Imbalance skrev:
Ja nu sætter du mig godt nok på plads, og ja det er vist rimelig meget at gøre ud af det for at ha det sjovt i svingene en gang imellem som jeg vil...
Og det var vel bedre at kører ræs på lukket bane og opgradere og justere for at opnå større mål her og det tvivler jeg på at bilen kommer til lige foreløbig..
Tror vis jeg sætter mig for nogen 30mm Eibach fjedre og Bilstein dæmpere og får det justeret en gang..
Som møffe skriver: det er ikke fordi jeg har nogen ambition om at sætte dig på plads - men for at du lige overvejer hvad det egentlig er for et "problem" du forsøger at løse, og samtidig ikke stikker dig selv blår i øjenene.
Lidt hurtigt stillet op, så kan der være et par mål:
- Kosmetik - sådan bare overordnet. Der skal lige fjernes lidt mellemrum mellem skærmene og dækkene - ikke andet.
Løsning: Fjedre på standarddæmpere. Evt. "matchet" sæt af fjedre og dæmpere af anstændig kvalitet/mærke. Det afhænger lidt af km. stand osv. af det originale, men det er ikke meget dyrere, og sikrer en mod at det bliver helt af H. til.
- Kosmetik i højeste potens. Sådan noget med at den bare skal stå HELT rigtigt i højden og forholdet mellem for og bag, eller den skal helt i kælderen.
Løsning: Gevind - typisk ikke noget helt sindssygt dyrt.
- Den nysgerrige - vil gerne fuske rundt med det og blive klogere (eller bilder sig ind at ville det).
Løsning: Anstændig gevindundervogn eller dyrere. Forvent at bruge tonsvis af tid. Kræver egentlig banetid, typisk kyndig hjælp osv.
- Raceren (eller raceraspiranten/trackdaykøreren/feinsmeckeren) - har decideret brug for hårdere fjedre, og de dæmpere der kan kapere det. Bruger rent faktisk tid på en bane eller lignende hvor forskellene kan testes og vurderes back-to-back under gentagelige forhold.
Løsning: God gevindundervogn. Brug meget tid på at lære osv. Der er kun noget at lære ved at køre hårdt til i bilen - det håber jeg ikke du gør på vejen
.
Hvis du reelt vil være
hurtigere (dvs. det handler måske mindre om "feel"), så betyder dækkene - som andre også har været inde på - uendeligt meget mere, for slet ikke at tale om øvelse/sædetid (jeg har i mine yngre dage fået klø af en gammel rotte i sin gamle Corolla KE70 1.3 stc. med 330kkm. og 3 døde toppakninger bag sig - og jeg var ikke langsommest...).
Typisk koster dæk og sædetid også penge. Penge brugt på undervogn, er penge der ikke kan bruges på dæk og sædetid = du bliver ikke hurtigere/bedre, men din bil har dog et potentiale til det - det ses dog ikke på resultattavlen.
- The bling guy. Skal bare kunne sige på grillen/tanken/overfor sig selv at der er det fede grej på, og have ro om at det helt sikkert virker/spiller.
Løsning: God gevind undervogn, penge på at få den sporet/sat op af en der ved hvad det drejer sig om.
Resultat: Tingene er i orden - det er der aldrig noget i vejen med, og det giver også dejlig fornemmelse i maven - det skal man ikke kimse af.
Men forvent ikke at det reelt flytter dig ret meget på den reelle køreoplevelse ude på vejen, ift. et godt "fast" sæt. Og hvis det gør, så er det i retning af at bilen er blevet ekstremt hård (og dermed vil kunne håndtere stivere/blødere dæk bedre), men også MEGET mindre komfortabel.
Alle fem motivationer for at skifte undervogn er for mig helt valide, vi er forskellige som mennesker, og "tænder" på forskellige ting - man kan så være enig eller uenige i hvad der er den rigtige løsning på den pågældende motivation, og hvad ens prioriteter er, om man har penge og tid som græs osv., men jeg vil påstå at ovenstående er en nogenlunde
objektiv fremstilling. Til syvende og sidst er det dog din vurdering - og den er og skal være
subjektiv.
Derfor skal du finde ud af i hvilken kategori du
egentlig befinder dig, og så vil jeg bare råde dig til ikke at stikke dig selv blår i øjnene.