Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 10:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: afgift i dk
Ja...dette er ikke et spørgsmål om hvad en eller anden bil koster at importere. Næææ-nej...
Det er bare det, at på vej hjem, så hørte jeg i radioen, at EU komitionen har tænks sig at lægge sag an mod Danmark, pga. det er så dyrt at importere en bil ind i DK på grund af den ekstra afgift. Dette lyder jo absolut herligt, hvis kan kan medføre, at prisen på at importere en bil bliver MEGET lavere. De sagde at EU ville ha en sag klar før sommer, så det må jo betyde ...snart!!! :-D
Men, så hørte jeg det som sagt i radioen. Er der nogen som har flere info i denne spændene sag??? :-O

Tun' svinet...!!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Ja den er gó nok jeg hørte den også .. det er jo noget med til sommer åbner grænserne helt. og så går den jo ikke med afgifterne på biler ...
men lad os nu se de finder sku nok en sær lov ... ellers ville der jo ikke bilve solgt en eneste bil i dk mere

Hvad så når man skal sælge sin brugte bil? Vil brugtbilspriserne så rasle ned eller hvad? Får man refundereret sin afgift på bilen af staten?

tjaaah...jeg ved ikke hvordan det foregår i sverige. Jeg har dog hørt at det eneste det koster i sverige at importere en bil er en tur til syn. 300 smack eller sådan noget. Og de sælger da stadig nye biler derovre. Selvfølgelig er de billigere, men man kan vel også sænke prisen på sprit nye biler herhjemme...

Nej, det gør man ikke, man arbejder pt. på en overgangsordning, hvor bilerne gradvist vil falde i nykøbspris. Altså nedskæring på afgift. Dvs. at indenfor 10 år (Sandsynligvis noget mere, men EU så helst 10, staten har lagt op til 20år) vil bilpriserne være at finde i nærheden af de svenske/tyske priser på den tid.

Det er hvad jeg ved.

Her er lidt fra extrebladet omkring det, kort sagt skal man ha været i et andet EU land i 6 måneder for at få en bil til danmark uden den store 180% afgift, det er ihvertfald det jeg kan få ud af det nede stående...

Danmark bliver snart stævnet for EF-Domstolen, fordi staten opkræver høje registreringsafgifter på biler, som folk tager med sig, når de flytter til landet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Stævningen er ved at blive skrevet og ventes afsendt inden sommerferien, når EU-Kommissionen formelt godkender sagsanlægget mod Danmark. Kommissionen er nemlig overbevist om at have retten på sin side.

Ifølge EU's embedsmænd burde Det Indre Markeds princip om fri bevægelighed betyde, at europæere uden en voldsom udgift kan tage deres bil med sig, når de flytter fra et EU-land til et andet EU-land. I dag opkræver den danske stat en afgift på op mod 180 pct. af bilens værdi. Kommissionen mener, at man kun har lov til at opkræve en afgift, der svarer til udgiften for selve registreringen.

Vinder EU-Kommissionen sagen, kan det blive dyrt for den danske statskasse. Det vil nemlig betyde at folk vil kunne tage eres bil ind i Danmark som afgiftsfrit flyttegods efter et halvt års ophold i et andet EU-land. Sagen kan også få betydning for de tusinder af danskere og andre EU-borgere, som gennem tiden har taget en bil med ind i Danmark.

Regeringen afviser Kommissionens argumenter. Fra dansk side fremhæver man, at registreringsafgifter specifikt er undtaget fra EU's regler om afgiftsfritagelse for indførsel af personlige ejendele. Undtagelsen blev skrevet ind i EU-direktivet om afgiftsfritagelse på dansk foranledning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time