Ventiljustering's spørgsmål.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Lasse K

Ventiljustering's spørgsmål.

#1 Indlæg af Lasse K »

Hey gutter...

Jeg justerede ventiler på min lille saxo igår, men istedet for de forskrevene 0.4 på udstødning justerede jeg den til 0.3! det er gjort på MANGE's opfordring, især fra div. engelske fora'....(www.saxosports.com)
Det skal da' osse' siges at bilen kører helt kanon uden nogen form for påtrængende tikken i ventiler. Nu hører man kun dysserne..

Men er der noget negativt ved at justere til 0.3 fremfor de forskrevne 0.4, tænker på afbrændte ventiler osv, eller skulle man helt ned i 0.1 før det måske overhovedet blev aktuelt ?
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#2 Indlæg af mh »

jeg ville sige at man altid skal følge fabrikkens foreskrifter på grund af ventilen skal nå at køle af osv.osv. så hellere lade den være 0.4 og justere den 1 gang om året (alt efter hvor meget man kører) end justere den 0.3 og så justere den hvert andet år...... men der er åbenbart nogen der har prøvet det en hel masse gange så det skulle nok ikke have noget at sige den lille smulle....
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#3 Indlæg af Lars E »

Min erfaring kommer godt nok hovedsalig fra stødstangs motore, men det har lært mig at:
Så længe bilen køre stille og roligt her hjemme i det kølige danmark gør det ikke noget, at gå fra 0,4 til 0,3mm.

Men hvis den bliver kørt hårdt og bliver meget varm (race eller kasselbakkerne). Så kan man godt komme ud for at ventillerne kommer til stå åben, med bårlig trækkraft, tomgang og start besvær. og hvis man fortsætter risikere man at brænde en ventil!!!

At gå fra 0,5 til 0,4mm. på en gammel fiesta/escort 1,0-1,1, har kun en gavnlig effekt efter min mening.(men det var noget andet)
Besvar