrev:Det hedder indkørings fedt, men jeg vil nu mene at motorolie kan klare det lige så godt, når det er til krumtappen. Knasterne kunne måske godt trænge til det.

Men det bruges faktisk kun til nye ting, brugte eller slidte ting behøver det ikke...


Nu er det så også nye ting, der bliver monteret (krumtap + hoved- og plejlstangslejer, knaster osv.).

Hvis det bare kaldes indkørings fedt, så må jeg prøve at google lidt og se, hvad jeg kan finde.

Mvh.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#8 Indlæg af K-FINN »

Ved at westspeed i kvong har det, da han altid sender noget med når man får knaster fra ham...
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Bakke
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 07 jul 2005, 22:15
Geografisk sted: Store heddinge. Sjælland

Re: Fedt til hoved- og plejlstangslejer

#9 Indlæg af Bakke »

CorsaGSI skrev:Hej.

Er der nogen der ved, hvad man kalder det fedt, man kan smøre på hoved- og plejlstanglejer (og andre bevægelige dele), når man samler en motor? Det bruges til at smøre lejeflader indtil der kommer olietryk? Hvad hedder sådant noget i fag-sprog...og hvor kan det evt. købes (online).

Mvh.



Det hedder Nulon.

mener det kan fås hos Næstved cylinder service.
Bakke

Ford Sierra Turbo
Rover 214 Si
Suzuki SJ410
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

CorsaGSI skrev:
HenrikGM skrev:Spørgsmålet er om det nu også gør gavn?


Det gør det!

HenrikGM skrev:Hvad med at bruge den motorolie du allerede har tænkt dig at køre på istedet for dette "fedt"?


Fordi fedtet forbliver, hvor det skal være. Det er jo ikke sikkert, man når at færdiggøre motoren på én dag. Og så er det rart, man ved, at lejerne er ordentligt beskyttet indtil der kommer olietryk! Jeg bruger det, når JEG bygger motor...at andre ikke gør det, må så være op til dem.

Mvh.


Jeg kan kun sige hvad jeg bruger.
Alm. motorolie til lejer og sempler, og måske fedt til knasten.
Hvis jeg må tillade at spørge hvad gør du når bilen har stået stille i en uge.
Splitter motoren og fedter lejerne ind igen :shock:

Men hvis det får dig til at sove mere roligt om natten, ved at fedte div motordele ind ved samling, så fred være med det.

I min verden er det en unødvendig ekstraudgift, og en potentiel forurenings kilde.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar